Om farbror blå tar en utan kort..?

Fast du får inte köra upp med obesiktad hoj heller.....

Nu har ju några erbjudit sig, det är nog bästa alternativet faktiskt.

Lycka till med båda delarna :banana

Hmm, blir av med b-körkortet i upp till 6månader.

Jag trode man blev av med b-körkortet helt och fick ta om det om man blev tagen på motorcykel utan körkort.

Fast jag kanske är helt ute och seglar nu!? Chrollo som är fd mc-polis bör väl veta lite bättre i detta ärendet.

/martin

Hur länge e hojen besigtad elle e den avställd nu??? Jag skulle nog tippa på att om polisen tar dig så ryker ditt B kort och A kort om du får det för olovlig körning.....

Bättre att boka om tiden de hade jag nog gjort!!!

Antar att du inte ska köra upp på den hojen ändo med tanke på att de verka va en sporthoj???

Men lycka till hur du än gör :fyllisar

J.R skrev:
2078117 Hur länge e hojen besigtad elle e den avställd nu??? Jag skulle nog tippa på att om polisen tar dig så ryker ditt B kort och A kort om du får det för olovlig körning.....

Bättre att boka om tiden de hade jag nog gjort!!!

Antar att du inte ska köra upp på den hojen ändo med tanke på att de verka va en sporthoj???

Men lycka till hur du än gör :fyllisar

är det en tung eller en mellan hojj? har mellan körkort och kan besiktiga den till dig om du vill....

Ooops skrev:
2077576 Har besiktning 19'e och ska köra upp 21'e. Har lite svårt att få hjälp med att köra hojen till SBP i och med att det är under kontorstid så de jag känner med hojkort jobbar, så det blir nog att jag får köra hojen dit själv. Nu undrar jag vad följderna blir om jag blir tagen.. och inte skriver på något.. och sedan tar kortet två dagar senare. Vad händer när fallet kommer upp i tingsrätten (när jag då har kortet)? Vad kommer länsstyrelsen göra innan dess?

så svårt är det inte o fa tag i ny besiktningstid

Herr Hamrén satte fast mig för olovlig körning på MC men det var bara att att fixa uppkörningen innan det blev rätt och räfstarting. Slutresultatet blev enbart böter utan påverkan på något av körkorten eller uppkörningen.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Ooops skrev:
2077576 Har besiktning 19'e och ska köra upp 21'e. Har lite svårt att få hjälp med att köra hojen till SBP i och med att det är under kontorstid så de jag känner med hojkort jobbar, så det blir nog att jag får köra hojen dit själv. Nu undrar jag vad följderna blir om jag blir tagen.. och inte skriver på något.. och sedan tar kortet två dagar senare. Vad händer när fallet kommer upp i tingsrätten (när jag då har kortet)? Vad kommer länsstyrelsen göra innan dess?

B körkortet dras inte in för olovlig körning, du får köra upp om du ej godkänner förseelsen dock är detta inget jag rekomenderar!!!
Jag åkte dit för olovlig körning 3 dagar innan MC uppkörningen, godkände inte och låtsades som ingeting när jag kom till provet. Fick körkortet utan problem!!! 6 månader senare blev jag kallad till tingsrätten för detta och domen blev 30 dagsböter (hur mycket pengamessigt beror på lönen, 200 000 i lön ger böter på ca 5000kr). Allt detta var dock för 12 år sen så att deras rutiner kan vara ändrade...

Handlingen är lika olaglig som att köra ett släp som har en maxvikt som tillsammans med bilens maxvikt översiger 3500kg.
Eller köra motorcykel med mellantungt kort, och tagit bort strypningen.

Men är mindre olagligt än att köra en trimmad moped, testa crossen en sväng på grusvägen på landet eller bara köra för fort.

Och det är ju skönt att höra att så många aldrig skulle vara olagliga.

Däremot är samtliga saker olagligare än att köra trimad moped när man e 15år.
För när du engång har tagit ett körkort, så blir det olagligare att göra fel, för du räknas som kunnig i saken.

Kapten Blåskägg skrev:
Om du kontaktar Bilprovningen och beställer ett "Bevis om avtalad tid" så händer inte ett j-a skit :tummenupp

Man måste ju fortfarande ha den trafikförsäkrad för att få köra med den, även med bevis om avtalad tid, så jag undrar mest vad som händer om man blir tagen på ett fordon utan trafikförsäkring?

Ooops skrev:

Du kanske inte har B-kort än men annars så funkar ju bil+släp. Att få av hojen på uppkörningen löser sig med lite hjälp från de övriga där.

Chansa INTE på att åka utan kort. Om du åker fast så kan du lita på att systemen pratar med varanda inom någon/några timmar så det går inte att fejka...

Naurin skrev:
2078491 Man måste ju fortfarande ha den trafikförsäkrad för att få köra med den, även med bevis om avtalad tid, så jag undrar mest vad som händer om man blir tagen på ett fordon utan trafikförsäkring?
Vet inte vad som händer, bra är det troligen inte... Det finns specialförsäkringar (alltså för oreggat fordon som gäller någon dag till och från besiktningen) som du kan teckna, snacka med ditt FB

moha skrev:
2077980 21:e är en fredag. sbp har öppet till 14 tror jag! man vill ju ut o köra, spec 22:e :hihi
Har man väntat 28 år på att ta kortet tror jag att man kan offra en helg extra till.

HansJ skrev:
2078550 Vet inte vad som händer, bra är det troligen inte... Det finns specialförsäkringar (alltså för oreggat fordon som gäller någon dag till och från besiktningen) som du kan teckna, snacka med ditt FB

Okej, det låter ju som ett alternativ, tackar!

MikkE skrev:
2078678 Har man väntat 28 år på att ta kortet tror jag att man kan offra en helg extra till.

sant! :tummenupp men du vet hur det är, man är ivrig o vill bara ge sig ut. som sagt allt går o lösa fullt lagligt :D vi hojåkare skall väl hålla ihop, hjälpa och stötta varann, eller?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT