Om man vurpar..........

stormiz

Carpe Diem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
gsxr1000 k5 , honda crf450-06
vad kan jag som förare göra för att dra ner på dom eventuella skadorna?

skinnställ å hjälm är givet.

om man går omkull , ska jag tänka på att ligga på rygg?mage? går det styra något med händerna?? hmmmmm.......

bör väll finnas någon som har gått omkull ett par gånger som kan ge en tips på hur man kan göra för å dra ner på skador.
lr?

Försök inte resa dig förrän du är helt säker på att du stannat...
Kör man i 200 och vurpar är det nog lätt att tro att man har stannat när man glider i 30.
Försöker du resa dig då så blir det en "body-highsider" typ.

//A.

ja vad tror du att du hinner göra? nada du ligger där du ligger

UrbanTiger skrev:
Vad du än gör så dra inte ner gylfen och hala fram den för att pissa.
Vill du veta mer läs min senaste bok. 101 ways to crasch on a motorcykle, the thicker whalefat edition !!!
provocerande skitsnack hör hemma på zatzy sån skit vill vi inte ha här.

Jag förstod inte heller det provocerande i det uttalandet. Möjligen skulle i så fall tråden ligga i "Övrigt...". För man ska absolut inte hala fram den och kissa... Om man nu måste kissa så brukar den nog oftast komma I stället och inte utanför vid en sådan händelse.

Andra saker man inte ska göra är att se sig om efter någonstans att gömma sig.

Bättre att fundera på va du ska göra för att INTE vurpa överhuvudtaget....

Jag krockade med ett rådjur på motorvägen förra sommaren (i ca 120km/h)
Jag gled på asfalten hela tiden och försökte göra så att jag gled på ryggen,
tyvär fungerade inte detta för mig pga att ryggsäcken
(som jag ej var medveten om att jag hade på mig just då)
greppade tag i asfalten och kastade runt mig dom tre gånger jag kom på rygg.

Jag vet inte om det är rätt sätt, men jag försökte iaf att glida på ryggen...

Edit: Jag kör alltid med full utrustning :fakta

Last edited:
Dumpa hojen så du slipper få den på dig.... man brukar inte hinna tänka så mycket, fråga Åsa hon har doktorerat i vurpor i år.

Känns ungefär som när man är i fjällen å stavar å skidor är spridda över halva backen ...Släpp hojen, håll upp huvudet.

stormiz skrev:
vad kan jag som förare göra för att dra ner på dom eventuella skadorna?

1. Kör med helt skinnställ (raceoverall), delade ställ har mindre skydd runt bäckenet (och mindre omfattande generella skydd) samt kan slitas isär vid krasch.

2. Stövlar med ordentliga skydd för fotknölar och skenben.

3. Ett modernt, separat ryggskydd.

4. Handskar med ordentliga skydd (kevlar/kolfiber) för knogarna. Knogskydden brukar vara rejält nedslipade efter krasch.

5. Undvik billiga skithjälmar (plast).

6. Kör ALLTID med ovanstående på dig. INGA undantag.

7. Ge fan i att krascha.

En bra regel är att använda tävlingsutrustning, även om det är lite dyrare (och kanske ser lite flashigt ut). Det räddade med stor sannolikhet mig.

Last edited:
Förra dödsolyckan på Åland var en ganska tragisk historia...

Det var en kvinna i 25-30-års åldern som var ute och körde med en manlig kompis. De kom till en kurva på 70-väg (hon höll hastighetsbegränsningen) och där fanns det lite grus hon lyckades pricka av.
Hon åkte i backen och kanade in i en lyktstolpe.
Hon kände sig dock kry efteråt, satte sig upp, och då lyckades ett av hennes då tydligen knäckta revben punktera hjärtat så att hon avled.
Snacka om otur...

Så, om man åkt IN i ngt, exemplvis lyktstolpe, trottoarkant, eller vad som helst, LIGG kvar och vänta på ambulans. Man förvärrar oftare skador än att förbättra dem om man rör sig...

Ligg kvar efter kraschen och behåll hjälmen på. Känn efter om du har stickningar i fingertopparna. Om du har det kan det vara ett tecken på att du har skadat nackkotorna = ligg helt stilla (om du inte håller på att förblöda, kvävas eller så).

Det första är som sagt att komma ifrån hojjen, det kan ju t.ex. hända att du flyger över styret(hänt mig 3(?) gånger), då accelrerar hojjen lätt om dig.. men det är inte särskilt lätt att göra nått åt, men men...

Sen är det bekvämaste att glida på rygg, försök att hålla upp huvet, och håll upp det ordentligt tills du värkligen vet att du har stannat, svårt att avgöra som nån nämnde! En gång när jag gled ca 50m så slappna jag av i nacken innan jag stannat viket fick till följd att huvet började stuttsa mot asfalten, inte skönt!!

Bästa rådet är att köpa ett helställ(så får du aldrig för dig att "bara ta jackan" och dessutom ett med ryggpuckel, då den låser huvet från att flyga bak om du nu skulle landa på bröstet(hänt 4gngr)..

/Klotkungen :crash

Var ute idag å körde, polarn låste upp bakhjulet i femtio blås med sin fireblade med kraschpuckar..Resultat lite repig på motorkåpan syns knappt.

Bingo skrev:
Ligg kvar efter kraschen och behåll hjälmen på. Känn efter om du har stickningar i fingertopparna. Om du har det kan det vara ett tecken på att du har skadat nackkotorna = ligg helt stilla (om du inte håller på att förblöda, kvävas eller så).

bra tänkt, men tyvärr omöjligt ... pga av chocken och adrenalinpåslaget..

Har kraschat ett par gånger i ca 70km/h på grus. En gång pga. överhettade bromsar (kör inte med touringbelägg) och en gång pga. en kurva som svängde fortare än jag. Man hinner inte tänka så mycket eller så går sekunderna jättelångsamt. Man försöker mest hitta något mjukt att krascha i (rådjur, grästuva osv.). Känns bra att titta åt den riktning man åker åt så man kan förbereda sig på smällar. Jag försökte glida på sidan med benen framför mig. Att glida på röven på grus är inte kul. Annars är det en höjdare att vara full då man drar sig i. Då gör det ont dagen efter istället.

Eller som i s.o.s sällskapsresan: Sikta på nått billigt, älskling!

ambulans skrev:
bra tänkt, men tyvärr omöjligt ... pga av chocken och adrenalinpåslaget..

Ja när jag la mig så låg jag kvar ett tag och kände efter om allt verkade funka. Det enda som kändes var att jag hade slagit i axeln lite så jag reste på mig och gick och stängde av hojen, på väg upp ur diket blev jag plötsligt yr i huvudet så jag blev tvungen att sätta mig ner. Det visade sig att nyckelbenet var av på två ställen.

Ett tv ådelar skinnställ kanske går loss i dragkedjan, men att det skulle kasa av dig är en omöjlighet så länge du inte har 5 storlekar för stort på dig. Kör med full mundering, håll hastigheterna och köp kraschpuckar till hojen så minskar du ju de skadorna.

Fattar inte varför inte alla har kraschpuckar egentligen???

750RR

Sist jag vurpade tänkte jag bara "Rädda hjälmen! Faan också, varför skulle jag ha nya krukan på för???"
Höll upp skallen och hjälmen klarade sig oskadd. Tänk vad en sund(?) inställning kan spara pengar :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien