om man tar bort ballans axeln?

moje

Hunk
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
ktm exc 02 & honda nsr 91
om man tar bort balansaxeln?

hej, min farsa sa att om jag tar bort balansaxeln ur min honda nsr så skulle den få ett bättre axx och ha högre toppfart, men skaka lite mer. någon som har gjort detta? går den bättre eller skakar det bara massa mer så de känns som att de går fortare ? tack på förhand.

Last edited:
Du kan leta till dőddagar efter en balansaxel i din tvataktare................

Borsiin JR skrev:
Varför skulle det inte finnas?

Till trådskaparen; jag råder dig att inte ta bort ballansaxeln. Kommer ihåg hur itacha75:s DT vibrerade när den inte hade ballansaxeln monterad. Händerna domnade efter några minuter... :näsblod

Du får lite lägre massa som rör sig i motorn vilket bör ge lite rappare motor, sen minskar vikten något.
Men i stället kan den bli obekväm att köra eftersom den vibrerar mycket mer.

Sen är väl inet balansaxeln så enorm på en 125a heller så det är nog inget som gör nån fantastisk skillnad.

Vet inte hur din motor skulle reagera i praktiken, men vibrationerna i sig stjäl effekt. Å andra sidan finns det ju inga balansaxlar på crossar. Det enda sättet är väl att prova.

Borsiin JR skrev:
aså jag skulle inte ha gjort en tråd om jag inte redan hadde rivit min motor och hittat en ballans axxel.

tack för hjälpen alla. jag ska börja med att låta den sitta kvar, sen så kopplar jag bort den och ser om det blir någonskillnad.

ola_sandin skrev:
Vet inte hur din motor skulle reagera i praktiken, men vibrationerna i sig stjäl effekt. Å andra sidan finns det ju inga balansaxlar på crossar. Det enda sättet är väl att prova.

Exakt....

Du förlorar mer energi på att kasta runt motorn i vibrationer än vad du tjänar på att ta bort balansaxeln.
Samt om det blir rejäla vibrationer så skramlar hela hojen isär!

tja vi ska nog tänka på att det är en liten 125a, massor av sådana har tillverkats helt utan balansaxlar.
Jag tror den ommer funka ändå, men jag tror absolut inte det är värt besväret.

Silwer skrev:
tja vi ska nog tänka på att det är en liten 125a, massor av sådana har tillverkats helt utan balansaxlar.

Själv skulle jag aldrig ta bort balansaxeln, den vibrerar ju som ett as även med den :gnissla ... Utan den hoppar väl motorn ur ramen och skuttar iväg...

Silwer skrev:

Ja jo...
Men den är ju tillverkad med balansaxel av en anledning!
En liten Dremmel kan vibrera som fan om det är lite obalans i den..
Och den har inga kubik alls!

Montera bara inte balansaxeln fel. Slutade med att en av mina backspeglar skramlade bort. :hihi

Hade en balansaxel i min RGV250SP VJ23 också. Inget speciellt för fyrtakt.
Dock så hade jag låtit axelns vara kvar, den är där för en anledning. Som de skriver, du förlorar mer effekt på vibrationerna, samt så skakar hojen troligen sönder.
NSR är ju inte kända för sin mjuka motorgång precis, tänk då utan balansaxel. :3freak

Ok my wrong har aldrig skruvat nsr och utgick från att där inte var någon balansaxel då det är ganska överflödigt i en 125tvåtakt med moderat komp.

Ta inte bort den. Montera den korrekt annars kommer du enbart kunna använda hojen
som vibrerande gruspackare (vad nu en sån kallas) efteråt.

Vet inte, men möjligen har man en annan balansfaktor på vevaxeln pga balansaxeln.
Så ev. lirar den dåligt ihop med ramen utan balansaxel. Dvs. vibrationer.

Vässa hellre hojen på nåt riktigt sätt om du vill ha den piggare.

F.ö. har balansaxel inget med komp. el. 2t el. 4t att göra. Det är ju bara ett sätt
att balansera ut kolvens o vevaxelns rörelser, i mer eller mindre stor utsträckning.
Rätt vanligt (även) på 125or.
/u

ulf_lundin skrev:
F.ö. har balansaxel inget med komp. el. 2t el. 4t att göra. Det är ju bara ett sätt
att balansera ut kolvens o vevaxelns rörelser, i mer eller mindre stor utsträckning.
Rätt vanligt (även) på 125or.
/u

Nä inte i grunden men en 125 2t har ju (relativt) låg vikt på kolv+stake arrangemanget och borde därmed vara betydligt lättare att balansera utan att ta till balansaxlar.

Har jag fel när jag tänker att annat komp bör ge en annan lämplig balansfaktor? :va

Borsiin JR skrev:
Nä inte i grunden men en 125 2t har ju (relativt) låg vikt på kolv+stake arrangemanget och borde därmed vara betydligt lättare att balansera utan att ta till balansaxlar.

Har jag fel när jag tänker att annat komp bör ge en annan lämplig balansfaktor? :va
1) 'lättare att balansera'; än vadå ? ger ju samma obalanser som andra motorer med samma antal
cyllar o vevaxeltyp. Vibbarna blir förstås svagare om resten av hojen är förhållandevis tyngre.

2) ang. kompet så ger högre komp normalt hårdare gång och mer vibbar. Men det kan mycket väl vara
ryckvibbar pga kraftigare ryck i kedjan.
Eller att det kraftigare avstampet kolven gör vill vrida motorn mer än med lägre komp.
Eller bådadera. Fast då har det mer med förbränningstrycket att göra och mindre med kompet.
Så det slår lite olika på 2t resp 4t.

Till din fråga så är balansfaktorn ett val tillsammans med ramen, och eftersom motorn förväntas rycka
annorlunda enl. ovan med annan komp så är det mycket möjligt att annan komp skulle man kunna få
bättre resultat med annan balansfaktor.

Fast jag undrar om man kan säga att med x i komp så ska balansfaktorn var y %.
/u

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt