Ombestyckning och bränsleförbrukning?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tjena,

Verkstaden rekommenderade mig att ombestycka förgasarna eftersom jag har öppnare luftfilter och ljuddämpare (slip on). Nu efteråt, så går hojen mycket bättre, men när jag räknar lite på bränsleförbrukningen, så verkar den ha ökat. :va

Jag kan självklart ha räknat fel, alternativt gasat mer än jag brukar göra, men borde det inte bli tvärt om? Borde jag inte få bättre bränsleförbrukning för att hojen går mer "optimerat"?

Jag kanske ska förtydliga lite. Innan ombestyckningen var den bestyckad för ett annat mindre öppet avgassystem än det som sitter på nu (dock öppnare än original) i kombination med sportluftfiltret.

Last edited:
Har du öppnare filter borde du fått större munstycken så det är kanske rimligt.

Jag noterade ingen ökning på min förra hoj efter Ombestyckning men det blev betydligt trevligare att köra.

Mycket möjligt och ganska troligt att förbrukningen ökar med större munstycken. Tyvärr är det inte så enkelt att allt blir bättre. :)

Mycket möjligt och ganska troligt att förbrukningen ökar med större munstycken. Tyvärr är det inte så enkelt att allt blir bättre. :)

Damn it! Förhoppningsvis innebär det även fler hästkrafter :gnissla
Verkstaden var i alla fall "väldigt nöjd" med inställningen och visst går den bättre! Den svarar i alla fall snabbare när jag drar på. Man ska inte underskatta placebo. :D

Kan säga att efter ett byte till större förgasare på min så drar den mycket mer än tidigare. Det borde väl vara ung detsamma som att ge den mer bensin genom större munstycken. Men det bör ju också ge mer effekt någonstans samtidigt:banana

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph