Om detta med bensinförbrukning

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Har hunnit avverka ca 160 mil med min nya Suzuki GSX 1400.

I samma veva som jag köpte hojjen (NY) läste jag en del artiklar där folk uttalade sig om att den skulle vara rätt törstig. Jag minns det som att det både var från press och "vanliga" amatörer som mig.

Förstår inte riktigt var dessa individer har fått sina siffror ifrån; nu för en stund sedan mätte jag upp en förbrukning om 0,51 liter milen vid blandad körning, och under de första femtio milen låg jag aldrig över 0,6.

Ok, jag kramar inte om gasen för fullt hela tiden, men vem kan göra det i vanlig trafik? Även om man skulle vilja det (vilket jag inte gör!), så är det ju inte praktiskt möjligt. SÅ, hur mycket varierar förbrukningen egentligen, och kan man överhuvud taget lita på tidningarnas mätningar av bensinförbrukning?

Vad har ni andra för erfarenheter, och vad använder ni för teknik för att köra snålt? ECO-driving med motorcykel är måhända inte så upphetsande, men när jag använder hojjen till vardags ser jag ingen anledning att vare sig lägga ut mer pengar än nödvändigt, eller skita ner i naturen mer än absolut nödvändigt...

/T

som du sa själv så har nog högerhanden det överhängande ansvaret för soppa konsumtionen.

Har aldrig fått min över 0.65 trots idoga besök i närheten av röda strecket på varvräknaren :yoparty

Aldrig under 0.7l/mil ... väldigt sällan över 1.0l/mil... ligger oftast runt 0.8

När det gäller bilen har jag koll på förbrukningen men hojen är en nöjesmaskin, då spelar det ingen roll. :banana

hum, soppa kostnaden är egentligen en liten kostnad i det stora hela, så det enda som är bra med att hojen drar mindre är ju att man kommer längre mellan tankningarna. lite irriterande när man måste tanka så fort man ska ut å köra, känner sig ju som värdens stammis på bensinmacken ju, inge skoj alls.
om man nu är ute å roar sig lite en dag får man ju tanka minst en gång. :gnissla

tror min hoj drar runt 0,7... jag kör tills det tar stopp, slår över till reserv, kör sedan å tankar. det funkar bra. :tummenupp

kommer ihåg en tur som skedde sommaren -02.. jag på en r6-99 o tjejen på en cbr600 -98.. vi hade varit o campat på öland o skulle hem till jkpg.. färden gick i lagom tempo.. runt 140-160.. när vi väl stannade o tankade här hemma så hade min dragit 0.55 o tjejens 0.37.. hur fan lyckades hon me det?? :D

Fast jag fick aldrig r6:an att dra mer än 0.65.. rettan jag hade senare ville dock dra lite mer.. :D

Thunderbird, det låter ju inte alls farligt... :va

Lite kul att höra vad andra hojar drar.
0.65 l/mil är det högsta jag har fått min ZXR att dra på gatan, så man kan la räkna med uppåt 0.8 om man kör riktigt hårt, typ bankörning. För övrigt är förbrukningen snarlik den på min gamla RD 350.

EDIT: Maverick, hon kanske låg bakom dig och "slipstreamade"? Det kan nog göra en hel del på luftmotståndet. Som med min och polarens minimotos, den som ligger bakom går alltid lite fortare, tills man kommer upp jämnsides. Då går dom precis lika fort.

Last edited:
Jag bara tankar, kvittar ju vad den drar. Det e bara å åk!

LiQUiD skrev:
Aldrig under 0.7l/mil ... väldigt sällan över 1.0l/mil... ligger oftast runt 0.8

Det låter mycket. Fick en förbrukning på 0,66 vid blandad aktiv körning, och har legat på 0,55 vid lugn landsvägskörning.

Thunderbird skrev:
PacMan: Farligt? Nä, verkligen inte. Förstår inte riktigt din blåa Smiley; nästan så att jag tror att du inte tycker om mig ju... :D

Ingen annan här med en GSX 1400? Eller Yamahas variant?

Ähh, skulle tagit en annan smiley. Inget illa menat alls. :)
Menade bara att "nej, då är den ju inte så törstig", eller nåt sånt.

Kul att hojar med tio gånger så stor cylindervolymen drar lika mycket som min :rolleyes:
NSR brukar ligga på 0,6, huskyn på 0,8 om man gasar lite... Vääääldigt bränsleeffektift!

vid rena transportsträckor a'la touring i lagliga farter kan man nog ligga på 0.5l/mil, inspirerad körning på småvägar kan det närma sig litern jämnt, powertouring på autobahn i närmare 200blås 15-20 mil isträck ligger det väl nånstans mittemellan.

Det beror helt på hur man kör, dock stiger förbrukningen tämligen fort så snart man börjar mjölka lite med gasen.

Bensinförbrukningen är det jag helt klart prioriterar minst på en mc... min TRX drar strax under halvlitern, zx9an jag hade fick jag upp i 1,05 vid riktig hårdkörning och nerdrevad 2 kuggar.

Wellcraften däremot där kan vi börja snacka soppaförbrukning, men det hör ju inte hemma i det här forumet... :hihi

Alltså, den största kostnaden är ju faktiskt däck o service. Slå ut det på antalet mil....det är inte soppan som kostar..
Säg att du kommer 500 mil på en uppsättning däck som kostar 3500kr..det e 7kr milen
Samma med servicen, 2500kr/1000mil (exempel), det är 2,50kr/mil
Skulle säga att om du kollar hur du kan köpa billigare däck och service samt slita mindre på däcken kan du spara mer pengar än på bensinen:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT