Om MC/MC-olyckor i Sthlm City 24 maj

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Artikel i Stockholm City idag, om MC, och givetvis fokuserat på olyckor.. :(

Skulle som omväxling vara kul läsa en artikel om allt trevligt kring, mc-körandet, den sociala biten, att folk har kul tillsammans, istället för nästan uteslutande "negativa" artiklar om hur farligt det kan vara....

Men, men... hoppas det blir färre olyckor i år!

/B

Bifogat

• City20050524.jpg
    City20050524.jpg
    135.6 KB · Visningar: 516
jag håller med dig :tummenupp lite tråkigt är det att dom skriver enbart negativa saker (som artikeln) :(

Nu är ju visserligen City gratis, men dom lever ju på annonserna, och vill få ut så många nummer som möjligt dom med. Negativa saker säljer, det så enkelt är det, går det att måla fan på väggen så gör tidningarna det, ingen verkar vilja läsa/skriva om pluttinuttigheter :( Utom möjligen alla lådvinstester, bästa digitalkamerorna och annat kraffs :gnissla

Dessutom görs antagligen ingen vidare research före såna där artiklar, man kollar i nån rapport om olyckor, ringer en polis och sen totar man ihop något.
Det finns ju ingen statistik över hur roligt vi har, hur många som sköter sig, hur många som INTE vurpar per körd km, hur många som stannar för rött/övergångsställen/stoppskyltar osv.

I flygklubben jag är med i har vi för vana att bjuda in pressen lite då och då, dels för lite gratisreklam och dels för att hålla oss på god fot med dom. Trots att vissa gnälliga kvinnor i närheten av bäst före-datumet gnäller ganska frekvent står det inte ett ord om det i tidningen! :tummenupp

Så Benkar, jag tycker att vi bjuder in lite blandat tidningsfolk till Rapido, visar hur trevligt det är, stoppar i dom i varsitt ställ och tar med dom på en runda, som då lämpligen går relativt lagligt och bekvämt! Då kanske man slipper en del av skräckpropagandan i framtiden! :banana

benkar skrev:
Artikel i Stockholm City idag, om MC, och givetvis fokuserat på olyckor.. :(

Skulle som omväxling vara kul läsa en artikel om allt trevligt kring, mc-körandet, den sociala biten, att folk har kul tillsammans, istället för nästan uteslutande "negativa" artiklar om hur farligt det kan vara....

Men, men... hoppas det blir färre olyckor i år!

/B

Läste den också, och hade ungefär samma tanke som du så jag drog iväg ett mail till katarina.lagervall@city.se som har skrivit artikel.

Min teori är att det gäller att överleva dom första farliga åren. När man skadat sig ordentiligt ett par ggr och kört ett par år så utvecklar även dom flesta dårar ett omdömme, jag kör väldgt mycket lugnare nu än jag gjorde för några år sedan då jag fortfarande levde i tron om att jag var osårbar och att olyckor inte händer mig? Jag blev 30 i år och nu skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ha en tourer eller en kåplös hoj för gatan och nöja mig att åka räser på bana. När jag började åka hoj så var antalet kusar i hojen det absolut viktigaste för mig, nu anser jag mig dock ha mognat eller blivigt gubbe kanske?(hoppas det inte slutar med en kromsläde? :skrämd )

Jag tycker det är skönt att de som bildtext nämde att det mest är hojar med mkt effekt som klotar och bilden föreställer en glidare.

eisbaer skrev:
Jag tycker det är skönt att de som bildtext nämde att det mest är hojar med mkt effekt som klotar och bilden föreställer en glidare.

Ja, det är ruggigt att se dessa kromslädar komma slangandes på Sveavägen och när de ligger och pressar fullt ut mot Bogesund med feta knäskrap :rofl

eisbaer skrev:

Främst motorcyklar i den tunga klassen ja, nog fan är en glidare tung! En GSX1000R -05 väger väl hälften av vad en guldvinge -05 gör... :rolleyes:

Hoztic skrev:
Främst motorcyklar i den tunga klassen ja, nog fan är en glidare tung! En GSX1000R -05 väger väl hälften av vad en guldvinge -05 gör... :rolleyes:

"På grund av deras motorstyrka" =)

TomK skrev:
Ja, det är ruggigt att se dessa kromslädar komma slangandes på Sveavägen och när de ligger och pressar fullt ut mot Bogesund med feta knäskrap :rofl

Ruggigt värre :hihi :rofl

Hoztic skrev:
Nu är ju visserligen City gratis, men dom lever ju på annonserna, och vill få ut så många nummer som möjligt dom med. Negativa saker säljer, det så enkelt är det, går det att måla fan på väggen så gör tidningarna det, ingen verkar vilja läsa/skriva om pluttinuttigheter :( Utom möjligen alla lådvinstester, bästa digitalkamerorna och annat kraffs :gnissla

Dessutom görs antagligen ingen vidare research före såna där artiklar, man kollar i nån rapport om olyckor, ringer en polis och sen totar man ihop något.
Det finns ju ingen statistik över hur roligt vi har, hur många som sköter sig, hur många som INTE vurpar per körd km, hur många som stannar för rött/övergångsställen/stoppskyltar osv.

I flygklubben jag är med i har vi för vana att bjuda in pressen lite då och då, dels för lite gratisreklam och dels för att hålla oss på god fot med dom. Trots att vissa gnälliga kvinnor i närheten av bäst före-datumet gnäller ganska frekvent står det inte ett ord om det i tidningen! :tummenupp

Så Benkar, jag tycker att vi bjuder in lite blandat tidningsfolk till Rapido, visar hur trevligt det är, stoppar i dom i varsitt ställ och tar med dom på en runda, som då lämpligen går relativt lagligt och bekvämt! Då kanske man slipper en del av skräckpropagandan i framtiden! :banana

Artikeln är ju egentligen en "gammal" nyhet, det var 2004 som var väldigt dyster vad det gäller dödsolyckor, hur 2005 kommer se ut vet vi ju inte. Varför en sådan här nyhet dyker upp nu kan man ju fråga sig, lär kanske vara VV eller Polisen (dom har väl propaganda-avdelningar båda två) som skickat något pressutskick som gjort att artikelförfatterskan kommit sig för att skriva artikeln just nu, precis när hojsäsongen dragit igång.... :rolleyes:

Statistik är alltid statistik, som man kan vrida och vända på hur mycket som helst kring, men åren 1999/2000 då dödsolyckorna nästan dubblerades från 5 till 9 var det inget hallå i media om, och att antalet svårt skadade sjönk från 99 st 2003 till 76 st 2004 omnäms inte alls, trots att det var en positiv förbättring!

Bjuda in Media, vete tusan, litar inte riktigt på journalister....

/B

TomK skrev:

Knäskarp? Att det slår gnistor om kromslädarna beror inte på titanpuckar/knäskrap, det är fotplattorna som skrapar i, och att en del med glidare kör väldigt nära mitten av vägen... beror helt enkelt på att dom är rädda för att fastna med fransarna i buskagen i vägkanten. :fakta

/B

benkar skrev:
Bjuda in Media, vete tusan, litar inte riktigt på journalister....
/B

Kan väl inte säga att jag litar till fullo på dom jag heller, även om jag försökte bli journalist en gång i tiden, kanske tur att jag blev it-prostituerad istället? :)
Men det är ju onekligen ett kraftfullt vapen i kampen om att få köra hoj som vi gör idag, använder inte vi möjligheten gör vv och herr blå det, och allmänheten vänds ännu mer mot oss.
Borde det förresten inte finnas nån journalist bland oss i Rappe? Eller nåns man/fru kanske?

If you can't beat them, join them, eller kanske rättare sagt, if you can't beat them, let them join us!

Lt Jake skrev:
Det ÄR farligt att köra mc.. är det någon som förnekar det??
Själv är jag villig att ta risken.

.J

Det är mycket som är farligt! Ridning är ju tex en av dom absolut farligaste sporterna, folk som blir sparkade, avkastade osv. Men det skapar inga rubriker!

Dessutom är lite upp till föraren när det gäller farligheten också, åker man inom sina begränsningar, ser sig för, är alert, håller avstånd osv är det inte mycket farligare än bil. Åker man däremot över sina begränsningar, och/eller inte är riskmedveten är det ju rena självmordet, frågan är ju isf inte om utan när... Tyvärr är det ju bara de senare som skapar rubriker, dvs skapar allmänhetens bild om oss! :huvet

Hoztic skrev:
Det är mycket som är farligt! Ridning är ju tex en av dom absolut farligaste sporterna, folk som blir sparkade, avkastade osv. Men det skapar inga rubriker!

Rider kör de finare ha de svenska folket men visst somliga dödliga har väl också råd att kanske rida!

MC åkare kommer nog alltid vara en utsatt grupp som många kollar snett åt för att vi förstör den fina nolltoleransen som enligt min mening aldrig funnits!

Har tyvärr ingen lösning hur man ska komma åt problemen men alla dödsolyckor förutom krav på broms & kurv utbildning för samtliga hojtyper ÄVEN kromslädar!

Lt Jake skrev:
Det ÄR farligt att köra mc.. är det någon som förnekar det??
Själv är jag villig att ta risken.

.J

Hojåka är härligt, härligt, men en smula (eller väldigt mycket) farligare än åka bil, är en kalkylerad risk man tar. Å andra sidan så kan man ju bli nedputtad på T-banespåret i morgonrusningen, eller slå en frivolt på den hala tvålen i badkaret på morgonen, sömning och med dålig reaktionsförmåga :gnissla ...

Det är även farligt att utöva vissa andra sporter/fritidssysselsättningar. Men....

Ett "problem" är att vi utövar vårt fritidsintresse, hojåka, ute på allmänna vägar. I våra egna ögon är vi ute och njuter av vårt fritidsintresse, ett intresse med en skaderisk större än att knyppla, och jag tror alla från glajders till plastraketförare är mer än väl medvetna om att det är farligare köra hoj än åka bil. Är en risk vi tar, ungefär som att utöva något annat "farligt" fritidsintresse.

Problemet är då att det krockar med VVs intresse, att minska antalet olyckor på vägarna. Dom väger inte in att vi utövar ett fritidsintresse, utan letar bara efter att uppnå minsta risk för skada per transportkilometer. Dom ser all aktivitet på vägarna som praktisk personbefodran. Och där passar vi som fritidskör MC in väldigt dåligt....

Men... jag vill inte mista hojvänner i olyckor, så det ÄR för jäkligt när många olyckor sker. Så för vår egen skull, inte för VVs skull, ta till den där lilla, lilla, extra marginalen ute på vägarna, så minskar olycksrisken ordentligt. Behövs så lite, vara beredd på att det ligger grus i kurvan, att bilen vid avtagsvägen givetvis kommer svänga ut framför dig, ha lite mariginal för spårbyte i kurvan, träna körteknik med tex SMC, och att man inte MÅSTE tokgasa ifatt polarn framför innan eller efter en omkörning, även om rundan i övrigt går i ett inspirerat tempo.... :rolleyes:

/B

benkar skrev:
Problemet är då att det krockar med VVs intresse, att minska antalet olyckor på vägarna. Dom väger inte in att vi utövar ett fritidsintresse, utan letar bara efter att uppnå minsta risk för skada per transportkilometer. Dom ser all aktivitet på vägarna som praktisk personbefodran. Och där passar vi som fritidskör MC in väldigt dåligt....
/B

VVs intresse att minska antalet olyckor är mest bara skitsnack,
för hur kommer det sig annars att nämnda VV tycker det är så skoj
att laga asfaltshål i kurvor med oljegrus och lämna 1-3 cm grus mitt i kurvan?

cleaner skrev:
VVs intresse att minska antalet olyckor är mest bara skitsnack,
för hur kommer det sig annars att nämnda VV tycker det är så skoj
att laga asfaltshål i kurvor med oljegrus och lämna 1-3 cm grus mitt i kurvan?

Håller med dig! Men VVs "djupstudie" av mc-olyckor med dödlig utgång (var det nu var jag såg den...) visade att bara en MC-döds-olycka orsakats pga dålig vägstandard. Man/dom missar då alla dom olyckor som hänt pga dålig vägstandard och dessa gruslagningar, utan att orsaka dödsolyckor... men med både ekonomiskt fysiskt lidande, illa nog det! :mad:

Dessutom har VV beslutat att (av besparningskäl) ta bort sidmarkerningarna på smala vägar... :kocko Finfint när man (även bilar) kör där kvälls/natte-tid... :gnissla (sidomarkeringarna är ju reflekterande) Och av vad jag vet, så har tex SMC inte skrikigt högt om DET..

Börjar bli så pass upprörd att jag funderar på bästa sätt kunna vara med påverka/påpeka... Är det måhända via SMC?

/B

Som tidigare skrivits, media är ju bara intresserade av olyckor, blod, lidande och elände... Men visst, jag läste faktarutan först och kände mig i trygg i förvissningen om att jag inte tillhör någon av de två riskgrupperna "ung och totalt galen" eller återfallsknutte. Sen blev det inte lika roligt när jag läste sista stycket i artikeln:

"Det är inte bara unga eller ovana förare som ligger bakom vansinneskörningarna. Vägverkets siffror visar att i Stockholms län är mc-förare som omkommer i regel mellan 25 och 40 år och har haft körkort i omkring tio år."

Uff. That's me. Jobbigt. Bara att försöka hålla sig på hjulen i sommar!

Här är hela artikeln on nån vill läsa:

http://www.city.se/ArticlePages/200505/23/20050523165001_610/20050523165001_610.dbp.asp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul