ombyggt/amatörbyggt fordon, frågor

vessslan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
Monster 900, XR600R x2
Jag har en gammal xr600 som jag tänkte pimpa lite, andra fälgar, annan gaffel osv.

För närvarande är den enduroreggad, vad jag har förstått så
är det mycket svårt att lv-regga endurohojar nuförtiden.

Min fråga är då, kan jag besiktiga och registrera den som ombyggt
eller amatörbyggt fordon för vägbruk?

Någon som sitter inne med kunskap eller erfarenheter?
 
Nu är sfro´s sida dessvärre under uppbyggnad men där beskriver de ganska bra vad som gäller. www.sfro.com
Om inte finns det nummer till besiktningsmän som kan svara på dina frågor.

Jag har boken men jag tycker inte det finns så bra info om hojar i den som kan vara till hjälp.

Men visst är det möjligt att få den som ombyggt fordon, frågan är bara vilka operationer du måste göra, jag tvivlar på att du vill ha en stelbens enduro....
 
Att pimpa en XR600 är väl som att sminka en gris. Det blir aldrig bra .
Dessutom är det kört att LV regga ett E reggat fordon.
 
Gurra, nu var inte frågan vad du tyckte om att modifiera en XR, men tack för din åsikt.

Jag är (som jag skrev) medveten om att det sedan januari 2008 "ska" vara kört att LV-regga enduros men det verkar inte helt glasklart då endel fortfarande går igenom. Hur och varför har jag inte fått någon klarhet i än.

Jernkrok,tack för ett vettigt svar. Nej nåt stelben planerar jag inte.
Hårdare dämpare, närmare marken och fetare fälgar. Jag får ta och ringa
besiktningen.
 
Går gör det väl alltid, men frågan är som sagt hur mycket som krövs. Rent teoretiskt skulle man ju kunna söka bygglov för "hemmabygge" och regga in allting från grunden (inklusive besiktning av ram, svetsar och dylikt), men frågan är om man behöver gå så långt. Jag vet inte, kanske räcker det med en inspektion och regbesiktning. Ring och fråga, det blir nog bäst så. Det känns inte som om spekulationer från folk som "tror, men inte vet säkert" kommer ge några definitiva svar:)
 
sälj den o köp en reggad??? att gå igenom sfro blir likn kostnad.
gör du sen ombyggnaden fint och inte kapar allt för mycket i ram räcker de nog med en reggbes :tummenupp
 
Ringde till besikningen och där sa de att det visst gick att LV-regga den,
men att det krävdes CoC intyg från Honda. Ringde då Honda,
som sa att de inte tillhandahåller sådant längre utan det får jag fixa själv på
nån anläggning åt helvete, jag slutade lyssna ungefär när han sa
att jag isf måste strypa hojen, dämpa, bla bla bla..

Så det lutar åt ozeos råd, sälj och köp LV-reggad. Alternativt köra e-reggat..

Tack för svaren!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top