Ombyggnad till motardgaffel

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
går det att bygga om en husaberg fe gaffel till motard gaffel är det bara att byta fjädrar eller är det mer å byta inne i gaffeln...:va
 
Jo, helst ska man byta ventilerna också i och med att man vill ha ett annat flöde genom dämparna. Jag lämnade in mina gaffelben (som var enduroanpassade) för ombyggnad till Springzz och det tog sin tid, men humant pris och ett jävligt bra resultat. Jämförelse mellan standardmotarders fjädring och denna är som natt och dag. Förutom ventiler och fjädrar, så lades det in nyare glidbussningar som gör att gaffeln "släpper" lättare och därmed absorberar mindre ojämnheter bättre. Här var en skiss som jag fick på hur det skulle göras (av en WP-designer från Holland - via "bekantas bekanta" sådär): http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/WP-forks/wp48mm.jpg

Bakfjädringen fick sig också en genomkörare och vanliga gasdämparen byttes mot en s.k. "bladder". SKa ge bättre känsla. Martin Lind hade fått en sådan och var nöjd, så då måste jag också :)
 
Jo, helst ska man byta ventilerna också i och med att man vill ha ett annat flöde genom dämparna. Jag lämnade in mina gaffelben (som var enduroanpassade) för ombyggnad till Springzz och det tog sin tid, men humant pris och ett jävligt bra resultat. Jämförelse mellan standardmotarders fjädring och denna är som natt och dag. Förutom ventiler och fjädrar, så lades det in nyare glidbussningar som gör att gaffeln "släpper" lättare och därmed absorberar mindre ojämnheter bättre. Här var en skiss som jag fick på hur det skulle göras (av en WP-designer från Holland - via "bekantas bekanta" sådär): http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/WP-forks/wp48mm.jpg

Bakfjädringen fick sig också en genomkörare och vanliga gasdämparen byttes mot en s.k. "bladder". SKa ge bättre känsla. Martin Lind hade fått en sådan och var nöjd, så då måste jag också :)

ok får nog kolla upp vad dom tar för en ombyggnad på fjädrarna kör med crossfjädring nu det funkar ju hyfsat men vore kul å få den lite lägre med
 
Jag rekomenderar inte springzz. När jag moddade mina dämpare till 06:an jag hade tog det 1 1/2 mån innan jag fick tillbaka dom, Dom blev bättre men nu när jag vet bättre så vet jag hur bra det kan bli.
Samma när farsan köpte fjädrar från Springzz så skickade dom fel fjädrar, ringer upp dom och dom ska åtgärda felet. Men inte kommer det några nya fjädrar, efter att ha ringt och tjatat på dom 6ggr gav vi upp. ringde då Berna Racing fick fjädrarna dagen efter + att det var rätt fjädrar.

Har även moddat fjädringen på min enduro hos Berna efter det, så nu vet jag hur bra det kan bli.

Så mitt tips är, ska du modifiera dämparna Skicka dom till någon som bryr sig om kunderna. dvs till Berna Racing, Månsson Suspension eller Meijer suspension

http://www.bernaracing.com/2.html
http://mmtech.se/meijer_suspension.html
http://www.motostar.se/Fjadring.htm
 
Jag rekomenderar inte springzz. När jag moddade mina dämpare till 06:an jag hade tog det 1 1/2 mån innan jag fick tillbaka dom, Dom blev bättre men nu när jag vet bättre så vet jag hur bra det kan bli.
Samma när farsan köpte fjädrar från Springzz så skickade dom fel fjädrar, ringer upp dom och dom ska åtgärda felet. Men inte kommer det några nya fjädrar, efter att ha ringt och tjatat på dom 6ggr gav vi upp. ringde då Berna Racing fick fjädrarna dagen efter + att det var rätt fjädrar.

Har även moddat fjädringen på min enduro hos Berna efter det, så nu vet jag hur bra det kan bli.

Så mitt tips är, ska du modifiera dämparna Skicka dom till någon som bryr sig om kunderna. dvs till Berna Racing, Månsson Suspension eller Meijer suspension

http://www.bernaracing.com/2.html
http://mmtech.se/meijer_suspension.html
http://www.motostar.se/Fjadring.htm


ok lite mer info det va bra ska kolla upp detta med modifiering... du hade modifierat på din enduro med sa du vad har du gjort på den då hårdare eller mjukare fjädring
 
En till som är riktigt duktig och bryr sig om kunderna är Eklöf Suspension i Karlskoga, han är väl dessutom närmast dig om jag inte gissar fel på var Glava ligger?
 
En till som är riktigt duktig och bryr sig om kunderna är Eklöf Suspension i Karlskoga, han är väl dessutom närmast dig om jag inte gissar fel på var Glava ligger?

:tummenupp det är inte alla som vet var glava är :) ja karlskoga är ju inte så långt bort ...

vad är det dom gör med gaffeln när dom modifierar den blir lägre å hårdare går det att göra någon budget lösning själv
 
Last edited:
:tummenupp det är inte alla som vet var glava är :) ja karlskoga är ju inte så långt bort ...

vad är det dom gör med gaffeln när dom modifierar den blir lägre å hårdare går det att göra någon budget lösning själv
Ja du kan ju alltid byta fjädrar till hårdare och stoppa i tjockare olja. Kan bli ok. Eklöv blandar och fixar med oljor själv så han kan säkert fixa en bra häxblanding. När jag stoppade i en olja han blandat ihop så blev det grym skillnad. Vi har testat mycket och fått fram grymt bra chimsningar till bakdämparen. Så nu kör väl nästan alla med KTM och Husaberg (PDS) från Eklöv och jag tror inte att han tar mycket mer än 2000kr för en bakdämpare.
 
Det är sällan man kortar av gaffeln, men man kan släppa ner den en bit i styrkronan. Den ska inte bara bli hårdare, utan måste vara följsam för små ojämnheter och fungera väl för blandade underlag. Hur man vill ha det beror på körstil och krav man ställer. Min är optimerad för asfalt t.ex. för det är det jag kör mest och är bäst på och grussektioner man kör på är normalt sett inte så stalpiga att det gör så stor skillnad (annars får man väl köra på crossfjädring :) ). Ska man bara harva på gata lönar det sig att ha en mjukare fjädring, för att ta sig över potthål, trottoarer m.m. Andra kan resonera på annat sätt...

Bak brukar det gå att skaffa sänkningssatser som gör hojen något lägre, men det ger ju också sämre markfrigång bl.a. för kurvtagning.

Det man kan fixa själv är styvare fjädrar och lite annan oljeviskositet. Det finns även justerbara ventilstackar att köpa som ger helt andra egenskaper åt gaffeln. Har man tur, kan man komma över bättre glidbussningar med lägre friktion och som passar rakt av. KTM (egentligen WP) bytte bl.a. tillverkare för 4-5 år sedan och fick klart mycket bättre grejer original. Värt att kolla på om man har en äldre gaffel.
 
Last edited:
finns dessa kortare fjädrar att köpa på tex karlströms???

jag kör med crossfjädring å det tycker ju jag fungerar åt mig då ja kör på dåliga grusvägar å asfalt men vill ha den lite lägre å kanske en aning hårdare
 
ok lite mer info det va bra ska kolla upp detta med modifiering... du hade modifierat på din enduro med sa du vad har du gjort på den då hårdare eller mjukare fjädring

Nja varken hårdare eller mjukare, jag hade rätt fjädrar för min vikt innan. Däremot så har Berna shimsat om och gjort några andra modifieringar, för att dämparna ska vara skräddarsydda efter mig och hur fort jag åker. Självklart berättar han inte hur han shimsat och vad han bytt, det är ju nått som dessa fjädringsgurusar vill hålla för sig själva.


finns dessa kortare fjädrar att köpa på tex karlströms???

jag kör med crossfjädring å det tycker ju jag fungerar åt mig då ja kör på dåliga grusvägar å asfalt men vill ha den lite lägre å kanske en aning hårdare
Det är inte kortare fjädrar man sätter in i SM dämpare, utan det är en liten distans som gör så att gaffeln + dämparen inte kan gå hela vägen ut.
 
Med riks för att verka vara besservisser vill jag rätta vissa saker. För fler år sedan åkte men med ganska så långa gafflar och låga hojar bak. Nu går det åt att köra med kortare gafflar och högre bak. Anledningen är att du får en brantare styrvinkel cilket gör att hojen svänger bättre (snabbare). Med en längre bakdämpare får du även en bättre svingvinkel vilket skapar bättre fäste (orkar inte gå in på varför ) . Visst kan du sticka upp gaffeln i kronan men det lär inte räcka för att få gaffel kort nog. Jag skulle korta den ca 25mm och köra med 5-10mm i uppstick sedan skulle jag korta bakdämparen ca 4-5mm på kolvstången vilket skulle göra din husa ca 15 mm lägre bak.
Fjädrarna du har i idag är om det är enduro är säkert inte mer än 0.42 eller 0.44 skulle gå upp till 0.48 om jag vore dig men som alltid när du sätter i starkare fjädrar gäller det att du har retur som orkar hålla emot annars kommer den att bli spättig värre. Men som tidigare sagts måste du även lägga i distanser så att gaffeln inte går ut hela vägen. Men är fjädrarna då för långa kommer du att få för lite frihäng. Måtta in så du kör med ca 25-27 mm i gaffeln och 15 mm bak. Skulle även sätta på en 9.2 fjäder bak och låte eklöv chimsa den. Sen ställer du den på 16 i retur 10 i comp och 0.75 varv ut på högfarten så ska du få se på grym fjädring ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top