Ombestyckning av förgasare till cbr 600

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Ombestyckning av förgasare till cbr 600 samt Tändstift frågor.

Hej någon som har några bra förslag på vad jag borde göra/ändra på mina förgasare när jag monterat på ett V&H SS2R helsytem på min cbr 600 95a ?

Mindre motstånd = mer bränsle ? kanske...

Tar gärna emot förslag....
Någon som kanske trixat med en liknande hoj ?

Last edited:
Jo mer bränsle ska du ha. Du kan chansa på att sätta i större munstycken, höja nålarna. Det finns en sticky-tråd i Mekforumet hur man får fram en någorlunda bestyckning. Söka först, starta tråd sen :)

/ Hannes

HanneZ skrev:
Jo mer bränsle ska du ha. Du kan chansa på att sätta i större munstycken, höja nålarna. Det finns en sticky-tråd i Mekforumet hur man får fram en någorlunda bestyckning. Söka först, starta tråd sen :)

/ Hannes

Något förslag vad tråden kan heta, finns rätt mycket...

^Mats^ skrev:
Hej någon som har några bra förslag på vad jag borde göra/ändra på mina förgasare när jag monterat på ett V&H SS2R helsytem på min cbr 600 95a ?

Mindre motstånd = mer bränsle ? kanske...

Tar gärna emot förslag....
Någon som kanske trixat med en liknande hoj ?

har du sportfilter i också??

börja med att gå upp ca 1 sotrlek om du inte har bytt filter.
Höj nålen lite ev. (1 bricka)

vad sitter det för munstycken i nu??? 135?? du har förmodligen olika på inre och yttre förgasare

Catman skrev:
har du sportfilter i också??

börja med att gå upp ca 1 sotrlek om du inte har bytt filter.
Höj nålen lite ev. (1 bricka)

vad sitter det för munstycken i nu??? 135?? du har förmodligen olika på inre och yttre förgasare

Jo jag har ett högflödesfilter.
Har inte kollat storleken på munstyckena som sitter i än, men det är väl bara lågfarts munstyckena som behöver bytas ?

Varför skulle det sitta olika munstycken i förgasarna ?

^Mats^ skrev:
Jo jag har ett högflödesfilter.
Har inte kollat storleken på munstyckena som sitter i än, men det är väl bara lågfarts munstyckena som behöver bytas ?

Varför skulle det sitta olika munstycken i förgasarna ?
Varmare på de inre cylindrarna.
Varför byta lågfarts bara??? vill du inte ha mer effekt på hela registret..??
Byt huvudmunstycken bara och öka på med en bricka på nålen...det borde räcka. Skulle tro att du behöver gå upp 2 steg på huvudmunstycken...

Bara att prova sig fram annars.
Fullt på några växlar, döda hpjen, stanna och skruva ur ett stift. Gyllenbrunt = bra, vitt = snålt, Svart = fett.

Hej, någon som vill uttala sig om mina tänd stift ?

Från vänster:

Bild 1 är efter att jag dragit ut hojen på 2an och 3an.
Bild 2 samma
Bild 3 är lugnkörning

Snålt, bra, fett ?

Hur långt kan man köra ungefär på samma stift ?

Bifogat

• fullspeed.on.2d.3e.from.side.JPG
    fullspeed.on.2d.3e.from.side.JPG
    35 KB · Visningar: 79
  • fullspeed.on.2d.3e.JPG
    fullspeed.on.2d.3e.JPG
    52 KB · Visningar: 90
  • low.speed.on.2d.JPG
    low.speed.on.2d.JPG
    46.1 KB · Visningar: 89
Last edited:
Bänka behöver man inte göra, mäta lambda kan va intressant däremot.

Stiften färgas om på bara några sekunder, stängde du av hojen precis efter du slått av när du kollade stiften?

/ Hannes

HanneZ skrev:
Bänka behöver man inte göra, mäta lambda kan va intressant däremot.

Stiften färgas om på bara några sekunder, stängde du av hojen precis efter du slått av när du kollade stiften?

/ Hannes

Jo jag höll stumpt på 2an,3an och sedan dödade jag motorn och rullade in till vägkanten = bild 1 och 2. bild 3 är typ efter tomgångskörning.

^Mats^ skrev:
Jo jag höll stumpt på 2an,3an och sedan dödade jag motorn och rullade in till vägkanten = bild 1 och 2. bild 3 är typ efter tomgångskörning.

Inte för att ja kan kalla mig någon expert men på bild 3 tycks den gå mycket snålt...vad var det för temperatur-förhållanden då du testade? Risken är väl att om du är ute och drar när det är närmare nollan och släpper rullen under en längre tid att den kan riskera skära för dig...men som sagt, ja kan ju fel :gnissla

/Andreas

Enligt mej så såg den där bestyckningen ganska vettig ut.

Bild ett = Vid fullgas då kan man fetta lite så som du har.
Bild två = ? Varför skilljer det? Det där är för snålt på fullgas.
Bild tre = På raktfram i 110km/h är det trevligt att den går lite snålt för att få en totalbränsle ekonomi som är vettig.

När du kör lugnt finns det inte tillräckligt med värme för att smälta kolvarna som stiftet ser ut som på bild 3. Att den går klent när du kör lugnt är bra, det rensar ventiler, förbränningsrum, kolvar och ventilsäten.

Qwerty skrev:
Enligt mej så såg den där bestyckningen ganska vettig ut.

Bild ett = Vid fullgas då kan man fetta lite så som du har.
Bild två = ? Varför skilljer det? Det där är för snålt på fullgas.
Bild tre = På raktfram i 110km/h är det trevligt att den går lite snålt för att få en totalbränsle ekonomi som är vettig.

Bild 1 och 2 är tagna vid samma tillfälle, bara ur olika vinklar... så det måste bero på kameran... 1an har ju sämre skärpa än 2an samt det är ju mörkare bakgrund på 1an.... men då kanske det är lite snålt som jag misstänker. Tror ju hojen har orginalmunstycken även fast det sitter ett helsystem på. Har inte kollat vad det sitter för munstycken i än dock.

Polerade tändstiften igår så de blev blanka, tänkte göra om proceduren igen för att vara med säker, sen lägger jag in nya bilder här.

Last edited:
Andreas N. skrev:
Inte för att ja kan kalla mig någon expert men på bild 3 tycks den gå mycket snålt...vad var det för temperatur-förhållanden då du testade? Risken är väl att om du är ute och drar när det är närmare nollan och släpper rullen under en längre tid att den kan riskera skära för dig...men som sagt, ja kan ju fel :gnissla

/Andreas

Det var väl kring 5+ grader ute tror jag.

Last edited:
Men någon som kan svara på hur länge man ungefär kan köra på samma stift ?

^Mats^ skrev:
Men någon som kan svara på hur länge man ungefär kan köra på samma stift ?

Beror väldigt mycket på, blandning, sot avlagring och vilka varvtal hojen mestadels körs på. Men mer än 1000mil. Sen kan man sabba stift på 10min men det är en annan sak.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D