Ombyggnad - 50-125cc

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tja jag satt och fick en tankeom min brors beta RR 50 motard -07a som är i stort sätt ny (160mil)

Har hört att det är samma ram på derass 125cc och undrar nu om bromsarna är tilräkligt reäla för att jag ska kunna fixa en 125cc motor och slänga på.

Är det först och främst möjligt att göra en ombyggnad av en beta mopped till en beta lätt mc, ( måste dock inte va betas 125 motor)
utan att det blir allt för dyrt, omfattande ombyggnader m.m..

Hur är det med kostnader för besiktning och registrering?

Här har ni en onödig liten bild på moppen
:yoparty

3771916473.jpg


MVH Erik
 
Det mest lönsamma är att sälja den fina moppen och använda pengarna till 125 cc hoj.
Det blir en massa dyrt jobb till ingen nytta. Det krävs en ny motor plus tillhörande elektronik m.m. (CDI-box). Plus allt annat som behöver förändras. Till detta kommer besiktning hos SFRO och bilprovningen samt all dukumentation. Masaor av tusenlappar kommer att rulla. Sedan har du ett udda fordon med tveksamt andrahandsvärde.
 
Varför bygga om den?

Räkna mkt pengar (relaterat till vad hojen är värd) för ombyggnaden, typningen och besiktningen.

Nya bromsar, ny motor, ny gaffel/krona*, ny sving*, nytt avgas som passar ramen/nya motorn (får du väl svetsa ihop själv), förstärkt ram** mm mm.

*Gaffeln/kronan/svingen lär du få byta om detta inte sitter original på 125cc modellen.

** Ramen lär du få förstärka om tex fästena måste svetsas om till nya motorn, nya motorn är tyngre än original-motorn mm. Sen måste ramen godkännas igen när du förstärk den osv.

Sen när du är klar med allt ska du ha papper från tillverkarna av motor, ram mm så allt är i sin ordning med effekt, hållbarhet mm.

Det är inte lite krav som måste uppfyllas på besiktningen för den ska kunna reggas in, du kommer aldrig tycka ombyggnaden varit värt det den dagen den går genom besiktning (om den gör det).


Edit: Sälj hojen och köp en färdig 125cc.
 
Last edited:
Helt lönlöst att ge sig in på något sådant.. Det kommer kosta mkt mer tid och pengar än vad det smakar

Det finns 125or med mycket bättre chassi, varför inte bara köpa en sådan ..
 
Antar att du vill göra detta för att spara pengar eller?
 
Okej det ligger nog på att köpa en istället ;)

Nej det handlar inte om att spara pengar utan mer som en rolig grejj.
Men nu när jag läst lite mer och snackat med en kunnig besiktningsman som avråde mig och nu er så skippar jag nog detta ;)

Tack för att ni övertygade mig så tidigt ;)
 
borde egentligen bara vara att byta motor och sen regga. det är ju trots allt samma ram och allt som på 125an. ingen förstärkning. men tror nog inte man kommer undan så lindrigt iaf.
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top