Om-regga hoj

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nu va de riktigt länge sedan jag var aktiv här, så välkommen tillbaka till mig själv ;) haha.

Nåväl, jag är lite i tankarna på det där med o regga hoj, vad får man regga o vad får man inte?
Vad jag har hört förr är att man kan t.ex. regga om en eu-moped till motorcykel så man får köra dom med A1 osv, men vad får man lov att göra för ingrepp i en maskin? Tänker på motorer osv.

Måste en motor komma ifrån en annan maskin? eller kan man ta en motor som inte är reggad i något fordon när man väl bygger om en hoj? T.ex. en elmotor, antingen mid-drive eller hub motor. eller måste det vara en förbränningsmotor?

Planen är alltså att ta en befintlig hoj, ta bort allt och installera en el-motor motsvarande en 125as effekt samt batterier, kontrolutrustning osv och få den laglig att köra på våra vägar.
Det här med el är ju ganska nytt, så vad gäller? finns ju inte direkt en uppsjö av slaktade reggade elhojar där ute man kan ta dokumentation ifrån
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Du kan stoppa in en elmotor från en truck om du vill.

Jag behövde inte bygga om bromsar på min 125:a som är krav när man petar in kraftigare motor på bensindrivna fordon.

Detta var avstämt med SFRO inför deras besiktning. I gengäld är det andra krav på kontrollutrustning och t ex isolationsmätning som tillkommer enligt en speciell föreskrift från SFRO. För mig tog det ganska långt tid att bli klar med hela SFRO-processen. Mest för att SFRO inte var säkra på elfordon och vad isolationsmätning är. :)

Är du sugen på elektrisk 125:a kommer min ut på blocket imorgon.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du kan stoppa in en elmotor från en truck om du vill.

Jag behövde inte bygga om bromsar på min 125:a som är krav när man petar in kraftigare motor på bensindrivna fordon.

Detta var avstämt med SFRO inför deras besiktning. I gengäld är det andra krav på kontrollutrustning och t ex isolationsmätning som tillkommer enligt en speciell föreskrift från SFRO. För mig tog det ganska långt tid att bli klar med hela SFRO-processen. Mest för att SFRO inte var säkra på elfordon och vad isolationsmätning är. :)

Är du sugen på elektrisk 125:a kommer min ut på blocket imorgon.
Va roligt! hur bökigt var det? jag har "allt hemma". ca 900 li-ion 18650 celler på det.

Men till elmotorn som du sa där, va de från en truck bara för det är ett erkänt fordon? Tänker på ffa de som finns där ute som benämns som QS motors, runt 4kw och 2-3x det i overload vid full patte osv. Jag har bara köpt en "billig" kina grej för att ha som absolut första motor bara för att få den o rulla, och om jag råkar bränna något så är det väl mer "äsch, det kostade mindre än 1500kr för hela motorn med kontroller o gashandtag, billigare läropengar"
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Detta var avstämt med SFRO inför deras besiktning. I gengäld är det andra krav på kontrollutrustning och t ex isolationsmätning som tillkommer enligt en speciell föreskrift från SFRO. För mig tog det ganska långt tid att bli klar med hela SFRO-processen. Mest för att SFRO inte var säkra på elfordon och vad isolationsmätning är. :)
Så....vad är isolationsmätning..?
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Va roligt! hur bökigt var det? jag har "allt hemma". ca 900 li-ion 18650 celler på det.

Men till elmotorn som du sa där, va de från en truck bara för det är ett erkänt fordon? Tänker på ffa de som finns där ute som benämns som QS motors, runt 4kw och 2-3x det i overload vid full patte osv. Jag har bara köpt en "billig" kina grej för att ha som absolut första motor bara för att få den o rulla, och om jag råkar bränna något så är det väl mer "äsch, det kostade mindre än 1500kr för hela motorn med kontroller o gashandtag, billigare läropengar"
SFRO är bökigt och jag förstår varför. Det gäller vara noggrann när man godkänner andras byggen. Marlon som godkände min ska ha all kred för hjälp och tips kring ramen och mekanik.

Här är länken till SFROs handbok för elfordon


Det tog nästan 4 månader mycket beroende på att SFRO kontakten för motorcyklar i Stockholm fanns i Norrtälje och det krävs två st besök över sommaren. Kostar en del med avgift, ledig från jobbet och hyra släp.

Du kan ta vilken motor du vill det finns flera på marknaden. Jag använder motorer som byggts speciellt för motorcyklar. Sök på Agni, Mars och HPEVS som tillverkare.

Har du spec för QSmotor och elektronik? Det kan lova för mycket och du kan bli besviken på prestandan och topphastighet. Då SFRO är jobbigt vill du gå den vägen och lägga ned tid på det för lekbygge?

Jag menar du kanske vill stoppa in bättre grejer, sen och då måste uppgradera styrning, placering av utrustning, få in vettigare celler, uppgradera kabeldragning...

Vid isolationsmätning mäter man med testaren mellan högspänningssidan och ramen för att säkerställa att man inte bygger elstol åt sig själv :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
SFRO är bökigt och jag förstår varför. Det gäller vara noggrann när man godkänner andras byggen. Marlon som godkände min ska ha all kred för hjälp och tips kring ramen och mekanik.

Här är länken till SFROs handbok för elfordon


Det tog nästan 4 månader mycket beroende på att SFRO kontakten för motorcyklar i Stockholm fanns i Norrtälje och det krävs två st besök över sommaren. Kostar en del med avgift, ledig från jobbet och hyra släp.

Du kan ta vilken motor du vill det finns flera på marknaden. Jag använder motorer som byggts speciellt för motorcyklar. Sök på Agni, Mars och HPEVS som tillverkare.

Har du spec för QSmotor och elektronik? Det kan lova för mycket och du kan bli besviken på prestandan och topphastighet. Då SFRO är jobbigt vill du gå den vägen och lägga ned tid på det för lekbygge?

Jag menar du kanske vill stoppa in bättre grejer, sen och då måste uppgradera styrning, placering av utrustning, få in vettigare celler, uppgradera kabeldragning...

Vid isolationsmätning mäter man med testaren mellan högspänningssidan och ramen för att säkerställa att man inte bygger elstol åt sig själv :)
Grymt! såg din hoj på blocket förut, intressant lösning med 3 sådana enheter istället för en bms. jag har en BT bms på 300A med aktiv balancering med canbus som jag har tänkt o använda. har inte bestämt mig för Li-ion eller lifepo4 celler för det slutgiltliga bygget än, men dessa A123 celler (26650 2,5Ah, 50A output) är lockande, men inte så billigt. får se i slutändan, beror på vad det slutar på. lär definitivt bli mid-motor nu, vet inte hur mkt jag litar på hub-motor.


här e den motorn jag tänkte använda sedan när jag har lärt mig vad jag håller på med, eller ja iaf fått cykeln o rulla lite. motorn ska kunna klara upp till 200A och på ett 72V system så ger det i teorin vid nominellt voltal på 72V runt 14kw, så om man ökar volttalet vad jag förstår det har man lyckats plocka ut dryga 20kw ur den motorn. kanske inte att rekommendera om man vill att sakerna ska hålla länge, men det ska gå iaf.

här e en liten video på "lille broshan" till den motorn, en QS 138-70h (3000w)

Den ser ut o röra på sig lagom duktigt ändå
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top