Ombestyckning med K & N filter Malmö, ebos vs mitonga vs lilleman

Yashi

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Burlöv
Hoj
-
Hallå! Jag ska bestycka om motorcykeln med ett k & n luftfilter. Det finns tre mc-verkstäder i närheten av mig, Ebos, Mitonga och Lillemans (Malmöområdet). Rekommenderar ni någon av de? Erfarenheter? Andra alternativ?
 
Jag har väldigt bra erfarenheter av både Lillemans och Mitonga..
Ebos skall också vara bra men verkar som det ibland kan dra ut väldigt mycket på tiden.
 
Jaså, ja det vill jag ju inte. Kanonväder ju! Mitonga erbjuder också hämtning, något som värderas högt.
 
Du skall "bestycka om med ett K&N luftfilter" betyder det att du endast skall byta ut orginalfiltret mot ett K&N?
Vad har du för hoj?
Tilläggas kan att Br. Hörberg i Lödde även finns...
 
En Arlövsbo!:) Jag har en Yamah FZR 600 som jag bytt bensintank på (monterat dit en YZF 600-tank). Dock får originalfiltret inte plats, så jag måste antingen kapa denna eller sätta dit ett öppet luftfilter. Ja även Lödde är en kandidat.
 
Om du lyckats byta tank själv borde du väl klara att byta luftfiltret?
 
Jag ska ju inte bara göra det, det ska justeras i förgasare och en massa pill jag inte kan/har tid till.
 
Last edited:
Har du CV-fuggar så är det bara att glömma allt vad öppet luftfilter heter, den kommer gå som en påse nötter utan en luftburk.
 
Jag kör med öppna k&n på min cb650 -81 med cv.. Gick från 95 (original) till 130 på huvudmunstycke och jag tycker iaf den går bra..
 
Har använt mig av både Ebos och Mitongs. Lillemans går bort för mig av många anledningar....

Ebos gjorde ett mycket bra jobb men se till att få ett datum på när det ska vara klart speciellt nu då det är högsäsong.

Mitonga var jag hos ett par gånger innan de hade bromsbänken. De försökte få till en gammal CBR900RR som aldrig riktigt gick bra. Bra service och snabba. Fick dock aldrig riktigt min att gå 100% enligt min mening. Jag var dock väldigt nöjd ändå! med bromsbänken är jag säker på att de hade fått till den.
 
Menar du då att en ombestyckning inte hjälper då?

Det är svårt läs: halvvägs till omöjligt att få en motor med CV förgasare att gå minst lika bra som med luftburk. Efter mycket pillande och en del knep brukar det få den att gå ok men sällan lika bra.

Mitt tips om du tvunget skall åka med den tanken är att behålla botten av luftburken och montera det största luftfilter du hittar för att försöka efterlikna de förhållanden som råder i en luftburk.
 
Tack för alla tips, verkar som att det blir Mitonga. Hade tummen i röven en period och därför blir allt färdig mitt under högsäsongen. Det är en jävligt gammal mc, som jag ändå vill behålla p.g.a. premierna (kan suga att vara ung). Men med tanke på åldern och värdet så är det ingen big deal ifall den inte är i toppskick.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top