Om detta med bensinförbrukning

Det är väl inte kostnaden som är irriterande det är väl aktionsradien, som tex vi har ca 3,5mil till ett nedlagt militärflygfält från närmsta mack. Du ska köra dit och sen leka en dag och sedan ta dig hem oxå :fatta! .
Samma sak om man åker längre sträckor är det drygt att behöva tänka på tankstoppen.

Men genom att inte gasa röven av sig, och genom att köra sansat, sparar man ju också på däcken. Mina Bridgestone BT020 räknar jag med att få 1000 mil ur.

Bensinen är ju dessutom sådant som kostar varje månad, varför skulle man inte vilja spara in på det?

När det är dags för däckbyte har man ju SMC-rabatten, eller så är det ju bara att spana åt Tyskland till för bättre priser...

Nä, bensinförbrukningen handlar mer om min nyfienhet inför hur folk ser på detta, och hur mycket det varierar. En motor som är törstig, oavsett körstil måste ju helt enkelt vara dåligt konstruerad...?

/T

Thunderbird skrev:
En motor som är törstig, oavsett körstil måste ju helt enkelt vara dåligt konstruerad...?

/T

Håller med, alternativt dåligt optimerad. Jag vill helst inte ha hög soppaförbrukning på transportsträckor, då vill man stanna så lite som möjligt.

Blip skrev:
Håller med, alternativt dåligt optimerad. Jag vill helst inte ha hög soppaförbrukning på transportsträckor, då vill man stanna så lite som möjligt.

man vill alltid stanna så lite som möjligt. tänk va skönt det skulle va om man kom 100mil på en tank, :tummenupp

Mingves skrev:
Alltså, den största kostnaden är ju faktiskt däck o service. Slå ut det på antalet mil....det är inte soppan som kostar..
Säg att du kommer 500 mil på en uppsättning däck som kostar 3500kr..det e 7kr milen
Samma med servicen, 2500kr/1000mil (exempel), det är 2,50kr/mil
Skulle säga att om du kollar hur du kan köpa billigare däck och service samt slita mindre på däcken kan du spara mer pengar än på bensinen:D

Du har inte funderat på värdeminskningen?

Min förra hoj (929) kostade förövrigt 25 kr/mil i rena driftkostnader +värdeminskning 15kr

Edit: Om soppan kostar ca 10 kr/mil blir det ändå bara 1/4 av kostnaden med en relativt ny sporthoj.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...