Om viskokopplingen hugger i hela tiden (automat), kan man köra då?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Som rubriken lyder.
Det råder delade meningar här. Ena verkstaden verkade tveksamma till att det var så bra, den andra verkstan sa att "nä det är ingen fara, det är ju bara kylarfläkten som åker med hela tiden isf".

Har ni nån erfarenhet?

Edit:Jag kanske har formulerat mig fel nu med "hugger i", men jag vet inte hur jag annars ska säga. Den har hängt sig så att kylarfläkten hugger i hela tiden?

Alltså, är det viskokopplingen till kylfläkten vi pratar om?
Isf. kommer den suga mer effekt och kyla motorn mer än nödvändigt men troligen inte orsaka nån skada.
Mvh

Det är ingen fara om den snurrar hela tiden, se bara till att den inte slutar snurra, då är lätt att toppen skevar sig. Åtminstone om det gäller BMW..

pga överhettning eller vadå?
Jag fick rådet av BMW-mecken att det går bra att köra sålänge man lägger sig nånstans kring 2000 rpm. Helst inte över 3000 rpm.

Men vid 2000 rpm har jag lätt 90 km/h iaf så jag tar ju mig till firman utan problem (förhoppningsvis).

Det beror ju på vad de menar med 2000rpm.
Håller du 2000rpm och kör i stadstrafik i plusgrader är det väl inget vidare, då blir det inte mycket kylning, men så länge fläkten snurrar kan du köra vidare, inga problem.

Det ska nog vara lugnt, Men jag skulle nog rekommendera dig att skaffa ny visko koppling, det är rätt så mycket billigare än en skev topp pga överhettning.

Jag var lite oklar där. Ska köra bilen till BMW för att få en ny viskokoppling.

Att tolka går ju inte så bra, det är väl iaf inte så lämpligt med en automat.
Nån trailer har man ju inte i bakfickan heller direkt, så jag hoppas att det går bra imorn.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg