Om väghållning.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hej, satt och funderare lite hur man ska justera stötdämparna på hojen, missade ju ett seminarie jag hade tänkt gå på :(
Kör just nu standardinställningar, inte vågat fippla.

Hur vet man om den är för hårt inställd ?
Tänkte just på en bild på ett helt sönderkört bakdäck som slitits pga felaktig inställning på bakdämparen, känns ju som att man helst undviker sånt !

'Kanske nån med lite insikt i ämnet kan ge några basic tips bara så jag vet åt vilket håll jag ska skruva :D

och jo jag har sökt innan.

Jo, hittade de men sa inte så mkt.
Hade hoppats på nånting : "om hojen skakar vid inbromsning är det för att returen bak är för hård" eller nåt i den stilen.. men å andra sidan, jag ska köra original så får man väl experimentera sen när jag börjar åka på bandagar.

Jo, hittade de men sa inte så mkt.
Hade hoppats på nånting : "om hojen skakar vid inbromsning är det för att returen bak är för hård" eller nåt i den stilen.. men å andra sidan, jag ska köra original så får man väl experimentera sen när jag börjar åka på bandagar.

Har en sådan lathund hemma, kan posta den när jag kommer hem imorn.

Snackade för några dagar sen med en som kunde väldigt mycket om fjädring. Dock hade jag svårt att tillgodogöra mig allt pga språkförbistringen.

Det jag lyckades förstå var att:

Fjädern är det absolut viktigaste.

1. Har man fel så blir det fel.
2. Retur ska ALDRIG vara helt utsläppt. Förklaringen var att om du gör så så kommer du in i kurvan på en sporthoj och åker ut på en chopper.
3. Egentligen ska ingen av inställningarna vara i nått ändläge. Till att börja med skulle man ställa allt i mittenläget och endast göra små justeringar därifrån. Åter igen. Aldrig använda ändlägena.
4. En till viktig sak var att trycker man ner hojen på mitten så ska den hoppa upp lika fort fram som bak. (kan vara svårt att göra om man ej är 2st)

Övriga saker för att åka fort är att ställa upp tomgången på ca 2000rpm samt förspänna gasvajern så att man INTE har nått glapp när man vrider på rullen från obelastat läge. Detta för att undvika rycken som lätt uppkommer då man ska börja gasa vid uppresning av hojen.

Men som sagt uppfattade jag inte allt.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...