Om säkerheten på Sviesta och avåkningen 25/4

Status
Ej öppen för fler svar.
Den som tror att LMS inte tar problemen på allvar är ju ute på en skumpig bärtur. Att det blir känslosamt från båda "håll" är ju inte konstigt men olyckligt eftersom sakfrågorna och de riktiga, viktiga praktiska lösningarna hamnar i bakvattnet.
Jag önskar att jag hade haft mer tid att lägga ner på LMS för jag vet att det behövs men som min vår har sett ut har jag inte haft möjlighet öht tyvärr.

sandstream skrev:
2183783 SVEMO borde ha en organisation som kan sammanställa alla olyckor för en specifik bana eller sport för att se vart det finns brister och sedan komma med förslag på vad man kan göra åt problemen.
Tycker du är rejält cynisk, det var faktiskt en kille som dog och det minsta man kan begära då är att det utreds ordentligt!
De utreder ju olyckan.....
Att utreda alla olyckor är tämligen onödigt eftersom de till absolut övervägande delen beror på förarfel. allvarliga olyckor och dera konsekvenser utreds och får ju ofta följder på banornas utformning, Falkenberg, Sviestad, Gelleråsen och Knutstorp har ju alla ändrats de senaste åren pga säkerhetskrav.
Att de skulle ha en olyckskomission som kan utreda allt som händer är ju en fin tanke men tyvärr ingen realitet eftersom pengarna inte finns.

Gustav O skrev:
De utreder ju olyckan.....
Att utreda alla olyckor är tämligen onödigt eftersom de till absolut övervägande delen beror på förarfel. allvarliga olyckor och dera konsekvenser utreds och får ju ofta följder på banornas utformning, Falkenberg, Sviestad, Gelleråsen och Knutstorp har ju alla ändrats de senaste åren pga säkerhetskrav. Att de skulle ha en olyckskomission som kan utreda allt som händer är ju en fin tanke men tyvärr ingen realitet eftersom pengarna inte finns.
Men om tillräckligt många förare gör samma misstag kan man ju börja misstänka att det är något "fel" i banans design.
Om olyckorna dessutom leder till skador bör banan korrigeras på något sätt.

Det känns genomgående som att de flesta, både utövare och arrangörer (banägare, klubbar etc), accepterar att säkerheten är dålig på vissa banor med motiveringen att det inte finns pengar.
Jag åker ju själv på de flesta banor, inklusive tex Kinnekulle som inte ens är godkänd, och blundar för riskerna som finns vilket egentligen är helt vansinnigt, men man vill ju köra.

Wheeliegirl skrev:
Vi diskuterar ju nu, så varför påhoppet om att vi försöker undvika en diskussion?
Direkta hot brukar uppfattas som ett försök att undvika/slippa/avsluta en diskussion.

HW skrev:
2183125 :tummenupp

Edit: Det är tur att jag är så djävla dålig på namn. Det är ju ingen som anmäler sig med sitt nick från sporthoj.... :rolleyes:

/HW

Skön inställning. Det verkar vara seriöst i ledningen :tummenupp

Om otillräckliga resurser (materiella och mänskliga) innebär att människor dör och skadas allvarligt borde man kanske lägga verksamheten på is?

Ska bristande resurser vara godtagbara skäl till att man håller en anläggning med tveksam säkerhet öppen?

Att använda känslomässiga argument i ett ämne om säkerhet där någon nyligen har dött kan inte vara rätt. Även om man från LMS håll upplever att man ”haft otur” och ”gör så gott man kan” kan det knappast vara så att det ger klubben rätt.

sandstream skrev:
2183814 Men om tillräckligt många förare gör samma misstag kan man ju börja misstänka att det är något "fel" i banans design.
Om olyckorna dessutom leder till skador bör banan korrigeras på något sätt.

Det känns genomgående som att de flesta, både utövare och arrangörer (banägare, klubbar etc), accepterar att säkerheten är dålig på vissa banor med motiveringen att det inte finns pengar.
Jag åker ju själv på de flesta banor, inklusive tex Kinnekulle som inte ens är godkänd, och blundar för riskerna som finns vilket egentligen är helt vansinnigt, men man vill ju köra.

Ja, det håller jag med om. Men är det så på LMS då?
Har "tillräckligt många förare" gjort "samma misstag" på samma ställe, som du säger, för att det ska bero på banans design?

Kan ju bara tala för mig och de jag känner, men vi accepterar absolut inte att det tummas på säkerheten, vi försöker göra allt vi kan för att förändra detta.
Sakta men säkert så blir det bättre på banorna.
Samtidigt så vill vi ju köra hoj. Jag tror inte att majoriteten vill att tex. du, Nyteknik, bestämmer åt alla att vi inte längre får åka på någon bana i Sverige. :rolleyes:

Alternativet är att stänga alla banor då, för det är väl ingen som har de säkerhetskrav vi egentligen skulle vilja ha? Eller annars får man ju ta ett personligt ansvar och bestämma sig för att man inte vill köra.
Till syvende och sist, så är det ju iallafall upp till den enskilde föraren...

Under tiden så fortsätter vi att jobba för säkrare och bättre banor....

Last edited:
Magnus-Sthlm skrev:
2183823 Skön inställning. Det verkar vara seriöst i ledningen :tummenupp
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där? Dom som klagar på sporthoj får inte vara med och köra? Det är ju jävligt illa om så vore fallet.

HanneZ skrev:
2183863 Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där? Dom som klagar på sporthoj får inte vara med och köra? Det är ju jävligt illa om så vore fallet.
Jag har fått samma besked från HW; min anmälan skulle kunna tappas bort.

Känns stabilt... :rolleyes:

Last edited:
HanneZ skrev:
2183863 Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där? Dom som klagar på sporthoj får inte vara med och köra? Det är ju jävligt illa om så vore fallet.
Den som tar en sådan kommentar på allvar borde kanske fundera på att logga av internetvärlden i alla en kort stund per dag. :hihi

Neutral skrev:
2183917 Den som tar en sådan kommentar på allvar borde kanske fundera på att logga av internetvärlden i alla en kort stund per dag. :hihi
Skämt eller inte, känns ju inte direkt seriöst ändå.

Neutral skrev:
2183917 Den som tar en sådan kommentar på allvar borde kanske fundera på att logga av internetvärlden i alla en kort stund per dag. :hihi

Eller den som kläcker ur sig en sådan kommentar kanske borde fundera på att göra annat än att vara företrädare för LMS...

Bingo skrev:
2183819 Direkta hot brukar uppfattas som ett försök att undvika/slippa/avsluta en diskussion.

Vem har hotat vem? Nu tror jag den här tråden också börjar spåra ur.... :rolleyes:

Webspy skrev:
2183430 Jag kan gnälla lite allmänt!

Jag är trött, irriterad, stressad samt att jag servade bilen för dryga 8lax idag.

Jag vill köra hoj! Ge mig en spade så kör vi - har ju aldrig något viktigt för mig iaf!

/Anders - inte ens medlem i LMS - men hjälper så gärna till iaf!

Kom och hjälp till med säkerheten på SM i helgen!
Vi behöver alla händer vi kan få!! :tummenupp

Nyteknik skrev:
2183963 Finns det ingen cool representant för LMS som kan föra ett samtal om säkerheten på ett fördomsfritt och öppet sätt?

Det beror nog helt och hållet på dig skulle jag tro.... Kan du hålla inne med dina personangrepp och fördomar och koncentrera dig på fakta så går det säkert. :)

PS. Du får använda smileys för att förstärka vad du menar, så att inget missuppfattas. ;)

Inga fler diskussioner om LMS och säkerheten på Sviestad.

Ta upp det personligen med lms istället.

Sluta med löjliga hot på grund av delade åsikter om vad som borde göras.

EDIT: efter Sviestad-SM kan vi prata om det här igen.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back