Om farbror blå tar en utan kort..?

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Har besiktning 19'e och ska köra upp 21'e. Har lite svårt att få hjälp med att köra hojen till SBP i och med att det är under kontorstid så de jag känner med hojkort jobbar, så det blir nog att jag får köra hojen dit själv. Nu undrar jag vad följderna blir om jag blir tagen.. och inte skriver på något.. och sedan tar kortet två dagar senare. Vad händer när fallet kommer upp i tingsrätten (när jag då har kortet)? Vad kommer länsstyrelsen göra innan dess?

det är väl olovlig körning, å det blir man av med kortet för.... :7peta

Ooops skrev:
2077576 Har besiktning 19'e och ska köra upp 21'e. Har lite svårt att få hjälp med att köra hojen till SBP i och med att det är under kontorstid så de jag känner med hojkort jobbar, så det blir nog att jag får köra hojen dit själv. Nu undrar jag vad följderna blir om jag blir tagen.. och inte skriver på något.. och sedan tar kortet två dagar senare. Vad händer när fallet kommer upp i tingsrätten (när jag då har kortet)? Vad kommer länsstyrelsen göra innan dess?

Du kommer inte att få köra upp... men du kan ju alltid hoppas på att du klarar dig till SBP :rolleyes: jag skulle inte göra det....

Ooops skrev:
2077576 Har besiktning 19'e och ska köra upp 21'e. Har lite svårt att få hjälp med att köra hojen till SBP i och med att det är under kontorstid så de jag känner med hojkort jobbar, så det blir nog att jag får köra hojen dit själv. Nu undrar jag vad följderna blir om jag blir tagen.. och inte skriver på något.. och sedan tar kortet två dagar senare. Vad händer när fallet kommer upp i tingsrätten (när jag då har kortet)? Vad kommer länsstyrelsen göra innan dess?

till en början skulle jag tro ditt lämp rycker(eller) ? det skulle då göra att du inte skulle få köra upp. Låna ett släp eller be en kompis köra den till SBP

Dum fråga, din (lagliga) hojåkning i sommar skiter sig om du torskar. Samtidigt är ju risken minimal, speciellt på kontorstid.

Fattar inte vad du vill höra? Välj själv, jag hade kört om jag saknade alternativ, men jag hade inte frågat här.

Om du ändå kommer att klara ditt körtkort efter 2 dagar så kanske du kan vänta med SBP tills du har kortet i handen ???

ta den på kärra till sbp..eller boka om, finns ju många som har drive in på mc/bil, kör du utan kk så kommer du garanterat bli stoppad så är det bara.

Lånar tråden lite bara. Vad händer om man kör hemifrån till kontrollbesiktningen med en nyimporterad hoj (inga skyltar, ingen försäkring mm...) och blir tagen? Även det olovlig körning?

Chronic skrev:
2077600 Dum fråga, din (lagliga) hojåkning i sommar skiter sig om du torskar. Samtidigt är ju risken minimal, speciellt på kontorstid.

Fattar inte vad du vill höra? Välj själv, jag hade kört om jag saknade alternativ, men jag hade inte frågat här.

Anledningen till att jag fråga var för att jag undrade om man skulle kunna komma runt systemet om man ej skriver på något när bängen tar en = man är inte dömd för något utan man är misstänk och kommer (kanske) dömas ett år eller längre in i framtiden när de kommer till mitt ärende som ligger längst ner i pappershögen. Okej blir lämpet indraget är det en annan grej för då kan jag inte köra upp.. men jag tror inte vägverket får reda på det inom två dagar i vårt härligt byråkratiska samhället och därmed inte vet om att mitt lämp är indraget. Alltså (kanske) jag får köra upp och har därmed kortet när mitt ärende tas upp.. Det var därför jag ställde min "dumma" fråga.

Men det är självklart att jag kommer fortsätta hitta nån som kan köra hojen dit.. men om det krisar... vill jag veta konsekvenserna innan jag chansar. Det finns inga dumma frågor.. bara dumma svar. :näsblod

Ooops skrev:
2077650 Anledningen till att jag fråga var för att jag undrade om man skulle kunna komma runt systemet om man ej skriver på något när bängen tar en = man är inte dömd för något utan man är misstänk och kommer (kanske) dömas ett år eller längre in i framtiden när de kommer till mitt ärende som ligger längst ner i pappershögen. Okej blir lämpet indraget är det en annan grej för då kan jag inte köra upp.. men jag tror inte vägverket får reda på det inom två dagar i vårt härligt byråkratiska samhället och därmed inte vet om att mitt lämp är indraget. Alltså (kanske) jag får köra upp och har därmed kortet när mitt ärende tas upp.. Det var därför jag ställde min "dumma" fråga.

Men det är självklart att jag kommer fortsätta hitta nån som kan köra hojen dit.. men om det krisar... vill jag veta konsekvenserna innan jag chansar. Det finns inga dumma frågor.. bara dumma svar. :näsblod

jo detta var en dum fråga men du får bra svar i stället...

Naurin skrev:
2077624 Lånar tråden lite bara. Vad händer om man kör hemifrån till kontrollbesiktningen med en nyimporterad hoj (inga skyltar, ingen försäkring mm...) och blir tagen? Även det olovlig körning?

Nädå, inte om du har körkort för mc. Dock åker du dit på körning med oreggat, obesiktigat, oskattat fordon.
Jag tog dit min nyimporterade hoj på släp, mest för att jag inte vill köra utan försäkring om man skulle råka skada någon annan i trafiken.

Alltså helt upp till dig.

Gällande att köra till SBP två dagar innan uppkörning blir det tummen ner från min sida. Kan inte någon köra dit den på väg till jobbet och lämna den där eller något i den stilen??

lagen om alltings jävlighet säger ju att om du kör dit så blir du stoppad och då kan du glömma uppkörningen.
boka om tiden eller släng upp hojen på ett släp eller betala en flygbiljett till mig så kommer jag och kör den, det är inte värt att chansa,

Ooops skrev:
2077650 Anledningen till att jag fråga var för att jag undrade om man skulle kunna komma runt systemet om man ej skriver på något när bängen tar en = man är inte dömd för något utan man är misstänk och kommer (kanske) dömas ett år eller längre in i framtiden när de kommer till mitt ärende som ligger längst ner i pappershögen. Okej blir lämpet indraget är det en annan grej för då kan jag inte köra upp.. men jag tror inte vägverket får reda på det inom två dagar i vårt härligt byråkratiska samhället och därmed inte vet om att mitt lämp är indraget. Alltså (kanske) jag får köra upp och har därmed kortet när mitt ärende tas upp.. Det var därför jag ställde min "dumma" fråga.

Jo, frågan är fortfarande skitdum, eftersom vi tydligen ska gissa "hur snabb bängen e på å rapportera liksom öhh"

Gör vafan du vill men var glad att du får så pass seriösa svar som du får.

TomTroll skrev:
2077665 Nädå, inte om du har körkort för mc. Dock åker du dit på körning med oreggat, obesiktigat, oskattat fordon.
Jag tog dit min nyimporterade hoj på släp, mest för att jag inte vill köra utan försäkring om man skulle råka skada någon annan i trafiken.

Alltså helt upp till dig.

Gällande att köra till SBP två dagar innan uppkörning blir det tummen ner från min sida. Kan inte någon köra dit den på väg till jobbet och lämna den där eller något i den stilen??

Okej, så det é böter som gäller om man blir stoppad alltså. é kanske inte det svåra beslutet för polisen att stoppa en om man kör utan skyltar iofs :)

vild gissning men det är väl så att det har med datumet när brottet som begicks som gäller. hade du inte körkort då du gjorde dumma saker så är det det som gäller. Men jag kan ha fel ;) jag hade inte gjort det, hade bokat om besiktningen.

Chronic skrev:
2077681 Jo, frågan är fortfarande skitdum, eftersom vi tydligen ska gissa "hur snabb bängen e på å rapportera liksom öhh"

Gör vafan du vill men var glad att du får så pass seriösa svar som du får.

Det är din personliga åsikt, men det är fortfarande ingen som har svarat på min fråga. Jag frågade inte om det var dumt att köra utan körkort (jag är väl medveten om att det inte är en bra grej att göra) utan jag frågade för jag undrade om t.ex. någon varit med om liknande och kunde svara på min fråga. Hyra släp kan jag inte för jag har ingen dragkrok och någon drive-in har vi inte. Vad jag vet finns det bara 4 st i Sverige; Umeå, Skövde och på två andra orter långt härifrån. Och vad jag kunde se när jag försökte boka om var att nästa tid var långt inne i Maj. Capishe?

Stefanp skrev:
2077678 lagen om alltings jävlighet säger ju att om du kör dit så blir du stoppad och då kan du glömma uppkörningen.
boka om tiden eller släng upp hojen på ett släp eller betala en flygbiljett till mig så kommer jag och kör den, det är inte värt att chansa,

murphys lag! boka om besiktningen, hyr ett släp, ring en transportfirma, ryng efter färd tjänst, rulla den, men kör INTE!

det e mina tips.

Ooops skrev:
2077650

Får man fråga varför du är så himla på med att besiktiga? kan väl inte vara hela världen att boka om tiden och göra det efter uppkörningen? Har du lekt med tanken att du bommar uppkörningen?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT