Om man kört lite för fort...

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
BMW R1200 GS -08
...och fått farbror blå efter sej.

(Notera att det som vanligt inte är killen i berättelsen som skrivit brevet)

Ponera att man kör lite för fort, och lagens långa arm kommer och jagar en. Man drar då på istället för att stanna, drar på r i k t i g t mycket (ibland uppåt 300 blås...), och flera stycken fabröder i blåa kostymer jagar en, men dom fångar en inte. Dock har dom hunnit ta reg. numret. Vad kan hända i efterhand? Nån som vet? Det handlar om en av sveriges vanligaste sporthojar. Polisen måste väl kunna identifiera föraren för att kunna göra nåt i efterhand. Har jag rätt? Dom vet ju vilken adress hojen finns på och vem som är ägaren, men inte vem som körde den aktuella kvällen...

Nu vill jag inte ha en massa moralpredikingar, föraren vet att den gjorde fel, så cut the bullshit. Vill bara veta om det kan komma repressalier i efterhand?

Mvh

Glooie skrev:
2328346 ...och fått farbror blå efter sej.

(Notera att det som vanligt inte är killen i berättelsen som skrivit brevet)

Ponera att man kör lite för fort, och lagens långa arm kommer och jagar en. Man drar då på istället för att stanna, drar på r i k t i g t mycket (ibland uppåt 300 blås...), och flera stycken fabröder i blåa kostymer jagar en, men dom fångar en inte. Dock har dom hunnit ta reg. numret. Vad kan hända i efterhand? Nån som vet? Det handlar om en av sveriges vanligaste sporthojar. Polisen måste väl kunna identifiera föraren för att kunna göra nåt i efterhand. Har jag rätt? Dom vet ju vilken adress hojen finns på och vem som är ägaren, men inte vem som körde den aktuella kvällen...

Nu vill jag inte ha en massa moralpredikingar, föraren vet att den gjorde fel, så cut the bullshit. Vill bara veta om det kan komma repressalier i efterhand?

Mvh

Hmm har dom fångat färden på film så måste dom ju också bevisa vem som körde..

Jag undrar vad som händer i det läget om han vägrar tala om vem som körde hojen...

Är det inte så med dom hastighetsskåpen ute på vägarna att man måste bevisa vem som körde och om alla tiger så blir det inget av det ??
Undrar om samma sak gäller buskörning...

Pratade om just det här med min kompis som är blå. Han sa att så länge de inte tar dig och inte kan bevisa med vittnen att det var du som körde så är det lugnt. Men visst var det bmwjohan som åkte dit ändå baserat på vittnen omkring. Gäller väl att hålla sig borta så de inte hittar dig bredvid hojen bara...

Om polisen skulle komma och knacka på (mot förmodan) så är det bara att neka, registreringsnummer räcker inte för att fälla dig.

Det är väl prövat i hovrätten (Mc försäljare från Bike som påstods ha kört ifrån mc-polis) och han blev friad om jag inte missminner mig. Så länge det är föraransvar som gäller måste ju föraren identifieras. Du kan ju inte bli dömd för att din kompis lånat och kör din hoj med din hjälm på huvudet t ex.

Det är inte lag på att uppge vem du har "lånat" ut hojen till.. men om det finns vittnen och om polisen hittar en i en jävla skogsdunge med stället på bredvid hojen som mannen i storyn här ovanför :rolleyes: så är det rätt självklart...

snuten kan jävlas med en om de vill.....
var med om en otäck olycka den 5/6 hade inget kort...dumt japp!!!
kontentan av dett blev olovlig körning... kan man ju acceptera...
dock sitter man även misstänkt för vårdslöshet i trafik då jag enligt vittnerna hade åkt på bakhjulet 5 min innan olyckan:yoparty
har erkänt olovlig körning men ej det andra.. har minnesförlust efter smällen....
nu sitter man i rullstol (tillfälligt) med bryten fot brytet knä och krossad arm....
olyckan orsakades inte av mig utan en bilist som körde ut!!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman