Om en olycka skulle ske

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Tja!

jag sitter och funderar på vad man gör vid en olycka där man klarar sig som förare men hojen till exempel är kvaddad.

jag står vid ett rödljus och blir påkörd bakifrån. jag mår bra men hojen är i miljoner bitar. ställer jag mig upp och börjar fråga efter telefon nr till dem som vittnat händelsen? jag antar att slå ner föraren är uteslutet.
hur många vittnen behövs för att rätten ska tro mig om föraren nekar händelsen?

finns det en tråd med svar på mina frågor? länka gärna för att jag har missat den

edit:http://www.youtube.com/watch?v=0zY99HOziTE
 
Last edited:

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Du kan ju testa att fråga personen som kört in i röven på dig. Går han med på att det är hans fel så är saken biff.
Dock brukar dom kunna lista ut vem den skyldige är ifall vittnen inte finns och parterna är oeniga genom att syna skadorna. tror inte man har rätt att braka in i röven på nägon hur än scenariot skulle ha utspelat sig. i annat fall så blir det oavgjort och båda står för sin egen självrisk.
 

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Utanför Göteborg
Hoj
Z750
Stannar han/hon så är det bara att prata med era försäkringsbolag, men naturligtvis tar man reda på namn och uppgifter ifall motparten inte skulle göra en skadeanmälan. Är ni oeniga eller om personen ifråga åker därifrån så är det polisen som gäller, och då får man vara snabb och kika på reg.nr.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag skulle nog ta namn och nummer på eventuella vittnen som vill ställa upp. Den som körde på dig kan ju ta på sig skulden på plats för att senare blåneka.


Flera vittnen som sett händelsen är aldrig dåligt att ha. Man får inte glömma att de inblandade ofta är upprörda och chockade.
 

DD750

"La Famiglia aprilia Svezia"
Gick med
30 Mar 2010
Ort
0411
Hoj
Dorsoduro
Lika bra att ringa ut polis på plats tycker jag,krockade med bil för ett par år sen en idiot som körde ut framför mig trotts väjningsplikt.
Första polisen gjorde va att ta utandningsprov,detta blev hans dom. Inte bara fick aset stå för skadorna han blev av med kortet oxå.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Råkade ut för en sådan olycka för ett år sedan. Var visserligen polaren som körde in i röven på mig och inte en okänd bilist.
Var bara att ringa FB också kom en bärgare och hämtade hojen.
Hade det varit en okänd så tar man kontaktuppgifter på den personen samt personuppgifter på vittnen.
Kan ni så skriv en skadeanmälan på plats. Vissa bolag tar skadeanmälan via telefon (Volvia till exempel gör det).
Kan ni ej skriva skadeanmälan på plats så gör det direkt när ni kommer hem.
Gör ni det via webben så behövs inga signaturer från varje part. Gör ni det på papper så ska båda parter skriva på.
Är det personskador i olycka så ska givetvis dessa prioriteras så att de för sjukvård om det behövs. Är det personskador och ambulans tillkallas så lär även polisen komma till plats.

När det gäller skyldighetsfrågan så spelar det ingen roll om den ena eller andra parten tar på sig ansvaret. Speciellt om ni har olika FB. Då gäller vad de olika FB kommer fram till i sin undersökning. I slutändan ska ju det ena FB1 debitera FB2 för alla kostnader.

Men absolut viktigast är ju att personskador hanteras först och att man sedan har korrekta kontaktuppgifter på inblandade och vittnen.
Resten löser sig på ett eller annat vis. Sen är ju frågan om det blir en smidig eller krånglig process beroende på trafiksituation vid olyckan.

Mvh
Andreas
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Har alltid med mig en blankett för "Skadeanmälan Motorfordon" både i bilen och i kutsen på cykeln, alltid lättare att skriva ned händelseförlopp etc när man har båda parter på plats (förutsatt att man inte har med en ÄCKLIG smitare att göra). En plastpåse med en bläckpenna och en blankett får ju plats i vilken kuts som helst, tryckte även in ett "Försvarets första förband" tillsammans med en burk kedjespray, ett extra tändstift och en trasa i min utöver de grejor som skramlaha skickar med från fabrik...
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Kalla på polisen!

Om du ringer polisen och de ovilliga att komma så säj att du har skadat dej om än lindrigt, polisen är skyldiga att komma vid personskador.
Jag uppmuntrar inte lagbrott, men en lite vitt lögn kanske:va. Vissa skador kan visa sig senare.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top