fake_this99
Ny medlem
Korrekt, förutsatt att avtalet bryter mot lagen i något avseende. Man kan nämligen inte avtala bort lagtexter! Tänk dig själv om du ingick ett avtal med någon där ni fick köra hur fort ni ville med era hojjar.... Det skulle inte vara tillåtet, hör och häpna, trots ert avtal, eftersom lagen reglerar hastigheten. Frågan utredd? Kan vi lämna det? Gött.sTf_paPs; skrev:Så du menar på fullt allvar att om du och en annan person eller 2 företag ingår ett avtal där man kommer överens om ett pris, under vilka förutsättningar priset gäller och vad som händer om någon vill säga upp avtalet så kan den ena parten plötsligt bara strunta i vad det står i avtalet ?

sTf_paPs; skrev:Det finns inget olagligt i försäkringsbolagen två olika försäkringsalternativ. Du har 2 val
1. Du kan köpa en försäkring för ett år ungefär som du köper en pryl tex en hoj. Om du kastar hojen har du förlorat stålarna. Säljer du den har du förlorat värdeminskningen.
En hoj köper man väl knappast på "ett år" som du skriver. Din liknelse haltar rätt rejält.
Och bara för att du har en värdeminskning på din hoj, som du köpt, så betyder det inte att försäkringsbolagens avtal, när de strider mot lagtext, ändå ska gälla (!) Ursäkta mig, men hur kan du ens få ihop den tanken?
sTf_paPs; skrev:2. Du kan "hyra" en försäkring ungefär som du hyr en hoj, ett telefonabonnemang. Hyr du på kort tid blir det dyrare hyr du på längre tid blir det billigare, se ovan dagar jämfört med år.
Hehe. Jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang. Dessvärre har du återigen fel. Du har missuppfattat hela hyrgrejjen. Orkar inte förklara från scratch, men kort kan jag säga att det inte är hyrtiden som påverkar premien egentligen, utan kör-beteendet kopplat till av/på-ställningsbeteendet. (Som i sin tur är kopplat mer till en viss typ av cykel, en viss ålderskategori, placering, omfattning etc). Det är inte själva hyrtiden i sig, som du verkar tro..
Sen "hyr" man rätt sällan en hoj, men det detaljfelet drunkar ! =)
sTf_paPs; skrev:Det står dig fritt att välja vilket alternativ du väljer men när du väl kritat på är ditt vall det som gäller
Att försäkringsbolagen försäkringsbolagen betalar tillbaka om du säljer hojen är faktiskt ingen självklarhet.
Nej, tvärtom. Om du skriver på ett avtal som stider mot gällande lag, gäller det INTE, även om du "skrivit på det".
Vidare är försäkringsbolagen tvingade att betala tillbaka premien vid försäljning. Det regleras i lag. De kan inte behålla den på det sättet du påvisar.
I hela ditt stycke ovan, så finns ett enda litet rätt. Och det är att försäkringsbolagen försöker tjäna pengar.sTf_paPs; skrev:Vi kan ta några enkla scenario för att belysa det.
Du vill sälja din hoj och det blir budgivning. Den som vinner erlägger handpenning och dom andra spekulanterna tappar intresset. Sen går det ett tag och den som vann budgivningen inser att om han köper hojen kommer han inte ha råd men några kakor på mycket länge så han säger upp överenskommelsen med dig och kräver att få tillbaka handpenningen. Betalar du glatt tillbaka den då ?
Du vill sälja din hoj och en intresserad köpare hittar den. Ni disskuterar priset och du säger att om han betalar handpeng kontant nu på plats och resten via internet så fort han kommer hem så kostar den 50k men om han hellre vill det så kan han betala av den på ett år men då blir priset 60k. Ni skakar hand (skriver ett avtal) på handpeng nu och resten direkt han kommer hem. Veckorna går och han betalar inte. Du jagar honom och får tillsist tag i honom. Du säger då att han antingen får lämna tillbaka hojen eller betala 60k inom 1 år från dagen ni gjorde upp affären. Han ger dig då två förslag
1. Han lämnar tillbaka hojen och du ger honom handpenningen.
2. Han betalar på ett år men bara totalt 50k.
Accepterar du något av alternativen ?
Nej jag jobbar inte på försäkringsbolag och jag gillar inte heller deras priser men precis som alla andra så jobbar dom för att tjäna pengar.