Om lågfartsbanan

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Suzuki kanske?
Vill bara försäkra mig om 2 saker på lågfartsbanan.

1. Det stämmer att det är 4m mellan varje kon?

2. Hur mycket får man ta ut svängen på sista konen? Finns det något utsatt mått för hur stor den svängen får vara?

Ja det är 4 meter mellan varje kon.

Det är 4 meter från sista konen till linjen. Rätt långt ut på sidorna också vet inte riktigt måtten men är nog ca 4 meter åt varje håll där med

Andra mått för andra lågfartsbanan, men den du visade ovan stämmer siffrorna väl in på.

Det finns inga restriktioner på hur långt du får ta ut svängen i sidled, bara du inte kör över sträcket som är utsatt efter den sista konen.

Det är konstigt att dem inte har några fastställda regler för hur långt ut i sidorna man får köra, hade det varit på en IKEA-parkering kan man ju ta ut svängarna rejält och då hade det ju inte varit nån match!

Det är konstigt att dem inte har några fastställda regler för hur långt ut i sidorna man får köra, hade det varit på en IKEA-parkering kan man ju ta ut svängarna rejält och då hade det ju inte varit nån match!

Problemet med att ha en fast bredd i sidled är att olika hojar har olika bra svängradie...men de flesta banor har säkert någon form av begränsning på bredden.
I Västerås var det väl inte mycket bredare än 5-6 meter asfalt, men de som körde kromslädar och sporthojar fick absolut åka utanför om så krävdes.

Det kontrollanten vill se är att man har kontroll på bågen, det är faktiskt inte krångligare än så.

/J

Det kontrollanten vill se är att man har kontroll på bågen, det är faktiskt inte krångligare än så.

/J

Bra att detta påpekades! Det som bedöms är helheten. Man kan sätta ner foten och köra över de givna måtten och ändå bli godkänd

Tips: om du har möjlighet, ställ ett par konor med max 3 m avstånd emellan (men helst mindre än 3 m)… Jag tog mina blomkrukor (!), satte dom med max 3 m mellan dom och kröp runt dom. Ju tajtare jag satte dom desto långsammare var jag tvungen att köra. Man kan ta halvfyllda petflaskor också. :tummenupp

Ang sista svängen så frågade jag två av mina körskolelärare, och de båda sa att det finns inga "satta gränser", men normalt ser man till att hålla sig innanför de "yttersta" strecken, dvs där du startar (om de fortsatt hela banans längd)

/Jocce

Problemet med att ha en fast bredd i sidled är att olika hojar har olika bra svängradie...men de flesta banor har säkert någon form av begränsning på bredden.
I Västerås var det väl inte mycket bredare än 5-6 meter asfalt, men de som körde kromslädar och sporthojar fick absolut åka utanför om så krävdes.

/J

Jo men med tanke på svängradien skulle det ju primärt vara avståndet mellan främst sista konen och maxlinjen ändras.
För övrigt spelar det inte så stor roll vad för kontroll man har om man bara håller nog låg fart, han får inte kugga "på känsla".

Ett tipps är att man ser till att man klarar av att svänga inom den uppritade (enligt skissen) banans bredd. Anledningen till detta är att banans bredd kan vara en mindre väg, det använder VV i Luleå som uppkörningsbana och den både lutar och är smal så hamnar man utanför sidobegränsningarna så hamnar man i diket. Min erfarenhet är att VV uppkörningsfolk har förståelse för att vissa MC har dålig svängradie.

Jag brukar dock alltid se till att eleven faktiskt klarar av att köra hela banan med fulla styrutslag, luta ner hojen, flytta arslet på sadeln osv för att göra allt som går för att reducera svängradien och än så länge har alla klarat att hålla sig inom banorna fast de kört Gixxer1000/750, ZX9 osv MEN det krävs träning!!

Just den banan som gäller i denna tråd rekomenderar jag att man försöker köra så nära man kan när man rundar konorna så¨man får mer utrymme att hinna med att svänga inför nästa och den sista skall man verkligen försöka ta ut svängen på så man klarar av att komma rätt mot första konan när man gjort vändningen. Om man kör så man blir sen så har detta en tendens att öka vilket gör det svårt eller rent av omöjligt att klara vändningen innanför banmarkeringarna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti