Ombestycknig vid byte till högflödes luftfilter, yzf 750r

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
http://www.tradera.com/LUFTFILTER_BMC_NYTT_TILL_YAMAHA_YZF_750_93_98_FRI_FRAKT_-auktion-61101115

Undrar bara om det behövs ombestycknig vid byte till detta luftfilter?
Funkar det överhuvudtaget med strypningar eller surar den ner totalt eller något sådant?

Vet att motorn inte mår så bra av strypningar men måste ha dem i iallafall under övningskörningen.

Har en till fråga angående strypningar, är det bättre för motorn om man skulle sätta en bricka i avgasröret istället för de i insugen? Går det alls att få ner effekten till runt 50-60 häst med en bricka efter kollektorn tillexempel? Anledningen är den att farsan är orolig att det ska vara för mycket effekt för mig, men jag vill ju inte att motorn ska må dåligt.

:tummenupp

Det är inte helt nödvändigt att bestycka om med detta filter.
Ska du därefter sätta dit ett öppnare slipon så bör du göra det.

Men ska du strypa den så bör du bestycka om för det.

Är strypningen bara för att du inte vill ha full effekt eller ska den vara strypt för att du tar mellankort?

Om det är bara för att du inte vill ha full effekt så rekomenderar jag att du begränsar spjällens öppning i förgasarna.
Tex genom att begränsa rörelsen i gashandtaget.
Enklare och motorn behövs inte begränsas.

Det är inte helt nödvändigt att bestycka om med detta filter.
Ska du därefter sätta dit ett öppnare slipon så bör du göra det.

Men ska du strypa den så bör du bestycka om för det.

Är strypningen bara för att du inte vill ha full effekt eller ska den vara strypt för att du tar mellankort?

Om det är bara för att du inte vill ha full effekt så rekomenderar jag att du begränsar spjällens öppning i förgasarna.
Tex genom att begränsa rörelsen i gashandtaget.
Enklare och motorn behövs inte begränsas.

Det sitter redan ett slipon på hojen.

Ok, vill helst slippa bestyckning så jag struntar i att köpa det filtret då :tummenupp

Strypningen är för att jag tar mellankort men jag ska bara ha den riktiga strypningen i vid övingskörning och några månader efter att jag har tagit kortet.

Begränsa rörelsen i gashandtaget låter som en bra ide, har för mig att pitbull (här på SH) snackade med farsan om något sådant:tummenupp ! Jag ska öppna och kolla om jag ser något uppenbart enkelt sätt att göra det på :tummenupp

Tack för tipsen:tummenupp :)

Har dessa liggandes här hemma nu :huvet :gnissla :tummenupp

Bifogat

• lols.JPG
    lols.JPG
    83.7 KB · Visningar: 57
Skall du köra upp för mellankort så skall strypningarna i och du skall göra en begränsad regbesiktning där den nya effekten förs in i regbeviset. Då får du inte heller utföra några effekthöjande åtgärder så skall man hårddra det så får du inte byta avgas heller.
Mitt råd är att köra med allt original tills du har fått kk och därefter börja pilla, komma till en uppkörning med högljutt avgasystem är bara korkat.

Ska du ta mellankort så måste väl hojen var reggad som strypt.
Och då måste du ha brickorna.

Så vitt jag vet.

Skall du köra upp för mellankort så skall strypningarna i och du skall göra en begränsad regbesiktning där den nya effekten förs in i regbeviset. Då får du inte heller utföra några effekthöjande åtgärder så skall man hårddra det så får du inte byta avgas heller.
Mitt råd är att köra med allt original tills du har fått kk och därefter börja pilla, komma till en uppkörning med högljutt avgasystem är bara korkat.
Ska köra upp med körskolans hoj, troligtvis :tummenupp
Har inget orginalrör, bara ett micron som låter mindre, till besiktning :tummenupp

jag ska bara ha den riktiga strypningen i vid övingskörning och några månader efter att jag har tagit kortet.

Dvs. Jag ska sätta i brickorna, göra regbesiktnging osv. Några månader efter att jag har tagit kortet tänkte jag alltså ta ur brickorna och strypa den litegranna på ett alternativt sätt, för min oroliga fars skull :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år