Omdömestråden

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
Efter att ha läst dagligen på detta forum i ca 2 månader kan jag bara konstatera att åsikterna om HUR man ska köra hoj skiljer sig en aning och då olycksstatistiken inte ser så bra ut tänkte jag sticka ut hakan lite så här inför vår största trafikhelg (rätt så modigt på detta forum om du frågar mig :pannkyss ).

Tänkte först benämna den ”Bra omdömestråden” men insåg att det jag tycker är ”bra” omdöme kanske någon annan tycker är ”dåligt” eller ”fjantigt” och tvärtom.

Hursomhelst, det finns, som i övriga samhället, alla typer av människor och därför allt typer av hojförare.

En del laddar upp videos som visar (visserligen säkert mycket skickliga förare) totalt idiotiskt trafikbeteende, typ 200-300 km/h, kryssande mellan bilar på motorvägen med ”wheelies” och ”burnouter” osv.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag är mycket imponerad över dessa förares skicklighet, MEN – och nu kommer det – fett mycket mer upprörd över deras totala brist på, tycker jag, bra omdöme.

Det är farligt att köra hoj, säger alla. Givetvis är det farligare än att köra bil för OM något händer så är du tämligen oskyddad på en hoj. Jag skrev OM, därför att såvitt jag kan förstå (om jag inte tolkat statistiken helt galet) så är hojföraren i högsta grad ansvarig eller åtminstone delaktigt ansvarig i de flesta olyckor med dödlig utgång. (ta bort singelolyckorna så är vi nere i hälften av dödsolyckorna, ta bort alla killar så dödsolyckorna nästan borta (under perioden 2000-2003 dödades 158 hojåkare, där 11 var passagerare (4 män och 7 kvinnor), 145 manliga förare och … 2 kvinnliga förare)). Nu är det ju självklart mycket fler manliga förare där ute, men ändå talar statistiken för att det är hojföraren som i stor utsträckning påverkar antalet olyckor och, framförallt, deras utgång.

Utan att gå in mer på statistik så verkar den avgörande faktorn INTE vara skicklighet utan OMDÖME. Kom att tänka på alla trafikskolor (här har jag ingen statistik) som är ute och åker dagligen under hela säsongen. Hur många dödsolyckor eller olyckor överhuvudtaget, hittar vi här? Dessa förare är ju dessutom skapligt oerfarna ännu men - de kör försiktigt och överskrider inte sin förmåga.

Missförstå mig rätt här, det är skitkul att köra hoj, att köra fortare än bilar (gör jag också :rolleyes: ), göra snabba omkörningar, häftiga accelerationer, och annat som säkert är olagligt, osv. Det är ju därför vi kör hoj. Roligast är att köra på bana förstås, men (här kommer en liten parentes ärligt talat tror jag t o m att det är farligare att köra fort på bana än att köra försiktigt ute i trafiken). Att välja att köra fort på bana är dock ett tecken på bra omdöme.

Jag skulle bara vilja vädja till er att köra försiktigt och med ”bra omdöme” och förhoppningsvis kanske vi kan filtrera bort allt ”tokkörande” som för det första är sanslöst farligt och för det andra ger oss alla dåligt rykte.

Och slutligen, ja, jag är över 40. :tomten

Trevlig midsommar

:klappar Nu kommer du att bli veckans moralkärring av dom coola grabbarna men jag är på din sida :fyllisar

:klappar
Statistiken mellan könen säger väl en del om orsaker till problemet. Nu kan
man alltid hävda att att det är fler män som kör mc men jag tror inte det
hjälper. Har för mig statistiken är ungefär den samma om man kollar på bilister.

Kör extra försiktigt i helgen allihop

Verniax skrev:
2253646 Efter att ha läst dagligen på detta forum i ca 2 månader kan jag bara konstatera att åsikterna om HUR man ska köra hoj skiljer sig en aning och då olycksstatistiken inte ser så bra ut tänkte jag sticka ut hakan lite så här inför vår största trafikhelg (rätt så modigt på detta forum om du frågar mig :pannkyss ).

Tänkte först benämna den ”Bra omdömestråden” men insåg att det jag tycker är ”bra” omdöme kanske någon annan tycker är ”dåligt” eller ”fjantigt” och tvärtom.

Hursomhelst, det finns, som i övriga samhället, alla typer av människor och därför allt typer av hojförare.

En del laddar upp videos som visar (visserligen säkert mycket skickliga förare) totalt idiotiskt trafikbeteende, typ 200-300 km/h, kryssande mellan bilar på motorvägen med ”wheelies” och ”burnouter” osv.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag är mycket imponerad över dessa förares skicklighet, MEN – och nu kommer det – fett mycket mer upprörd över deras totala brist på, tycker jag, bra omdöme.

Det är farligt att köra hoj, säger alla. Givetvis är det farligare än att köra bil för OM något händer så är du tämligen oskyddad på en hoj. Jag skrev OM, därför att såvitt jag kan förstå (om jag inte tolkat statistiken helt galet) så är hojföraren i högsta grad ansvarig eller åtminstone delaktigt ansvarig i de flesta olyckor med dödlig utgång. (ta bort singelolyckorna så är vi nere i hälften av dödsolyckorna, ta bort alla killar så dödsolyckorna nästan borta (under perioden 2000-2003 dödades 158 hojåkare, där 11 var passagerare (4 män och 7 kvinnor), 145 manliga förare och … 2 kvinnliga förare)). Nu är det ju självklart mycket fler manliga förare där ute, men ändå talar statistiken för att det är hojföraren som i stor utsträckning påverkar antalet olyckor och, framförallt, deras utgång.

Utan att gå in mer på statistik så verkar den avgörande faktorn INTE vara skicklighet utan OMDÖME. Kom att tänka på alla trafikskolor (här har jag ingen statistik) som är ute och åker dagligen under hela säsongen. Hur många dödsolyckor eller olyckor överhuvudtaget, hittar vi här? Dessa förare är ju dessutom skapligt oerfarna ännu men - de kör försiktigt och överskrider inte sin förmåga.

Missförstå mig rätt här, det är skitkul att köra hoj, att köra fortare än bilar (gör jag också :rolleyes: ), göra snabba omkörningar, häftiga accelerationer, och annat som säkert är olagligt, osv. Det är ju därför vi kör hoj. Roligast är att köra på bana förstås, men (här kommer en liten parentes ärligt talat tror jag t o m att det är farligare att köra fort på bana än att köra försiktigt ute i trafiken). Att välja att köra fort på bana är dock ett tecken på bra omdöme.

Jag skulle bara vilja vädja till er att köra försiktigt och med ”bra omdöme” och förhoppningsvis kanske vi kan filtrera bort allt ”tokkörande” som för det första är sanslöst farligt och för det andra ger oss alla dåligt rykte.

Trevlig midsommar

Last edited:
Problemet är bara att de som bör ta åt sig, inte gör det eftersom de anser att de är så überjäkla bra förare och att det därför inte gäller dem.
Det skulle även kunna kallas för Darwinism.....

Har inte Aftonbladet en motorcykelbilaga med insändarsida numera? Där kanske du skulle fått en reflexväst eller keps som tack.

:) Mycket bra beskrivning av rådande verklighet på vägarna, visst fan brister det i omdöme!! Kom nu inte pojkar och snacka skit för omdöme visar ni brist på!

I Gotland,hmm många kör med kortbyxor och T-shirt medan vi gubbar svettades ihjäl i skinnräsing stället!!

På hemvägen, hängde på några som körde foooort, men så fort det blev 50-70 så saktade jag ner till laglig hastighet (nästan) medan killarna vräkte på som vanligt, sedan gasade jag ifatt dem på 90-110 vägarna igen!

Min fråga är nu, varför nonchalerar ni 30-50-70 sträckornas hastighet? De finns inom tätorterna så det är ju skäl till varför de hastighetsbegränsningarna finns.
Okej vissa 70-sträckor är gjorda för högre hastighet och lite svårt att förstå så då kan en annan också gasa på friskt men med omdöme!

Kör som fan på säkra ställen och respektera hastigheterna inom tät orterna ty där är det farligt att köra för fort! :)

Glad midsommar och ta på er skyddskläder oavsett tempen!!! :)

True true! Jag ska ut o köra till öregrund imorgon. Då blir det fulla sviden men det ser inte ut att bli blodigt varmt!

Ta det lugnt i dagarna. Poliserna ska tydligen vara ute en massa så det finns anledning att ta det lite lugnt pga detta :arsele

Jag vill också sticka ut hakan;

Det är tydligen 32 gånger större risk att bli dödad på MC än i bil (statistik), och då är "dåligt omdöme gällande fart" långt ifrån den enda riskfaktorn. Vi har även tex "vänstersvängande bilister, älgar, rullgrus, mekaniska fel" etc..
Detta gör att vi alla har dåligt omdöme som kör hoj från början. Tro inte att du är odödlig bara för att du följer hastighetsbegränsningarna.

Men visst har du rätt i det du skriver ändå. mvh/J.

Hoppas många läser och reflekterar över ditt inlägg. Vi får inte glömma bort att vi också måste tänka åt alla andra i trafiken för att överleva...

Verniax skrev:
2253646

Trevlig midsommar

Det förklarar ju saken :D

Du har nog själv vart ung och "odödlig" en gång i tiden?

Man kanske kan vara klassad som idiot, cool osv men fortfarande med bra omdöme :va

Bra skrivet Btw

Skål pårej :fyllisar

Verniax skrev:
2253646 Efter att ha läst dagligen på detta forum i ca 2 månader kan jag bara konstatera att åsikterna om HUR man ska köra hoj skiljer sig en aning och då olycksstatistiken inte ser så bra ut tänkte jag sticka ut hakan lite så här inför vår största trafikhelg (rätt så modigt på detta forum om du frågar mig :pannkyss ).

Trevlig midsommar

Det mesta du skrivit låter väl relativt vettigt, men du förlora mig efter dina statistik siffror...

Verniax skrev:
2253646
Utan att gå in mer på statistik så verkar den avgörande faktorn INTE vara skicklighet utan OMDÖME.
Bra tänkt där och såklart rätt. Men är inte det självklart?
Chronic skrev:
2253689 Har inte Aftonbladet en motorcykelbilaga med insändarsida numera? Där kanske du skulle fått en reflexväst eller keps som tack.
Hähähää, fan vad elak du är.

Victor skrev:
Hähähää, fan vad elak du är.
Dryg skulle jag vilja kalla det, och det är ju inte första gången...
Lt Jake skrev:
Vi har även tex "vänstersvängande bilister, älgar, rullgrus, mekaniska fel" etc.. Detta gör att vi alla har dåligt omdöme som kör hoj från början.
Har man lite omdöme och har varit med ett tag så vet man att det kan dyka upp tex grus, vänstersvängande bilar etc och därför anpassar man farten så gott det går.

Lt Jake skrev:
2253727
Vi har även tex "vänstersvängande bilister, älgar, rullgrus, mekaniska fel" etc..
Detta gör att vi alla har dåligt omdöme som kör hoj från början. Tro inte att du är odödlig bara för att du följer hastighetsbegränsningarna.

Men visst har du rätt i det du skriver ändå. mvh/J.

Att skylla olyckor på rullgrus, andra trafikanter osv är ungefär lika dumt som att skylla på halkan under vintern.
Man har helt enkelt kört för fort i förhållande till rådande väglag/trafiksituation
samt uppenbarligen över sin förmåga.

Westfield skrev:
2253848 Att skylla olyckor på rullgrus, andra trafikanter osv är ungefär lika dumt som att skylla på halkan under vintern.
Man har helt enkelt kört för fort i förhållande till rådande väglag/trafiksituation
samt uppenbarligen över sin förmåga.

Där håller jag inte med. Om motparten vid en eventuell olycka är vållande, ska jag skylla mig själv då?

Hur menar du att man ska anpassa sin hastighet efter andra trafikanters plötsliga beslut? Vissa situationer råder man inte över, oavsett trafikvana, förberedelser eller försiktighet. Det kan handla om 1 sekund från att du upptäcker faran tills du är airborne...

Men självklart håller jag med om att man ska vara ytterst försiktig och reserverad mot vissa underlag och andra trafikanter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT