Ombyggnation av fjädringen, vem?

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Tänkte renovera bakdämparen som kommer från min SXF 505 samt passa på och byta fjädrar och ev bygga om framdämparen samt bakdämparen.
Men vem/vilka är duktiga på att bygga om WP-delar och anpassa dem för motard?
Ska jag väl lämna in grejerna så känns det som att det är lika bra att man lämnar in dem till någon som har koll på grejerna :tummenupp

Jag har försökt kontakta några lokala handlare och "fjädringsspecialister" utan vidare framgång då jag inte ens fått ett svar..
Så finns det någon firma eller privatperson som är erkänt duktiga på WP-fjädring och gärna motardkonvertering?
Finns personen/firman i eller i närheten av Östergötland så är det väl trevligt, men verkligen inget krav.
 
Har inte Bengt Kumlin gott rykte?
Sala har jag för mig.

Jag har hört lite blandade omdömen om Kumlins.
Vissa är nöjda och vissa mindre nöjda.
Har hört rykten om folk som fått gaffelben där de glömts fylla på med olja tex, dock är det ju bara rykten som sagt..
Men man blir ju ändå lite fundersam tyvärr..

Men det lär väl finnas fler firmor än Kumlins kan man tycka.
Ringde en lokal fjädringsskruvare idag, men han hade aldrig rört en motardfjädring så han skulle läsa på lite och återkomma :yoparty
 
Det är ju inte direkt några konstigheter att kopiera SMR settingen från motsvarande fjädringsgeneration.
 
Det är ju inte direkt några konstigheter att kopiera SMR settingen från motsvarande fjädringsgeneration.

Förvisso, men jag försökte kika via KTMshop och där var det inte överdrivet enkelt att få fram artikelnr på shimsen som skulle monteras.
Om det bara är att kopiera SMR gaffelns shimsning så kan jag ju likväl göra det själv.
Du råkar inte ha tips på vart man kan hitta receptet samt KTM's artikelnr på shimsen?

Sen lär jag ha nya fjädrar oavsett då de är för flugvikt..
Spelar valet av märke på fjädrarna någon vidare roll?
Det verkar ju finnas väldigt billiga märken samtidigt som det finns de som kostar 3-4ggr så mycket för fjädrar med samma värden.
 
Man behöver ju inte beställa shimsen via KTM utan du kan ju gå in hos närmaste fjädringsskruvare för MX och köpa dem lösa. Annars så har nästan garanterat din närmaste KTM handlare en shimslåda där du kan ställa dig och mäta istället för att kladda med weborder och reservdelsnr. Jag har en shimslåda men den ligger i ett flyttlass just nu så då får du vänta några månader.

Lista med inställningarna kan jag maila dig.

När det kommer till fjädrar så kör jag med WP original eller från slavensracing.com . Det viktiga är kvalitetskontrollen så att fjäderkonstanten stämmer samt att stålet inte är kinesiskt mjukjärn som tappar spänsten. Vilka märken som är dåliga på marknaden vet jag dock inte.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top