Om MC/MC-olyckor i Sthlm City 24 maj

benkar skrev:
Håller med dig! Men VVs "djupstudie" av mc-olyckor med dödlig utgång (var det nu var jag såg den...) visade att bara en MC-döds-olycka orsakats pga dålig vägstandard. Man/dom missar då alla dom olyckor som hänt pga dålig vägstandard och dessa gruslagningar, utan att orsaka dödsolyckor... men med både ekonomiskt fysiskt lidande, illa nog det! :mad:

Dessutom har VV beslutat att (av besparningskäl) ta bort sidmarkerningarna på smala vägar... :kocko Finfint när man (även bilar) kör där kvälls/natte-tid... :gnissla (sidomarkeringarna är ju reflekterande) Och av vad jag vet, så har tex SMC inte skrikigt högt om DET..

Staten har en påse pengar, som sedan fördelas mellan olika instanser, men i slutändan kommer alla pengar från samma påse. Sjukvård kostar otroligt mycket, ett intensivvårdsdygn kostade för några år sedan 35kkr! Det kan man göra en hel del på vägarna för! Räknar man sedan in rehab, sjukskrivningar, sjukpenning, missad bnp och skatt så kommer man fort upp i ganska stora summor, för en enda olycka! Vore det inte mycket bättre att flytta om dom pengarna till att göra säkrare vägar, utan rullgrus, med friare sikt, mindre hål i vägen (inga alls?), ordentliga övergångsställen, bygga om skymda korsningar osv osv. Flytta om kanske är fel uttryck, men tar man mer pengar till att göra trafikmiljön säkrare så kanske man inte behöver nyttja dom i sjukvården! :tummenupp

benkar skrev:
Börjar bli så pass upprörd att jag funderar på bästa sätt kunna vara med påverka/påpeka... Är det måhända via SMC?
/B

Ett ganska bra sätt är nog att vi syns ute mycket, visar hänsyn och får allmänheten med oss, och försöker få folk att förstå att alla tjänar på säkrare vägar, och att en mc trots allt kan vara farlig för sin omgivning också om den tappar greppet om asfalten!
Sen viftar jag lite igen med tidningen i högsta hugg! Det är ju trots allt den tredje stadsmakten! Och kan kanske bidra till att få upp ögonen hos både politiker och vanliga dödliga! Det har ju skickats ut insändare från sporthoj tex, för att göra folk uppmärksamma på att det börjar finnas mc i trafiken igen, varför inte skriva en debattartikel och signera med hojklubbarna i stockholmsregionen genom smc, om man nu inte litar på journalister! :rolleyes: :)

Lite off topic kanske men jag tycker att det verkar vara fler olyckor i år än vad jag upplevde att det var förra året. Detta kanske är inbillning!????
Visserligen så känns det ibland som att vi, lite äldre än unga/halvunga/unga som inte fick mc kortet på köpet utan faktiskt var tvungna att ta mc-kort så att säga, ändå har liiiiite bättre förutsättningar att klara oss om vi inte kör med könsorganet (dvs tror att vi är brud/killmagneter bara för att vi kan göra en stoppie o snurra 360 grader och sjunga kamplåtar samtidigt och sen bränna iväg i 223,5kmh). Olyckor händer ju alltid men om man kan förebygga dem så gör man ju bäst det om man har övat och övat.

Jag hoppas att det inte blir några fler mc olyckor även om den chansen är liten. Det är inte kul att höra att det går illa för mc-folk!!

Det finns ju alltid politiker som vill hitta syndabockar och snart får man väl inte ens ta körkort om man inte är Tjej/över 40/ ensamstående mamma/feminist/och miljöaktivist som hatar bensin och Sverige! (detta var ett skämt så ni behöver inte börja skälla på mig)

Kör säkert där ute! :tummenupp

Som flera påpekat är det mycket som är farligt. Just därför jag själv skriver "jag är beredd att ta risken". Visst fan kan man leva längre om man går runt och aktar sig för allt som är farligt, men hur kul är det?

Handling = möjlig konsekvens = konsekvensetik (dvs är jag beredd att ta konsekvensen av mitt handlande?) = Beslut

Visst är det trist när media skriver ner saker, men tänk på att det rör sig om företag med kapitalintresse. De anställda har krav på sig att skriva artiklar som säljer tidningar. Olyckor säljer tidningar därför att folk vill ha information. Det är tur att de juridiskt sett inte får ljuga, för några moraliska aspekter finns det knappast hos journalisterna. Det finns rötägg i ALLA branscher, från HD-domare och poliser till städare.. finns viktigare saker att driva vendetta mot än journalister, även om de ibland överdriver ett ämne som är viktigt för en själv.

.J

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...