Om farbror blå tar en utan kort..?

rallyfisken skrev:
2077724rulla den

Hahah ungefär 1 mil genom Malmö city, ett bra förslag faktiskt :lol
Kan ju gå med lite bärs i magen! Undrar om dom tittar snett på en om man kommer onykter och rullandes vid besiktningen :va

Ooops skrev:
2077714 Det är din personliga åsikt, men det är fortfarande ingen som har svarat på min fråga. Jag frågade inte om det var dumt att köra utan körkort (jag är väl medveten om att det inte är en bra grej att göra) utan jag frågade för jag undrade om t.ex. någon varit med om liknande och kunde svara på min fråga. Hyra släp kan jag inte för jag har ingen dragkrok och någon drive-in har vi inte. Vad jag vet finns det bara 4 st i Sverige; Umeå, Skövde och på två andra orter långt härifrån. Och vad jag kunde se när jag försökte boka om var att nästa tid var långt inne i Maj. Capishe?

Be ngn annan som har kort köra dit hojen, så slipper du allt krångel. Svar på din fråga, not :)

Kawwa skrev:
2077735 Får man fråga varför du är så himla på med att besiktiga? kan väl inte vara hela världen att boka om tiden och göra det efter uppkörningen? Har du lekt med tanken att du bommar uppkörningen?

N e j .

PGH skrev:
2077748 Be ngn annan som har kort köra dit hojen, så slipper du allt krångel. Svar på din fråga, not :)

:Bugar

Ooops skrev:
2077576 Har besiktning 19'e och ska köra upp 21'e. Har lite svårt att få hjälp med att köra hojen till SBP i och med att det är under kontorstid så de jag känner med hojkort jobbar, så det blir nog att jag får köra hojen dit själv. Nu undrar jag vad följderna blir om jag blir tagen.. och inte skriver på något.. och sedan tar kortet två dagar senare. Vad händer när fallet kommer upp i tingsrätten (när jag då har kortet)? Vad kommer länsstyrelsen göra innan dess?
det tar ju ett par veckor innan länstyrelsen hinner fatta ett beslut å skicka ut ju så du hinner lugnt köra upp.... å antagligen får du böter ..
men har du inte prövotid på körkortet å dom drar in det en månad el två så får du ju det å mc kortet tillbaka sen ju ;)

blizzer skrev:
2077757 det tar ju ett par veckor innan länstyrelsen hinner fatta ett beslut å skicka ut ju så du hinner lugnt köra upp.... å antagligen får du böter ..
men har du inte prövotid på körkortet å dom drar in det en månad el två så får du ju det å mc kortet tillbaka sen ju ;)

Och eftersom han kommer att bomma uppkörningen , så händer???

blizzer skrev:
2077757 det tar ju ett par veckor innan länstyrelsen hinner fatta ett beslut å skicka ut ju så du hinner lugnt köra upp.... å antagligen får du böter ..

Precis min tanke. Men jag vill ju va 100% säker på det innan jag chansar. Böter och indrag nån månad kan jag leva med.

Ooops skrev:
2077714 och någon drive-in har vi inte. Vad jag vet finns det bara 4 st i Sverige; Umeå, Skövde och på två andra orter långt härifrån. Och vad jag kunde se när jag försökte boka om var att nästa tid var långt inne i Maj. Capishe?

Det finns väl mer drive-in? Jag vet visserligen inte om alla tar mc.
Dock kom jag på igår kväll att jag ville besiktiga bilen. Ringde 0771-600600 och fick en tid kl 9.00 idag här i trollhättan så byt tid är mitt råd om du inte kan få dit hojjen på lagligt sätt.
Skulle du klara kortet och får en tid en vecka senare för besiktning är det bättre att köra den med körkort samt försäkrad, påställd och skattad om du är körkåt och måste ut en sväng än att köra den till besiktning utan kk.
Skulle du bli stannad när du har kortet men väntar på besiktningstid så har nog polisen förståelse om du säger att du skall transportera hem den i väntan på besiktning eller något i den stilen. I värsta fall så blir det böter för obesiktigat fordon, men du lär få behålla lappen i alla fall :)

Ooops skrev:
Böter och indrag nån månad kan jag leva med.

Vad är det frågan om :va
Är du korkad på nåt sätt eller? Boka om tiden för fan :fatta!

Naurin skrev:
2077624 Lånar tråden lite bara. Vad händer om man kör hemifrån till kontrollbesiktningen med en nyimporterad hoj (inga skyltar, ingen försäkring mm...) och blir tagen? Även det olovlig körning?

Om du kontaktar Bilprovningen och beställer ett "Bevis om avtalad tid" så händer inte ett j-a skit :tummenupp

Ooops skrev:
2077805 Precis min tanke. Men jag vill ju va 100% säker på det innan jag chansar. Böter och indrag nån månad kan jag leva med.

Man kan väl leva utan kortet hela livet :7peta men varför allt besvär när det finns folk som kan hjälpa dig! Jag är ledig och ställer gärna upp :tomten om du vill det, jag bor mitt i malmö och är ledig till 99,9%. hör bara av dig.

Last edited:
rallyfisken skrev:
2077724 murphys lag! boka om besiktningen, hyr ett släp, ring en transportfirma, ryng efter färd tjänst, rulla den, men kör INTE!

det e mina tips.

hehehe :rofl Vart skaffar man den senaste upplagan av Murphys lagar? :Bugar

Om du har vanligt B-kort (vilket du verkar ha) så åker man (eller promenerar) till närmsta OK/Q8, Statoil, Shell, Preem eller liknande (OK/Q8 rekomenderas) och hyr en lätt lastbil med Z-lyft i bak (en sådan där fin liten ramp som man kan hissa upp saker till flakhöjd med) och sedan åker du till SBP med den. Fungerade aldeles utmärkt när jag skulle regga min hoj. :tummenupp

För övrigt finns det massor med SBP som har drive in för hojjar (behöver inte finnas för bil) många gånger så e det bara att glida förbi och kolla, kanske med en bullpåse i handen som muta till gubbarna...för kaffe dricks det friskt av på stationerna.

Fick du svar på frågan?

Ooops skrev:
2077805 Precis min tanke. Men jag vill ju va 100% säker på det innan jag chansar. Böter och indrag nån månad kan jag leva med.

alltså du skall ju ju bara inte ha ngt kk som du skriver just nu,hoppas du har vänner nära dig som kan förklara hur dum du är nu. stäng denna skit tråden...

Last edited:
Ooops skrev:
2077576 Har besiktning 19'e och ska köra upp 21'e. Har lite svårt att få hjälp med att köra hojen till SBP i och med att det är under kontorstid så de jag känner med hojkort jobbar, så det blir nog att jag får köra hojen dit själv. Nu undrar jag vad följderna blir om jag blir tagen.. och inte skriver på något.. och sedan tar kortet två dagar senare. Vad händer när fallet kommer upp i tingsrätten (när jag då har kortet)? Vad kommer länsstyrelsen göra innan dess?

Ett glasklart svar ska du få.
Först fixar du körkortet.
Kl 07 morgonen därpå så ringer du SBP, och då får du garanterat en tid i antingen Malmö eller Lund samma dag.

Frågor ?

mikael n skrev:
2077963 Ett glasklart svar ska du få.
Först fixar du körkortet.
Kl 07 morgonen därpå så ringer du SBP, och då får du garanterat en tid i antingen Malmö eller Lund samma dag.

Frågor ?

21:e är en fredag. sbp har öppet till 14 tror jag! man vill ju ut o köra, spec 22:e :hihi

Ooops skrev:
Det här resonemanget håller ju världsklass :rolleyes: Skit i besiktningen,gör uppkörningen och åk omkring på din obes. hoj sedan då.Bättre än olovlig körning i vilket fall....

Hojen tar ingen skada av att inte vara besiktigad, den går lika bra för det.
Så länge som du betalar skatt och försäkring finns ingen större anledning att ha snutnoja. Det kan du bara få böter för, att köra utan kort kan leda till mer bekymmer än så.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT