Om ett år - Officiella Riksdagsvalstråden

Vad kommer du rösta på i Riksdagsvalet?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Klart de skulle ha bättre betalt. Då arbetar de ju - utför arbete som kanske kommer dig till nytta - och är inte arbetslösa längre. :rolleyes:

Då ser du alltså hellre att de är arbetslösa och bidragstagare eftersom det kostar dig mindre. Gott så. :tummenupp

Ur ekonomisk synvinkel är jobb i den ofantliga sektorn inte en TILLGÅNG utan en KOSTNAD. SJ-konduktör Ohly vill se 200 tusen jobb i ofantliga sektorn och tror att detta ska fungera som en motor. Well....en motor behöver bensin. Och O'rly vill bli finansminister...bevare oss väl.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jo, men det är ju inte svaret på den grundläggande och här ursprungliga frågan; Varifrån kommer slantarna som betalar pengarullningen i den offentliga sektorn? Den där kassan du nämner är inte självpåfyllande, tyvärr. Svaret är lika enkelt, som klockrent. Det är vi som jobbar i den privata sektorn som står för fiolerna. :yoparty Det är kort sagt vi som håller Sverige på hjulen, åtminstone ekonomiskt.

Det är vi som arbetar som står för fiolerna, vare sig vi är privatanställda eller offentligt anställda. Offentliga sektorn hjälper ju till att hålla igång den privata sektorn. Hur då? Offentligt anställda får lön och köper grejor tillverkade från privata sektorn. Hur får de offentligt anställda lön? Jo, genom att vi som arbetar i privata sektorn betalar skatt. Vad gör de offentliga med sina pengar vi betalat dem i skatt? Jo, köper saker från privata sektorn, så att vi kan jobba i den och betala skatt, som de får i lön och så vidare i all oändlighet (tills allting kraschar). :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varifrån kommer slantarna som betalar pengarullningen i den offentliga sektorn?

Från våra gemensamma resurser, och på bekostnad av den gemensamma välfärden förstås. :mad:



Det är kort sagt vi som håller Sverige på hjulen, åtminstone ekonomiskt.

Är lönen du får oberoende av offentliga utgifter? Jag tror nog min är det, vill bara försäkra mig om att vi inte har någon infilitratör som får ersättning som passerat det offentliga någonstans på vägen. :mattias
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Genom att räkna ut ett lands procentuella andel skollärare, poliskonstaplar och politiker så får man fram inavelsgraden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ur ekonomisk synvinkel är jobb i den ofantliga sektorn inte en TILLGÅNG utan en KOSTNAD.

Hej och välkommen tillbaka!
Ur ekonomisk synvinkel tycker jag det verkar som du rör ihop begreppen något. Tillgångarna ligger i balansräkningen, kostnaderna i resultaträkningen.

PS. 21:15 i Agenda om 15 min:

Mona vs Fredde
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
:mad: inte då. Det är borgarna som är halvcommies som inte gör en ordetnlig budget. :mad:

Om nu borgarnas budget är oordentlig (vilket den naturligtvis inte är), så innebär väl inte det att kommiesarnas budget blir mindre dålig.:confused::mad:

Från våra gemensamma resurser, och på bekostnad av den gemensamma välfärden förstås. :mad:

Du ÄR en kommie!!!!!!1111:mad:

Är lönen du får oberoende av offentliga utgifter? Jag tror nog min är det, vill bara försäkra mig om att vi inte har någon infilitratör som får ersättning som passerat det offentliga någonstans på vägen. :mattias

Haha, den var bra.:) 95 procent kommer från det privata.

Det är vi som arbetar som står för fiolerna, vare sig vi är privatanställda eller offentligt anställda. Offentliga sektorn hjälper ju till att hålla igång den privata sektorn. Hur då? Offentligt anställda får lön och köper grejor tillverkade från privata sektorn. Hur får de offentligt anställda lön? Jo, genom att vi som arbetar i privata sektorn betalar skatt. Vad gör de offentliga med sina pengar vi betalat dem i skatt? Jo, köper saker från privata sektorn, så att vi kan jobba i den och betala skatt, som de får i lön och så vidare i all oändlighet (tills allting kraschar). :tummenupp

Hade offentliganställda inte kunnat handla om de varit privatanställda? Dessutom handlar de för de pengar som den privata sektorn skjutit till. Rundgång i den delen alltså.
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hade offentliganställda inte kunnat handla om de varit privatanställda? Dessutom handlar de för de pengar som den privata sektorn skjutit till. Rundgång i den delen alltså.

Nej, för är du privatanställd har du så mycket att göra på jobbet att du måste du jobba ihjäl dig och har därmed inte tid att handla. :mad:

Om offentliganställda hade varit privatanställda inom det yrkesområde de har så hade någon fortfarande fått betala deras löner: Du och jag och alla andra som nyttjar deras tjänster. :tummenupp

Hela ekonomin bygger på rundgång.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Nej, för är du privatanställd har du så mycket att göra på jobbet att du måste du jobba ihjäl dig och har därmed inte tid att handla. :mad:

Om offentliganställda hade varit privatanställda inom det yrkesområde de har så hade någon fortfarande fått betala deras löner: Du och jag och alla andra som nyttjar deras tjänster. :tummenupp

Hela ekonomin bygger på rundgång.

Med det resonemanget borde samhällsekonomin vara ypperlig - eller i vart fall inte sämre än nu - om alla arbetade i den offentliga sektorn. Tror du på det själv??
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Med det resonemanget borde samhällsekonomin vara ypperlig - eller i vart fall inte sämre än nu - om alla arbetade i den offentliga sektorn. Tror du på det själv??

Nej. Självklart inte. Men vissa tjänster gör sig bäst som offentliga, medan andra gör sig bäst inom den privata sektorn. Det gäller väl att hitta rätt avvägning.

Tror du att allting hade blivit guld och gröna skogar om ingen offentlig sektor hade funnits? Om "marknaden" fått styra själv så hade allting varit perfekt?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om "marknaden" fått styra själv så hade allting varit perfekt?

Ja, faktiskt. Det är väl för övrigt inte en fråga att tro i, det är ävl vetenskap? :va

Som att fråga om någon tror på kemi, tror och tror liksom, det är som det är.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Nej. Självklart inte. Men vissa tjänster gör sig bäst som offentliga, medan andra gör sig bäst inom den privata sektorn. Det gäller väl att hitta rätt avvägning.

Nu äntligen börjar vi närma oss pudelns kärna, vilken är att den offentliga sektorn inte är lösningen på arbetslöshetsproblemet i den mån låg arbetslöshet får anses vara en förutsättning för god välfärd.:)

Tror du att allting hade blivit guld och gröna skogar om ingen offentlig sektor hade funnits? Om "marknaden" fått styra själv så hade allting varit perfekt?

Det har jag aldrig hävdat. Den tes jag drivit här är den jag precis angett ovan. Jag är inte motståndare till en rimligt avvägd offentlig sektor. Jag är däremot motståndare till politiker som försöker lura i väljarna att bara vi fixar X antal nya jobb i offentliga sektorn så har vi löst alla problem med ekonomisk utveckling och finansiering av framtida välfärd. Så låter det nämligen alltsom oftast när vänsterkartellens företrädare medvetet försöker föra svenska folket bakom ljuset. Många går ju dessutom på skitsnacket har det visat sig.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I Tjina hade de löst arbetslösheten genom en ofantlig mängd statliga gatsopare.
Många kvastar.
Inga skyfflar.


Italiensk ekonomi bygger på att tvätta skjortor och laga mat åt varandra.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Hej och välkommen tillbaka!
Ur ekonomisk synvinkel tycker jag det verkar som du rör ihop begreppen något. Tillgångarna ligger i balansräkningen, kostnaderna i resultaträkningen.

PS. 21:15 i Agenda om 15 min:

Mona vs Fredde

Jaja, jag är teknist och lärare, inte ekonom. Så länge man fattar vad som menas så nöjer jag mig med det.

PS. Agenda 21.15 var inte Toblemona mot Freddan. Det var ju spel mot öppet mål....
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu äntligen börjar vi närma oss pudelns kärna, vilken är att den offentliga sektorn inte är lösningen på arbetslöshetsproblemet i den mån låg arbetslöshet får anses vara en förutsättning för god välfärd.:)

Om folk hellre vill att de går på bidrag, än öka skatten något, så kan de ju inte heller längre gnälla på att folk går på just bidrag. :tummenupp Jag höjer hellre skatten en krona och låter folk gå iväg och göra något vettigt, som kanske även kommer mig till nytta, än att de går hemma och gör inget alls.

Det har jag aldrig hävdat. Den tes jag drivit här är den jag precis angett ovan. Jag är inte motståndare till en rimligt avvägd offentlig sektor. Jag är däremot motståndare till politiker som försöker lura i väljarna att bara vi fixar X antal nya jobb i offentliga sektorn så har vi löst alla problem med ekonomisk utveckling och finansiering av framtida välfärd. Så låter det nämligen alltsom oftast när vänsterkartellens företrädare medvetet försöker föra svenska folket bakom ljuset. Många går ju dessutom på skitsnacket har det visat sig.

Man löser inga ekonomiska problem, men folk slipper gå på bidrag och göra ingenting. Istället kan de bidra med något. Att jobba leder till nya möjligheter för dem och det är väl inte dåligt? Eller vill folk i den blå falangen egentligen inte att folk ska arbeta? :confused:
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Om folk hellre vill att de går på bidrag, än öka skatten något, så kan de ju inte heller längre gnälla på att folk går på just bidrag. :tummenupp Jag höjer hellre skatten en krona och låter folk gå iväg och göra något vettigt, som kanske även kommer mig till nytta, än att de går hemma och gör inget alls.



Man löser inga ekonomiska problem, men folk slipper gå på bidrag och göra ingenting. Istället kan de bidra med något. Att jobba leder till nya möjligheter för dem och det är väl inte dåligt? Eller vill folk i den blå falangen egentligen inte att folk ska arbeta? :confused:

Hur vore det att det fokuserades pengar och kraft på riktiga jobb istället för mer bidrag eller allmännytta?

Jag är inte främmande för att betala mycket skatt men då skall den ju användas på ett vettigt sätt.

När Måna säger att de skall fortsätta måna om välfärden kan man ju undra vad det finns kvar att måna om? Det är neddragningar inom allting och skola, polis, barnomsorg, vägar, järnvägar eller sjuk/äldrevård eller you name it fungerar bra?

Du tycker att sossarna skall få fortsätta detta?
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hur vore det att det fokuserades pengar och kraft på riktiga jobb istället för mer bidrag eller allmännytta?

Jag är inte främmande för att betala mycket skatt men då skall den ju användas på ett vettigt sätt.

När Måna säger att de skall fortsätta måna om välfärden kan man ju undra vad det finns kvar att måna om? Det är neddragningar inom allting och skola, polis, barnomsorg, vägar, järnvägar eller sjuk/äldrevård eller you name it fungerar bra?

Du tycker att sossarna skall få fortsätta detta?

Jag hade helst sett att sossarna kommit under fyraprocentsspärren. :mad:

Är polis inget riktigt jobb? Är lärare inget riktigt jobb? :va

Men det slösas alldeles för mycket av skattepengar, som bara försvinner ner i ett svart hål.

Varför det blir neddragningar är väl för att de som styr och ställer inte har någon koll alls på vad de gör och slösar pengar hej vilt. Fråga någon som jobbar inom Landstinget om det skett en omorganisering där senaste tiden som bara ledde till en ny omorganisation, eftersom den första inte var så bra och inte den andra heller egentligen, så kommer du nog få svaret: Ja.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top