Ombyggd till Fighter

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Hur fan funkar det ... hade en liten diskussion vid fikat idag

Ta tex en GSXR -02'a rensad på kåpor,bytt lyse och vanligt styre mm , dvs en "Fighter" , visst fan tycker försäkringsbolaget att det fortfarande är en GSXR -02'a med försäkringskostnad därefter :va

Konstigt vore det annars , skall den reggas om som ombyggt fordon så måste man väll bygga om betydligt mera än bara byta styre

Jag hade samma fundering för en tid sedan. Som jag då tolkade Transportstyrelsen och SFRO var att byte av styre var okej under kraven att det sitter säkert och inte påverkar frigången negativt. Montering av vindavvisare är okej, att demontera kåpor ser jag inget grönt ljus för.

Detta är ju vad man skulle behöva tänka på när det gäller en hoj som inte är helfordonsgodkänd. Din är ju det (för visst är det väl från -00 man bör räkna med det?), så du sitter då i klistret ändå som jag har förstått det.

Hur FB agerar i praktiken har jag ingen aning om. Det känns ju som att en stor del av kundkretsen skulle försvinna om det börjar pratas om uteblivna utbetalningar p.g.a. nya styren.

Någon här bör ju ha egen erfarenhet.

inte min GSXR Fighter ... mest en hypotetisk låssas hoj från en kollega som trodde han kunde "Fighta till den" och få en vettig försäkring :tummenupp

Såvida inte föräkringen kräver ett foto av hojen (som bilsport classic försäkring om jag inte minns fel) så kommer de gå på de uppgifter som finns i registret.

Resonerade din kollega att han skulle få en lägre premie pga att han "fighta till den"? :smasha:crash

inte min GSXR Fighter ... mest en hypotetisk låssas hoj från en kollega som trodde han kunde "Fighta till den" och få en vettig försäkring :tummenupp

Ingen lägre premie, däremot är det överhängande risk för lägre ersättning beroende på hur mycket det moddas...

Såvida inte föräkringen kräver ett foto av hojen (som bilsport classic försäkring om jag inte minns fel) så kommer de gå på de uppgifter som finns i registret.

Resonerade din kollega att han skulle få en lägre premie pga att han "fighta till den"? :smasha:crash

Lite så ja ....
Vart lite osäker själv där vid argumenteringen :)
Men visste innerst inne att försäkringen inte påverkades

Eftersom demontering av kåpor inte är listat som ett undantag för krav på registreringsbesiktning kan det ju i teorin betyda att esättning från FB blir 0kr.

Krav på ombes (som inte efterföljs) -> Felförsäkrad -> Ingen ersättning, eller i bästa fall en liten.

Säg att en är med i en större trafikolycka och FB ser att inga kåpor har varit monterade. Då lär de väl (teoretiskt sett) kunna vara stenhårda och inte betala ut ett öre? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:

Eftersom demontering av kåpor inte är listat som ett undantag för krav på registreringsbesiktning kan det ju i teorin betyda att esättning från FB blir 0kr.

Krav på ombes (som inte efterföljs) -> Felförsäkrad -> Ingen ersättning, eller i bästa fall en liten.

Säg att en är med i en större trafikolycka och FB ser att inga kåpor har varit monterade. Då lär de väl (teoretiskt sett) kunna vara stenhårda och inte betala ut ett öre? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:

Teoretiskt sett skulle de säkert kunna sätta sig på tvären. Dock har jag aldrig hört talas om att de ska vara så kinkiga på just det där med helfordonsgodkännande. Det vore ju smått orimligt att kräva att man som kund ska ersätta eventuella skadade kåpdelar med nya originalkåpor t.ex. Har för mig att även däck och ljuddämpare faller in under saker som inte får bytas på en helfordonsgodkänd hoj, så det hela känns inte helt genomtänkt.

Jag hade en fightad -02a som välte omkull på parkeringen och fick lite osköna repor på tank och bakdel, men det var inga problem att få ersättning från försäkringen. Hade hojen däremot inte varit fightad så hade ju även sidokåpan blivit skadad och då hade det blivit dyrare för försäkringsbolaget, så de borde bara vara nöjda och hålla käft. :fakta

Teoretiskt sett skulle de säkert kunna sätta sig på tvären. Dock har jag aldrig hört talas om att de ska vara så kinkiga på just det där med helfordonsgodkännande.

Jo det var lite det jag tänkte också. Ingen skulle ju någonsin försäkra sin hoj hos ett bolag som är kända för att sätta sig på tvären på det viset, även om de kan.

När det kommer till däck/fälg så är det tydligen ok under dessa omständigheter.

7.Annan fälg med samma hjuldimension.
Krav: Frigång, max 5% avvikelse från original rullningsomkrets, bredd
8.Däck avsedda för annat underlag ex. ”supermotard”.
Krav: Frigång, max 5% avvikelse från original rullningsomkrets. STRO godkänd kombination av däck och fälg.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025