Om man uteblir fran en huvudforhandling

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
VTR Firestorm
Hoppas ni forstar vad jag skriver, trots att jag inte kan skriva de tre sista bokstaverna i alfabetet. Finns sakert tradar om det har men jag hittade inget nar jag sokte. Berodde kanske just pa att jag saknar bokstaver pa mitt tangentbord...

I alla fall, vad jag undrar over ar precis det som rubriken handlar om. Om man ar kallad till en huvudforhandling i tingsratten och inte dyker upp, vad hander da? Det kan ju rora nagot ganska begatellartat brott (typ fortkorning) med ganska ringa boter som foljd (ungefar 2000kr). Da kanske det inte ar vart att ta ledigt fran jobbet i tva dagar och lagga pengar pa bensin och boende bara for att (eventuellt) slippa straff.

Alltsa:

1. Minskar ens chanser att bli frikand om man inte dyker upp?

2. Kan man fa ett hogre straff om man inte narvarar sjalv?

Vet faktiskt inte men jag skulle tro att du blir dömd för dom brott du är åtalad för eftersom du inte försvarar dig.
Straffen är ofta bestämda , ska du in på kåken ?

Det kan kosta en sissådär 5000:- i böter och i värsta fall polishämtning om man inte inställer sig .

nix!! 2000kr och polisen åker hem till dig och hämtar dig....om du e hemma...

skulle tro att rättegången skjuts upp.....

så står det på min lapp om vårdslöshet trafik ...wheeillade....

Vad innebär huvudförhandling?

När jag åkte på forkörningsböter okt 2004 170km/h på 110 väg så erkände jag inte direkt och hävdade att polisen måste mät fel:rolleyes:

Så efter ett tag visade det sig att inget fel hade skett.

Jag skett i att komma till rättegången och vart dömd till 3 långa hårda månader utan KK.

Behöver jag säga att jag körde endå

När jag åkte på forkörningsböter okt 2004 170km/h på 110 väg så erkände jag inte direkt och hävdade att polisen måste mät fel:rolleyes:

Jag skett i att komma till rättegången och vart dömd till 3 långa hårda månader utan KK.

Vid huvudförhandling är "alla parter" närvarande.

Det blir väl s.k tredskodom?
Varför inte närvara istället? Om det inte är värt ta ledigt och nävara på förhandling skall man inte begå brottet.

"If you can´t do the time - don´t do the crime"

/H

Har du skrivit på en delgivning är det kört, gå dit eller bli dömd i din frånvaro + extra böter pga din frånvaro.
Har du inte blivit delgiven (inte skrivit på) så kan du lugnt invänta att brottet blir preskiberat. :)

Hoppas ni forstar vad jag skriver, trots att jag inte kan skriva de tre sista bokstaverna i alfabetet. Finns sakert tradar om det har men jag hittade inget nar jag sokte. Berodde kanske just pa att jag saknar bokstaver pa mitt tangentbord...

I alla fall, vad jag undrar over ar precis det som rubriken handlar om. Om man ar kallad till en huvudforhandling i tingsratten och inte dyker upp, vad hander da? Det kan ju rora nagot ganska begatellartat brott (typ fortkorning) med ganska ringa boter som foljd (ungefar 2000kr). Da kanske det inte ar vart att ta ledigt fran jobbet i tva dagar och lagga pengar pa bensin och boende bara for att (eventuellt) slippa straff.

Alltsa:

1. Minskar ens chanser att bli frikand om man inte dyker upp?

2. Kan man fa ett hogre straff om man inte narvarar sjalv?

Bagatellartat brott? Du har ju för fan flytt landet, det är därför du inte har åäö på skrivbordet!

Har då aldrig fått högre böter i domstolen än vad jag skulle fått på plats av polis o jag har heller aldrig varit med på en rättegång...

Erkänner man inte på plats så är en rättegång en grej som blir.

Polisen som skrev rapporten på min senaste fortkörning sa to.m att "om jag inte dykte upp på rättegången så var inte det hela världen, dom kan dömma mig ändå"
Så så länge jag inte har något o komma med, annat än mitt ord om att jag e oskyldig så tänker jag inte slösa tid o pengar på något dylikt..

Fan vad de känns som om jag bara svammlar en massa nu.........:näsblod

nix!! 2000kr och polisen åker hem till dig och hämtar dig....om du e hemma...

skulle tro att rättegången skjuts upp.....

så står det på min lapp om vårdslöshet trafik ...wheeillade....

Det stämmer bra det slant visst lite me tangenten. sorry...

Det blir väl s.k tredskodom?
Varför inte närvara istället? Om det inte är värt ta ledigt och nävara på förhandling skall man inte begå brottet.

"If you can´t do the time - don´t do the crime"

/H

Jag ar ju oskyldig fattar du val. Precis som alla andra.

Har redan varit utan kk i 3 manader, aven om jag inte skrev under boteslappen. Det som ska avgoras i tingsratten ar om jag ska tvingas betala 2000 kr i boter.

Kruxet ar att jag inte tankte pa att en eventuell rattegang skulle kunna aga rum under tiden jag befann mig pa Bali. Ar ute och reser nagra manader i NZ och Asien nu och att avbryta resan for en halvtimmes tingsrattsforhandling kanns inte sa kul. Speciellt inte som jag redan gett min version av handelseforloppet till aklageren via brev. Jag har ju inget mer att tillagga i arendet och jag ar ju inte mer skyldig for att jag inte narvarar under sjalva forhandlingen.

Men det ar val bara att bita i det sura applet, tyvarr.

Last edited:
Jag ar ju oskyldig fattar du val. Precis som alla andra.

Har redan varit utan kk i 3 manader, aven om jag inte skrev under boteslappen. Det som ska avgoras i tingsratten ar om jag ska tvingas betala 2000 kr i boter.

Kruxet ar att jag inte tankte pa att en eventuell rattegang skulle kunna aga rum under tiden jag befann mig pa Bali. Ar ute och reser nagra manader i NZ och Asien nu och att avbryta resan for en halvtimmes tingsrattsforhandling kanns inte sa kul. Speciellt inte som jag redan gett min version av handelseforloppet till aklageren via brev. Jag har ju inget mer att tillagga i arendet och jag ar ju inte mer skyldig for att jag inte narvarar under sjalva forhandlingen.

Men det ar val bara att bita i det sura applet, tyvarr.

Hur gick det!? :(

Last edited:
Hade han bara mailat åklagaren så skjuter dom upp huvudförhandlingen..

Det gjorde iaf min åklagare eftersom jag fick tingsrättspappret dagen innan
vi drog till Thailand... Mailade från thailand och sa att jag inte kunde vara med då jag var utomlands... Hon ändrade till den 5/3...

Varför fråga! det står på kallelsen till tingsrätten vad som händer om man uteblir. Olika vid olika brott. trafikbrott brukar vara 2000kr om dom inte är allvarliga.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman