Om mindre än två veckor blir man historisk!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Underbart! Fattar inte hur du får till det bara - och att du orkar?!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En av de första i världen att tävla i enduro på ett ben!

Häng med på ett träningspass och skruva upp ljudet!

Jag sitter i rulle efter en hojkrasch (med två krossade nackkotor) för sexton år sen, så en fråga från en olycksbroder till en annan; vill du berätta hur blev du av med benet?
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Jag sitter i rulle efter en hojkrasch (med två krossade nackkotor) för sexton år sen, så en fråga från en olycksbroder till en annan; vill du berätta hur blev du av med benet?
Ajaj! Har brutit ryggen jag med, på tre ställen och krossat bäcken i en hojolycka för 17 år sen.
Benet blev jag av med i bencancer när jag var 13.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ajaj! Har brutit ryggen jag med, på tre ställen och krossat bäcken i en hojolycka för 17 år sen.
Benet blev jag av med i bencancer när jag var 13.
Aj fifan, alltid är det nåt... Och mitt i hopp-och-spring-åldern också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fränt…!

Men jag är faktiskt inte säker på att du är först i enduro med ett ben…? Som så mycket annat så är det säkert en definitionsfråga, men jag vill minnas att en lokal snubbe från häromkring faktiskt åkte Gotland Grand National med ett ben samt protes.

Han lyckades nämligen skrämma slag på några funktionärer då stöveln pekade i en minst sagt märklig riktning efter en marksyning, utan att han kände något…
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är en typisk ungdomsåkomma som sätter sig i växtzonerna som knä (i mitt fall), armbågar, axlar höft osv. Hade tur som fick det i rätt ben så jag fortfarande kan köra hoj!


Precis, "typisk ungdomsåkomma" - något de flesta råkar ut för.
Chop it off ba' och hoppa vidare i livet. :kryckor

Jag förstår att det inte varit precis så enkelt alla gånger, men du verkar ha rätt inställning. Jag håller på dig.

När du blir gammal och stel är det dags att lämna endurovärlden och börja med trial.

Min bedömning är att du har ett försprång i just den sporten på typ 50% jämfört med många andra...
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Fränt…!

Men jag är faktiskt inte säker på att du är först i enduro med ett ben…? Som så mycket annat så är det säkert en definitionsfråga, men jag vill minnas att en lokal snubbe från häromkring faktiskt åkte Gotland Grand National med ett ben samt protes.

Han lyckades nämligen skrämma slag på några funktionärer då stöveln pekade i en minst sagt märklig riktning efter en marksyning, utan att han kände något…
Du tänker nog på Stefan Gallon - han kör GGN och även startat i November Kåsan. MEN han kör inte med ett ben. Han är underbensamputerad och har knät kvar - kör med protes. Det är en utmaning absolut - men en enorm fördel gentemot att bara ha ett ben att stå på.

När du inte har knäet kvar är poängen liten att ha protes, enligt mig.
Jag kan fortfarande inte manövrera bakbromsen eller ta emot mig när jag faller. Skaderisken skulle dessutom vara hög. Samt att det är svårt att ha kvar foten på fotpinnen.

Man kör enduro mycket med fötterna genom att trycka på fotpinnarna allt det missar jag. Du kniper mycket runt motorcykeln med knäna vilket också är svårt. Jag kan inte heller stå upp och växla eller flytta på foten när jag väl ställt mig - man trippar ofta runt på fotpinnarna för att kunna luta cykeln olika. Bara några av utmaningarna. ;)
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
En av de första skrev TS.
Fantastiskt kul och lycka till.
Så är det - mest för att gardera mig. Jag har kollat med både SVEMO och FIM (Till och med Graham Jarvis) och ingen vet om någon som tävlat i enduro PÅ ett ben. Finns några som kör med protes men inte så många utan.

När jag började hittade jag faktiskt ingen i världen - men allt eftersom jag växt på sociala medier så har jag faktiskt kommit i kontakt med ett fåtal som kör på ett ben. Bland annat två amerikaner som tävlar och har hittat två i Spanien som kör men verkar inte tävla.

Så först i Europa och tredje först i Världen ser det ut som vilket inte heller är så illa!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top