Ombyggnad av framlampa

H-Dawg

medlem
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Yamaha
Hallå allihop!

Jag tillhandahåller en Yamaha FZ6-S (variant med vind kåpa) årsmodell 2007.
Jag söker råd av de skickliga byggarna om hur man bygger om en hojs framkåpa till en mindre variant. Alltså vill jag montera av min vindkåpa från hojen och köpa en liten plastlampa ( typiskt för bushoj) och montera fast den istället, för en grym look på hojen.

Vad jag har upptäckt så finns det färdiga stag som passar min gaffel/krona. Dessa är två st runda avlånga "järn bitar" med ca 1 cm i diameter. Dessa monteras som ett "X" mellan över- och underkronan, om man ser hojen framifrån. Grejen är att när jag nu köper en lampa så vill man ju att den passar, om den inte skulle göra de får jag ju improvisera och göra någon sort sammanlänkning. Men är det en viss standard på lampfästet på de lampor man köper så att den sträcker sig utanför min krona eller liknande? Jag vill ju helst att den ska vara i samma nivå som stagen till lampan så att jag inte står där med en lampa som inte passar till mina stag. Det underlättar ju även arbetet om de är i samma nivå då man enbart kanske behöver ha någon liten metallplatta mellan dem med två muttrar.

Och är det någon som stött på problemet med att mätarhuset sitter fast i vindkåpan och måste monteras ut och sättas fast på kronan/eventuell ställning där även lampa är fastmonterad? Alltså en förflyttning av mätarhuset från vindkåpan till en placering framför överkronan (typisk placering för sporthojar som är några år gamla)

Hur kan man lösa problemet med blinkers? går de att montera fast med något enkelt hemmabygge på lampan? eller ska man kanske skaffa sig blinkers som sitter längst ut på handtaget?

Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få då jag tänker genomföra ombyggnationen omgående.

mvh H-Dawg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...