Ombyggnation av elsystem (än så länge på simpel nivå) Letar säkringhållare som en tok

Hemmek

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Kawasaki Z750 E 1980
Tjo då jag väntar på nya insugningsgummin tänkte jag se över det elektriska på hojen.
Det första jag hittade var ett spänningfall fram till tändspolarna på ungefär en volt.
Så kan jag ju såklart inte ha det och började riva.
När jag ser över elen så upptäcker jag till min förtvivlan att någon av dom föregående ägarna har kopplat ganska frisk och en del av det behöver göras om.
Tyvärr så har något hänt i säkringslådan vid något tillfälle då klämmorna kring glassäkringarna inte sitter fast som dom bör längre, och den övre säkringen har blivit utbytt mot en flatstiftare som hänger och dinglar löst bakom kåpan.

Där börjar min resa och då jag är lite pedant av mig så vill jag ju sätta in en ny säkringshållare med plats för 3 säkringar och inte mer. Kör ju självklart flatstift då jag är ganska anti glasäkringarna.

Det retfulla är att jag vet att jag har sett sådana hållare någonstans dvs med plats för bara tre säkringar (fyra verkar annars vara standard)
Men nu när jag letar efter dom verkar det ganska hopplöst.
Någon som har en aning om vart man hittar en sådan hållare med plats för 3 säkringar (varken mer eller mindre) som går att montera fast på hojen? (vägrar sånt som hänger i kabeln)

finns ju sådana som ioförsig sitter på kabeln för flatstift som går bygga på så man kan ha en till oändligt antal säkringar och som man kan sätta fast på hållare som man limmar eller skruvar fast
kommer just nu inte på exakt vars hitta de men tex Mekonomen Laitis eller liknande

Jo dom känner jag till men letar efter något liknande denna fast med bara tre platser.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-356001/

Retfulla är att jag vet att jag har sett liknande med bara tre platser.
Det viktiga är att den går att skruva fast ordentligt och har tre platser.
Är ju något av en pedant så vill att elsystemet skall se snyggt och prydligt ut när jag är färdig.
Och en säkringslåda med en plats för mycket sticker lite i ögonen tycker jag. (sen tar den upp mer plats än vad den måste)

Skaffa en hållare för 4 säkringar och lägg en reservsäkring i de 4e facket :tummenupp

Avsäkra snabbladdningskabeln också då... :7peta
Varför inte? Låter sunt.

Glöm inte att flatstiftskontaktdonen har en begränsad livslägd betr in- och urdragningar..
De bygger på principen "högt kontakttryck" och det minskar varje gång man rycker ur ett sånt flatstift...

Va fan tror ni jag fuskar med att dra kabel till laddaren ;)
Nä fan riktiga män river isär sina hojar under ljudliga svordommar över att det sitter så jävla dumt till för sedan när laddning är färdig sätta tillbaka allt mög man slet ut.
(Eller i mitt fall öppna eller stänga sadeln) :D
Nä för att återgå till det seriösa.
Jo visst kan man köra med 4 hål men när man är så tjurig och pedantisk som en annan är så vill jag inte ha fler platser än man använder ;)
(dock är oddsen att jag kommer att få ge mig på denna punkten)

Det värsta av allt är att jag vet att jag har sett precis en sådan säkringshållare med plats för tre var en sån grej att jag bara visste att DEN kommer att bli svinbra där.
Men kom man ihåg vart man hade sett den? nope :huvet
Iaf har för mig att jag sett säkringshållare med en säkring med hål i också.
Dvs (Hål) (Säkring) (Hål)
Det hade ju funkat om man köpt tre st och monterat i samma hål.

Ska leta ett tag till efter säkringshållare iaf, är det någon som kommer på vart jag hittar något passande så hojta till.

Dvs budet är nu antingen singlar som går att skruva fast ordentligt eller en låda med plats för tre varken mer eller mindre ;)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph