Ombestyckning honda cb 500 -75

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
tjena, min honda cb500 går just nu med originalmunstycken men med 4till1 rör och individuella pod-filter, så nya munstycken känns lämpligt! ska tillägga att den precis är ombyggd och motorn grundligt restaurerad, och nu inte startar(antiklimax). Avgasröret är samma som innan ombyggnad men pod-filterna är nya.
Tändningen är dubbel och trippelkollad, timingen stämmer och det kommer gnista från alla stift. ventilspelet är justerat, förgasarskålarna fylls med bensin och förgasarna är noggrant rengjorda och alla passager är fria.
MEN ingen bensin verkar ta sig till cylindrarna då stiften är torra efter startförsök. min slutsats blir då att munstyckena är för små.
som den är nu, original, är huvudmunstycket 100 och pilot(lågfart) är 40. Detta är ju anpassat för luftburk och 4till4 rör, så en ökning vore väl på plats?
min tanke är att gå upp till 110 eller 115 i huvudmunstycke och 42 i lågfart. hur tycker ni mer erfarna det låter som utgångspunkt?
Är också tacksam för tips om var det är bäst att köpa nya munstycken! finns det nånstans i Sverige till vettigt pris eller är det beställa utifrån som gäller?
 
Att det inte kommer någon soppa till stiften beror knappast på att det är för litet lågfart och huvudmunstyckena är inte alls påverkande i det läget.
 
Att hojen inte startar; 'beror inte på att lågfartsmunstycken är 20 µm för små.
 
nä det förstår väl iof jag också, att det inte är anlednigen. Har mer felsökning framför mig när det gäller att den inte startar. kanske uttryckte mig otydligt men min huvudsakliga undran är om munstyckena, om det är en bra utgångspunkt och var det är lättast att få tag på.
 
Dock mottages förslag på lösningar till startproblemen självklart med öppna armar!
 
Prova ge den en sup eller spruta in startgas så vet du om de är sopparelaterat. Ang bestyckningen så gå upp 10% både på lågfart och högfart.
 
Är alla slangar till fuggarna fräscha och fina? Hur mår soppakranen? Har du vakuumstyrd soppakran? Isf, är slangarna till den rätt dragna och hela?

slangarna är fräscha! har använt en "provisorisk" tank hittills (tratt med slang), och bensinen rinner ner fint i förgasarna. Är gammal hederlig "bensin rinner mot marken" matning så ingen vakuumstyrning.
 
Tror dina luftfilter är problemet.
Sätt tejp över ytan på filter. eller original luftburk med filter i.
Fungerar choken? om inte så måste den det!
 
Tror dina luftfilter är problemet.
Sätt tejp över ytan på filter. eller original luftburk med filter i.
Fungerar choken? om inte så måste den det!

Har testat med tejp på halva filterytan, no luck.. hade också nya stift i, de va iaf "fuktiga" efter ett par startförsök, så viss bensin kommer in i cylindrarna.
choken funkar som den ska!
 
hade också nya stift i, de va iaf "fuktiga" efter ett par startförsök, så viss bensin kommer in i cylindrarna.
choken funkar som den ska!

Utan att vara nån expert så låter detta ju ut som knas med tändningen, har du lyckats få du fuktiga stift verkar den ju inte tända som eller när den ska. Har du testat tidigare förslag att "hutta" eller använda startgas för att testat om den tänder då?
 
det här är löst, om än på ett underligt sätt..
kort sagt så drog den igång direkt när jag bytte plats på sladdarna till spolarna. Alltså var det så enkelt att den tände på cyl 2,3 när den ska tända på 1,4. MEN det som är sjukt är att markeringarna på vevaxeln som säger när vilka cylindrar ska tända nu säger att tändningen är 180grader fel.. den borde asså inte alls starta och än mindre gå relativt bra, vilket den gör
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top