Om säkerheten på Sviesta och avåkningen 25/4

Status
Ej öppen för fler svar.
HW skrev:
2182976 Av LMS RR 300-400 medlemmar var det idag ett tiotal som skyfflade ut 30 kubikmeter lecakulor i bollhavet, byggde vallar av halm och fräste sandfållor.
Av dessa 10 tappra är det faktiskt hela 4 som kör hoj.
Av dessa 4 är det hela 1 som aktivt tävlar.

Klaga på säkerheten den som vill, var gärna medlem i LMS 6 år utan att herr ordförande har en aning om vem det är men för fan, kom inte och klaga på att inget görs åt banan.

det kanske e dags o införa arbetsplikt för dom som e medlemmar i rr-sektionen? alla behöver ju inte hjälpa till varje gång men åtminstonde en gång per säsong. vet att vissa som arrangerar folkrace tävlingar har arbetsplikt innan och efter sina tävlingar.
jag tycker att styrelsen för rr-sektionen gott kan kräva mer av sina medlemmar antingen så får medlemmarna vara med o underhålla/förbättra banan själva lr så lägger men ut arbetet på entreprenad å då får medlemmarna vara beredda på högre avgifter.

har själv tänkt massor av gånger att man ska åka ner o hjälpa till men eftersom ingen häxar på en om man inte dyker upp så har det runnit ut i sanden.. så ta fram stora ox-piskan nu så att folk hajjar att dom måste ner o hjälpa till.
sen kommer ju inte det att hindra att folk kommer att krasha o göra sig illa men det kommer iaf inte göra banan sämre

Last edited:
Jag hoppas att alla gnällspikar förstår att vi som är ute så Sviestad för att vi tycker att det är kul med motorcyklar, men inte kör bana själva kommer att tröttna snart och skita i att underhålla banan! Försök åka på den då om ni kan och törs!

150.000 kr skulle på sin höjd kunna räcka till materialet för att göra Torparn säker. Sedan så tillkommer arbetskostnaden... Ni vet, de där dumma jävlarna som satsar sin egen tid OCH betalar soppan för att köra ut till banan själva bara för att få nöjet att stå och skyffla lecakulor. Ger mig den på att de har egen skyffel med sig också...

Bara för att få ett litet perspektiv på HUR mycket värdet av det jobb som läggs ner under ett normalt SM.

Antag att vi har 10 flaggposteringar och 8 plock som ska bemannas med i snitt 3 personer i snitt på varje.

Antag att vi behöver ha 20 personer till i depån (besiktning, sekretariat, depån, tidtagning, tävlingsledning, transpondrar o.s.v.)

Antag att vi i Sverige har en minimilön på 90 kr/timme.

Då "kostar" bara personalen nästan 70.000 kr. Per tävlingsdag.
3 dagar per SM-deltävling.
5 deltävlingar.
15 dagar... Bonk... så har vi passerat miljonen bara för själva genomförandet. Och då har jag inte ens börjat räkna på mat, dryck, kaffe och liknande...

Räkna sedan på alla de 100-tals timmar som krävs före och efter tävlingarna. Bonk. Skulle säga att vi bollar upp en mille till bara i direkta "kringkostnader".

Be mig inte börja räkna på träningar och liknande för då blir ni bara mörkrädda.

Vad vill jag egentligen ha sagt med denna sena matematiska exercis?

Jag har en djup och stark vördnad för alla dessa eldsjälar som jobbar så in i vassen för något de brinner för, oavsett om det handlar om hästar, hockey, roadracing eller distriktsmästerskapet i jenka.

Hannes, Syss och resten av LMS-gänget. Ni får igen det ni lägger ner en annan dag...

snedskev skrev:
2183241 det kanske e dags o införa arbetsplikt för dom som e medlemmar i rr-sektionen? alla behöver ju inte hjälpa till varje gång men åtminstonde en gång per säsong. vet att vissa som arrangerar folkrace tävlingar har arbetsplikt innan och efter sina tävlingar.
jag tycker att styrelsen för rr-sektionen gott kan kräva mer av sina medlemmar antingen så får medlemmarna vara med o underhålla/förbättra banan själva lr så lägger men ut arbetet på entreprenad å då får medlemmarna vara beredda på högre avgifter.

LMS har fixat det så fint att om man nu hjälper till t ex 2 ggr och är träningsansvarig så får man träna gratis hela säsongen. Jättebra idé!
*Häxa på lite* Träningsansvarig nåndag eller flaggvakt? Det är skoj att hjälpa till! :Bugar

HW skrev:
Nä, sluta gnäll i trådar och kom och skyffla lite leca istället. :smasha
Det är väl ingen som har gnällt i den här tråden (förutom han som intervjuas i tidningen) :va

"Att det inträffar flera olyckor på samma bana utan att någonting görs är allvarligt, menar han.
- Banorna ska vara så säkra att man kan köra utan att slå ihjäl sig."

Lever han i samma värld som jag :3freak att det är olyckor i RR samanhang är väl mer regel än undantag :va slår i hjäl sig gör man om man vurpar på en trampcyckel bara man landar olyckligt.

var det inte så för några år sedan att en man dog på en allmän åkning på sviestad fast han fick visst en infarkt å va dö innan han landat undrar om en bättre avåkningszon hade räddat honom :confused:

Jag tror mer på att olyckliga omständigheter ledde till denna tragiska utgång, mina tankar till familjen R.I.P

sandstream skrev:
2183406 Det är väl ingen som har gnällt i den här tråden (förutom han som intervjuas i tidningen) :va

Jag kan gnälla lite allmänt!

Jag är trött, irriterad, stressad samt att jag servade bilen för dryga 8lax idag.

Jag vill köra hoj! Ge mig en spade så kör vi - har ju aldrig något viktigt för mig iaf!

/Anders - inte ens medlem i LMS - men hjälper så gärna till iaf!

sandstream skrev:
2183406 Det är väl ingen som har gnällt i den här tråden (förutom han som intervjuas i tidningen) :va

Exakt!

Det är förvånande att läsa förslag från vissa håll, och som nu 20 år senare tillämpas på andra områden i västvärlden t ex i sjukvården, samtidigt som någon form av "motpart" intar ett "försvar". Det är ju det som är halva grejen - att inte göra. Med den attityden verkar det lönlöst med något föreslaget system. "Försvararna" är inte kapabla att göra en vettig bedömning av förslagen och klarar bara tolka det som gnäll och kritik. T o m trådstängning var ett förslag och som faktiskt även skedde. (Hur censur påverkar säkerhet behövs kanske inte förklaras.)

Alla fattar problemet med att det krävs massor med pengar och massor av arbete. Skandalen är inte eventuell brist på säkerhet, men att "parten" vill undvika diskussion. Dessutom sågas Nyteknik m fl till fotknölarna, trots att det troligen är dem som bidrar mest till säkerheten, inte genom att svettas vid höbalar men att få andra att svettas med dem.

-

Visst är det härligt när det ska skarvas av journalister. Visst går det fort men inte är det några 300 km/h inte.

#Olsson# skrev:
2183457 Alla fattar problemet med att det krävs massor med pengar och massor av arbete. Skandalen är inte eventuell brist på säkerhet, men att "parten" vill undvika diskussion. Dessutom sågas Nyteknik m fl till fotknölarna, trots att det troligen är dem som bidrar mest till säkerheten, inte genom att svettas vid höbalar men att få andra att svettas med dem.-

Sedan finns det dem som vill ha en diskussion för diskussionens skull - under tiden som "eldsjälarna" som häckar här hinner tjurna till.

Olsson som du själv skriver:
*pengar är lösningen

Nästa fråga; var får eventuell arrangör tag på pengar?
Genom de aktiva förarna som redan nu klagar..?
Genom att ragga sponsorer som alla aktiva förare vet tar en himla massa tid att jaga tag på...

Sandstream.
SVEMO skall göra vad?
Lägga ner en anställds lön på utredning som endast blir pappershög och efter tio år slängs i binnen (förrutom all PR-verksamhet SVEMO _också_ skall syssla med)?

Utvecklingen går frammåt.
Utveckling kostar pengar.
Svensk RR = pengar?

Att "kräva" säkerhet på bekostnad av körning - vill "vi" det?
Typexempel är väl Falkenberg som vägrar amatörlicenserade förare att köra på träning där...

Bingo skrev:
2183138 Jag hänger inte med... Vad vill du ha sagt?
Om jag får gissa så menar HW att ni förare som bara kritiserar och gnäller inte kommer ha något SM att köra nu i helgen. För på något annat sätt kan jag inte tolka det som.

Gustav O skrev:
2183461 Visst är det härligt när det ska skarvas av journalister. Visst går det fort men inte är det några 300 km/h inte.
:lol
Detaljer, detaljer.

#Olsson# skrev:
2183457
Alla fattar problemet med att det krävs massor med pengar och massor av arbete. Skandalen är inte eventuell brist på säkerhet, men att "parten" vill undvika diskussion. Dessutom sågas Nyteknik m fl till fotknölarna, trots att det troligen är dem som bidrar mest till säkerheten, inte genom att svettas vid höbalar men att få andra att svettas med dem.

-

Det kan ju möjligtvis ha att göra med hur folk anser ett inlägg är konstruktiv kritik, eller enbart ett ganska felaktigt påhopp på person/personer.
Jämför
"Du är ansvarig för att en person dog i tisdags" eller, "Vilken idiot som helst skulle inse att knixen på sviestad är livsfarlig" med "Man kanske skulle kunna bygga nån sorts avåkningszon/uppfångning-mekanism efter knixen".

För egen del är jag övertygad om att det sista alternativet är det som för ett arbete framåt, plumpa påhopp på det fåtal som FAKTISKT arbetar med att bättra på banan, får dem bara att ledsna och sluta med arbetet. För du inser väl kanske själv hur tröstlöst det är att arbeta gratis, och sen ändå få bajs kastat på dig av en som INTE hjälper till...

#Olsson# skrev:
2183457 Exakt!

Det är förvånande att läsa förslag från vissa håll, och som nu 20 år senare tillämpas på andra områden i västvärlden t ex i sjukvården, samtidigt som någon form av "motpart" intar ett "försvar". Det är ju det som är halva grejen - att inte göra. Med den attityden verkar det lönlöst med något föreslaget system. "Försvararna" är inte kapabla att göra en vettig bedömning av förslagen och klarar bara tolka det som gnäll och kritik. T o m trådstängning var ett förslag och som faktiskt även skedde. (Hur censur påverkar säkerhet behövs kanske inte förklaras.)

-

Men Olsson för helvete, läs mitt inlägg och kom sedan fram till mig IRL och säg att vi inte lyssnar, inte tar debatten och inte gör något åt saken när kritik framförs men lägg tangentbordet åt helvete så att inte alla behöver ta del av din obefintliga läsförståelse.

/HW

#Olsson# skrev:
2183457 Exakt!

-

Årets mest verklighetsfrämmande inlägg...

oFFkeFF skrev:
2183501 Det kan ju möjligtvis ha att göra med hur folk anser ett inlägg är konstruktiv kritik, eller enbart ett ganska felaktigt påhopp på person/personer.
Jämför
"Du är ansvarig för att en person dog i tisdags" eller, "Vilken idiot som helst skulle inse att knixen på sviestad är livsfarlig" med "Man kanske skulle kunna bygga nån sorts avåkningszon/uppfångning-mekanism efter knixen".

För egen del är jag övertygad om att det sista alternativet är det som för ett arbete framåt, plumpa påhopp på det fåtal som FAKTISKT arbetar med att bättra på banan, får dem bara att ledsna och sluta med arbetet. För du inser väl kanske själv hur tröstlöst det är att arbeta gratis, och sen ändå få bajs kastat på dig av en som INTE hjälper till...

Håller med, men om man nu tycker att man får för mycket "bajs" på sig så kan man ju ganska lätt besvara det med något sakligt, (vilket också görs) men ibland avfärdas det med lika plumpa mot-"påhåpp" t ex "..lägg tangentbordet åt helvete", "Stäng tråden" eller "..din obefintliga läsförståelse." Det lockar ju knappast någon att IRL komma med förslag.

oFFkeFF skrev:
2183501 Det kan ju möjligtvis ha att göra med hur folk anser ett inlägg är konstruktiv kritik, eller enbart ett ganska felaktigt påhopp på person/personer.
Jämför

Tack, där är en som fattat vad det handlar om! :tummenupp
Vi , 8 pers, skyfflade lekakulor, sand och hö i timtal igår. Hela kroppen värker, har inte sovit ut ordentligt på flera månader, jobbar varje dag och kväll med tävlingar, planerande, och jag har inget privatliv längre.

Olsson, att du ens vågar påstå att vi inte tar till oss och försöker jobba för att förbättra med de små medel vi har...? Alla tror att det är så jävla lätt att bara fixa men det är många faktorer som spelar in utöver det faktum att det inte finns pengar eller resurser. Självklart vill vi alla ha flera mil långa avåkningszoner och bomull att landa i och kanske fångstnät om man skulle krascha.
Och att vissa försöker få det till att det är någon PERSON som är ansvarig för olyckor, det får oss verkligen bara att vilja ge upp!! Vad finns det för mening när vissa bara klagar utan att ens vara villiga att lyfta handen för att hjälpa till?
Som Syss sa, skulle vilja höra Stefan´s(artikeln) förslag om hur vi kan bygga ut avåkningszonerna för den summan? Han får gärna komma ut och engagera sig för att det ska bli bättre istället för att offentligt bara kritisera och komma med lögner.

Konstruktiv kritik- gärna
Personliga påhopp- NEJ

Sara
Sammankallande LMS Supermoto

Last edited:
#Olsson# skrev:
2183457 Exakt!

-

Vad Nyteknik har bidragit med är tyvärr inte något positivt för oss på LMS då det mestadels har fått oss att tappa modet och orken istället.
De förbättringar vi gör nu är enbart alla eldsjälar som engagerar sig och fixar materiel till banan och alla som ställer upp och bygger.

Vi diskuterar ju nu, så varför påhoppet om att vi försöker undvika en diskussion? Även HW, som nog har mest tålamod av alla, tröttnar till slut på alla kommentarer och påhopp från folk som inte vet vad dom talar om....

Det känns som att begreppen påhopp och kritik blandas lite huller om buller i tråden.

Jag tror LMS gör ett bra jobb, HW ger ett bra intryck i hans inlägg iaf.

Bosco skrev:
Sandstream.
SVEMO skall göra vad?
Lägga ner en anställds lön på utredning som endast blir pappershög och efter tio år slängs i binnen (förrutom all PR-verksamhet SVEMO _också_ skall syssla med)?
SVEMO borde ha en organisation som kan sammanställa alla olyckor för en specifik bana eller sport för att se vart det finns brister och sedan komma med förslag på vad man kan göra åt problemen.
Tycker du är rejält cynisk, det var faktiskt en kille som dog och det minsta man kan begära då är att det utreds ordentligt!
rust29 skrev:
Tack :tummenupp
HW skrev:
2183502 Men Olsson för helvete, läs mitt inlägg och kom sedan fram till mig IRL och säg att vi inte lyssnar, inte tar debatten och inte gör något åt saken när kritik framförs men lägg tangentbordet åt helvete så att inte alla behöver ta del av din obefintliga läsförståelse.
Jag tycker att HW och några till borde tagga ner lite och försöka ge mer sakliga svar i mån av tid än att svara med rena påhopp, det leder ingen vart.
Förstår att det är svårt när man sliter arslet av sig och tycker sig få en massa kritik men som ansvarig i en klubb måste man ställa sig över sånt.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back