Om du har en Euro 3 som inte varit i trafik innan årskiftet är den obrukbar 2017?

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Hej,

Såg ett inlägg från KTM på FB och då står det att motorcyklar som har Euro 3 och ej varit i trafik någon gång måste ha varit i trafik minst en dag i år för att kunna användas nästa år eller senare?

De använder ordet "registreras" så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

Saken är den att jag köpt en sprillans ny GSX-R750 som jag fick hem i slutet på sept och den står i vardagsrummet, så den har aldrig varit i trafik.

Har ringt transportstyrelsen men avdelningen som kunde detta öppnar nio, har även ringt KGK och fick inget bättre svar än att han tycker jag borde ställa på den en dag..

Vet någon här vad som gäller?

Bifogar inlägget på FB.

IMG_2412.jpg
 
om den klarar miljökraven, Euro4från 2017 så behöver du inte, annars får du problem ...
Jag hade nog ställ på den för att slippa eventuella problem ...
 
Last edited:
om den klarar miljökraven, Euro3 från 2017 så behöver du inte, annars får du problem ...
Jag hade nog ställ på den för att slippa eventuella problem ...

Hur vet man det, framgår inte någonstans på registeringsbeviset eller transportstyrelsens uppgifter om mitt fordon.
 
Har pratat nu med transportstyrelsen och efter 7 samtal och 5 olika avdelningar fick jag fram att den måste ställas på en dag nu för att kunna användas nästa år.

Jävligt märkligt att Suzuki och transportstyrelsen inte skickat ut information om detta, handlaren sa inte något alls och han visste mycket väl att jag inte skulle ha den i trafik i år..
 
Hur vet man det, framgår inte någonstans på registeringsbeviset eller transportstyrelsens uppgifter om mitt fordon.

Det märkliga är att i det ursprungliga meddelandet så är kraven Euro4 från 2017
och det ändrar Randonörd till Euro3 från 2017.

Vad det gäller din GSXR750 så varför chansa?
Men du kan givetvis kolla med firman som sålt hojen. Om den är Euro4 godkänd.
Eller med importören KGK.

Tänk på att hitta en bra försäkring innan påställning.
Om du inte redan har den försäkrad. Den måste vara minst trafikförsäkrad den dagen den är påställd. Annars kommer det kosta, DYRT, till trafikförsäkringsföreningen.
 
Det märkliga är att i det ursprungliga meddelandet så är kraven Euro4 från 2017
och det ändrar Randonörd till Euro3 från 2017.

Vad det gäller din GSXR750 så varför chansa?
Men du kan givetvis kolla med firman som sålt hojen. Om den är Euro4 godkänd.
Eller med importören KGK.

Tänk på att hitta en bra försäkring innan påställning.
Om du inte redan har den försäkrad. Den måste vara minst trafikförsäkrad den dagen den är påställd. Annars kommer det kosta, DYRT, till trafikförsäkringsföreningen.

Tänkte bara ha den påställd i en dag och det är väl typ 100:- för trafikförsäkringsföreningen.. Men den gick ju såklart inte ställa på för den var oförsäkrad.

Pratade med handlaren och han hade precis fått reda på det via KGK så informationen verkar inte ha varit jättetydlig..
 
Last edited:
Fel av mig, klart att det skall vara Euro 4 som gäller ...:dummer
 
" alla nya typer av fordon i kategori L från och med juli 2014 ska vara utrustade med en mekanism som automatiskt slår på ljuset; från och med den 1 januari 2016 måste alla befintliga typer av dessa fordon också uppfylla det kravet, "

Vad innebär detta??? Att alla gamla MC måste ha automatiskt halvljus......:3freak
 
Jag är inte 100% säker men försäkringen bör inte vara något problem om du löser en försäkring via telefon eller via nätet då distansköplagen gäller.
Dvs du har 14dagars ångerrätt och behöver då bara betala för tiden hojen varit försäkrad.
 
" alla nya typer av fordon i kategori L från och med juli 2014 ska vara utrustade med en mekanism som automatiskt slår på ljuset; från och med den 1 januari 2016 måste alla befintliga typer av dessa fordon också uppfylla det kravet, "

Vad innebär detta??? Att alla gamla MC måste ha automatiskt halvljus......:3freak

Håller med, formuleringen är klart motsägelsefull, blir väl till att tejpa över ljusströmbrytaren vart annat år i värsta fall :va :)
 
Eller menas det de MC som är tillverkade efter juli 2014?
 
Tecknade en avställningsbar trafikförsäkring av LF och hojen är nu påställd. När jag ställer av hojen imorgon avslutas försäkringen och jag betalar bara för en dag.
 
tecknade en avställningsbar trafikförsäkring av lf och hojen är nu påställd. När jag ställer av hojen imorgon avslutas försäkringen och jag betalar bara för en dag.

Bra jobbat ! :)
Första inlägg 08:21 och 11:49 har du löst problemet !
 
Last edited:
Fan va svårt det är att hitta någon info om vilken Euro klass en hoj har men som jag fattat det så ska alla hojar tillverkade 2016 redan vara Euro 4 klassade?
 
En liten sak att hålla span på vid köp av hoj de närmaste åren då...
 
Det är väldigt svårt att se, står inget på transportstyrelsen eller regbeviset.

Generalgenten vet, det står ett typgodkännande i regbeviset, utifrån det kan man se om det är Euro 3 eller 4, dock inget man kan se eller läsa ut genom att se alla siffror och bokstäver.

Sen är det väldigt missvisande, för det står att alla hojar tillverkade efter 1 jan 2016 måste vara Euro 4 vilket bla. innebär ABS. Så t.ex. GSX-R750 2017 borde ha ABS, men nej.

Enligt KGK så gäller det bara nya modeller som släpps efter 1 jan 2016, GSX-R750 är en modell från 2011..
GSX-R1000 kom som ny modell 2016 och är därför Euro 4.

Rent teoretiskt kan GSX-R släppar 2019 utan ABS så länge det är samma modell som 2011, enligt KGK..
 
Fan va svårt det är att hitta någon info om vilken Euro klass en hoj har men som jag fattat det så ska alla hojar tillverkade 2016 redan vara Euro 4 klassade?
Stämmer. Frågan är om det blir en gråzon med hojar som är tillverkade innan 2016 men som salufördes som 2016 års modell. Till exempel en 2015 som såldes och registrerades på senhösten 2015 eller våren 2016.

"I och med införandet av förordningen (EU) nr 168/201337 upphävdes det tidigare ramverket och nya emissions- och bullerkrav infördes. Det nya regelverket innebar att Euro 4 blev obligatoriskt 2016 för motorcyklar och för mopeder 2017. Euro 5 blir obligatoriskt för mopeder och motorcyklar 2020 vid godkännande av nya fordon."

(Ur förslaget om nya miljözoner)

Det är väldigt svårt att se, står inget på transportstyrelsen eller regbeviset.

Generalgenten vet, det står ett typgodkännande i regbeviset, utifrån det kan man se om det är Euro 3 eller 4, dock inget man kan se eller läsa ut genom att se alla siffror och bokstäver.

Sen är det väldigt missvisande, för det står att alla hojar tillverkade efter 1 jan 2016 måste vara Euro 4 vilket bla. innebär ABS. Så t.ex. GSX-R750 2017 borde ha ABS, men nej.

Enligt KGK så gäller det bara nya modeller som släpps efter 1 jan 2016, GSX-R750 är en modell från 2011..
GSX-R1000 kom som ny modell 2016 och är därför Euro 4.

Rent teoretiskt kan GSX-R släppar 2019 utan ABS så länge det är samma modell som 2011, enligt KGK..
"Av motorcyklar som är registrerade i vägtrafikregistret är det nästan ingen motorcykel som har angiven miljöklass. De få som har uppgifter angivna uppfyller antingen miljöklass Euro 3 eller Euro 4."

Ovan är från länken om miljözoner. Så det är få hojar innan 2016 som har någon klassning överhuvudtaget. Din ABS-fråga är jag inte påläst nog för att säga något om. Men det verkar ju som sagt vara lite av en gråzon i övergången.

Edit: Infon från KGK verkar ju gå lite hand i hand med min gissning iaf.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top