Om det blir nåt åka tro? Anderstorp!

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Boende upprörs av Anderstorps motorbana
ANDERSTORP | Olagliga och miljöfarliga träningar på Anderstorps motorbana har fått grannar att ilska till.
Bygg-och miljönämnden har sedan tidigare krävt att länsstyrelsen upphäver motorbanans tillstånd att få träna under så kallade bullerhelger. Nämnden anser att detta är miljöfarligt och att det finns flera brister.
Nu har även närboende i området fått yttra sig. Samtliga håller med och vill att tillståndet dras in.
Kärnfrågan är buller. Enligt grannarna har flera störande och otillåtna träningspass genomförts. Företaget ska också ha struntat i att kontrollera bullernivå.
– Bolagets bristande vilja och förmåga att leva upp till tillståndet illustreras även av att verksamhet förekommit under icke tillåten tid och att inga mätningar finns redovisade för bullernivå, skriver grannarna i sitt yttrande.
De skriver att man har utfört egna mätningar. Dessa har påvisat att bullret överskred kraftigt det maximala riktvärdet som anges i företagets tillstånd.

Last edited:
griniga smålänningar!
kan dom inte vara glada över att folk kör stolle på bana istället för på vägarna och att det sätter Anderstorp på kartan!

Trist men tyvärr är det läget, om man kör utanför bullertid så riskerar man tyvärr en hel del. Mest synd är det om dom som sköter sig och blir lidande..... några få förstör för många...

Hoppas det löser sig för alla racers :)

om några hundra av sveriges miljontals bilar och mc kör runt på en bana någon gång i veckan kan ju inte bidra med "nått" till miljöförstöringen..förstår inte denna häxjakt på motorsporten som uppstått pga miljöskäl. den delen det utgör är ju så liten att det bara blir löjligt alltihopa...isf borde man ju förbjuda alla stormarknader som ligger utanför städer dit TUSENTALS kör sina bilar dagligen...och 50 tums plattvs som drar 480 watt..det är det ingen som klagar på...fan va trött man blir på det alltså :huvet
Som en tidigare skrev politikerna och folk borde ju va glada för att man kör fort på bana och inte på gatorna...det är ju det banan är till för.

Ssen att folk försöker sätta käppar i hjulet för folk som lägger ner hundratusentals kronor och hela sina liv på detta gör mej irriterad..

Last edited:
Undrar vad dom gjort?
Kört F1 eller?
Oerhört korkat folk, när dom vet hur läget är i Anderstorp :rolleyes:

om några hundra av sveriges miljontals bilar och mc kör runt på en bana någon gång i veckan kan ju inte bidra med "nått" till miljöförstöringen..förstår inte denna häxjakt på motorsporten som uppstått pga miljöskäl. den delen det utgör är ju så liten att det bara blir löjligt alltihopa...isf borde man ju förbjuda alla stormarknader som ligger utanför städer dit TUSENTALS kör sina bilar dagligen...och 50 tums plattvs som drar 480 watt..det är det ingen som klagar på...fan va trött man blir på det alltså :huvet

Kan bara hålla med dig!

Last edited:
motorsporten har ju alltid varit hatad. Höll på mycket med bilar innan men samma problem är de där. varena stripp anläggning läggs ner å nu är de 4 stora event per år där de kommer hundratals bilar och varje bil får köra 2 gånger 402 meter. Helt sanslöst med tanke på hur stort intresse är. Man tycker ändå politiker och folk i almänhet borde se de positivt. Folk gasar på inhägnade områden och stör inte trafiken. och 2 folk sattsar så stor del av sitt liv och sin ekonomi på de så alla behöver jobb. och de flesta folket är vettiga målmedvetna männsikor som inte knarkar eller super eller stör annat folk med bus.

Kan inte förstå att folk inte kan låta de vara bara. varför flyttar man nära en motorbana om man har så förbannat ont av buller. Inte fan skulle jag flytta till en flyplatts om jag stördes av buller. och inte lär dom stänga av vägarna i stan under vissa tider bara för de finns lägenheter utmed vägen. Man vet vart man flyttar, och då ska man vara tyst.,

yepp trist att de inte kan se det positivt som det faktiskt är. vet att crossen också har väldiga problem med allt detta :/

NSB33 sa:
Kärnfrågan är buller. Enligt grannarna har flera störande och otillåtna träningspass genomförts. Företaget ska också ha struntat i att kontrollera bullernivå.
– Bolagets bristande vilja och förmåga att leva upp till tillståndet illustreras även av att verksamhet förekommit under icke tillåten tid och att inga mätningar finns redovisade för bullernivå, skriver grannarna i sitt yttrande.
Slut citat.

Vad är det för ett klantigt bolag bolag det refereras till? IDIOTER!!! Det tror fan att grannar klagar! Vem vill ha oväsen hemma? Ingen! Köra när man inte har tillåtelse... Herregud, de tigger ju om problem! IDIOTER!

yepp trist att de inte kan se det positivt som det faktiskt är.

Jag förstår inte hur man ska se det positiva i att ha oväsen hemma?:confused:

Last edited:
[QUOTE

Jag förstår inte hur man ska se det positiva i att ha oväsen hemma?:confused:[/QUOTE]

mena inte ljudet..att folk kör på bana..sen tycker ja att bosätter man sej vid sveriges största motorbana och inte tål att höra bilar och mc på flera hundra meters håll några timmar per vecka då måste man va lite :rolleyes e ju inte så att folk kör nattetid direkt..menmen finns d nu lagar om db vid husen så finns d ju...tur d inte körs motogp eller f1 i sverige iaf :)

sen att folk nu kört vid olaglia tider e ju ofattbart med tanke på situationen. bolaget som hyr banan om nån borde väl veta vad som gäller

Om vi skall kräva respekt för vår verksamhet så får vi väl visa respekt för dem som besväras av den. Eller? Man är inte idiot för att man störs av vårt buller. Arrogansen i detta fall är både barnslig och suicidal. Kul att ha rätt om banan stängs...

Det vi måste göra är att försöka minska riktionerna. Betoning på måste.

Om vi skall kräva respekt för vår verksamhet så får vi väl visa respekt för dem som besväras av den. Eller?...

Jag tror ingen av oss ännu varit på Anderstorp i år än. Så det är nog inte våran verksamhet utan en annan som nu indirekt förstör för oss.

NSB33 sa:
Slut citat.

Vad är det för ett klantigt bolag bolag det refereras till? IDIOTER!!! Det tror fan att grannar klagar! Vem vill ha oväsen hemma? Ingen! Köra när man inte har tillåtelse... Herregud, de tigger ju om problem! IDIOTER!

Jag förstår inte hur man ska se det positiva i att ha oväsen hemma?:confused:

Såklart ingen vill ha buller hemma. Men samtidigt kan jag undra...var ÄR dom där husen där folk bor och där det bullrar så mycket? Jag tycker inte jag har sett ett enda hus nånstans där i krokarna. Visst, jag har ju inte gått runt överallt och kollat...men...ja, jag sitter här och tänker på dom som bor i Sthlm under inflygningen till Bromma flygplats. DET är vad jag skulle kalla buller. Och jaaaa, jag vet att det inte är något argument för nånting, förutom för mig själv för att tycka att dom verkar känsliga i Anderstorp :)

Men i Falkenberg kan jag i alla fall se hur som ligger i närheten så jag kan förstå att det blir lite buller hemma hos någon. Men i Anderstorp... var ÄR husen??? Jag försöker leta på satellitbilder på Google och hitta.se men upplösningen är ju sisådär...men jag lyckas i alla fall inte se några hus.

Inte kan jag se några hus som ligger i öppen terräng utan nån skog mellan sig och banan. Och om dom ligger i skogen, så bör ju den skydda rätt mycket mot ljudet. Det verkar ju som att de bör ligga minst en kilometer från banan i såna fall. Och en kilometer från banan i platt terräng med skog emellan...ja, det borde äta massa ljud. Alltså borde det vara tyst. Men det hjälper ju inte speciellt mycket om DE tycker att det väsnas. Men nu fick jag i alla fall skriva lite :)

Bifogat

• Atorp.jpg
    Atorp.jpg
    75.4 KB · Visningar: 144
Last edited:
Jag tror ingen av oss ännu varit på Anderstorp i år än. Så det är nog inte våran verksamhet utan en annan som nu indirekt förstör för oss.
Såna jyckar! De ska få stryk!

Du har så klart rätt, men problemet är inte precis nytt. Och inte heller är det isolerat till Anderstorp. Vi har problem om grannarna upplever att vi orsakar dem problem. Det är en fight vi inte kan vinna i långa loppet.

Det första steget till förlåtelse är uppriktig ånger. Det andra löftet om bot och bättring. Det första hycklar vi. Det andra måste vi dessvärre leva upp till. De har ögonen på oss...

Såklart ingen vill ha buller hemma. Men samtidigt kan jag undra...var ÄR dom där husen där folk bor och där det bullrar så mycket? Jag tycker inte jag har sett ett enda hus nånstans där i krokarna. Visst, jag har ju inte gått runt överallt och kollat...men...ja, jag sitter här och tänker på dom som bor i Sthlm under inflygningen till Bromma flygplats. DET är vad jag skulle kalla buller. Och jaaaa, jag vet att det inte är något argument för nånting, förutom för mig själv för att tycka att dom verkar känsliga i Anderstorp :)

Men i Falkenberg kan jag i alla fall se hur som ligger i närheten så jag kan förstå att det blir lite buller hemma hos någon. Men i Anderstorp... var ÄR husen??? Jag försöker leta på satellitbilder på Google och hitta.se men upplösningen är ju sisådär...men jag lyckas i alla fall inte se några hus.

Inte kan jag se några hus som ligger i öppen terräng utan nån skog mellan sig och banan. Och om dom ligger i skogen, så bör ju den skydda rätt mycket mot ljudet. Det verkar ju som att de bör ligga minst en kilometer från banan i såna fall. Och en kilometer från banan i platt terräng med skog emellan...ja, det borde äta massa ljud. Alltså borde det vara tyst. Men det hjälper ju inte speciellt mycket om DE tycker att det väsnas. Men nu fick jag i alla fall skriva lite :)

Det där med ljud är lustigt. Inne i Anderstorp samhälle hörs banan riktigt tydligt på en del ställen medans närmre banan hörs det mindre på en del ställen.

Var själv och kikade på NEC-avslutningen 2006 och då hörde man hojarna tydligt inne i Anderstorp, då körs det ändå med 95db-gräns.

Såklart ingen vill ha buller hemma. Men samtidigt kan jag undra...var ÄR dom där husen där folk bor och där det bullrar så mycket? Jag tycker inte jag har sett ett enda hus nånstans där i krokarna. Visst, jag har ju inte gått runt överallt och kollat...men...

Jag har varit i Anderstorp samhälle under pågående tävlingar, om vinden ligger på åt rätt håll låter det ganska mycket. Sen om den dagen var en bra referens vet jag inte, men bullrade gjorde det i alla fall.

I Örebro har vi haft problem med klagande grannar vid supermotobanan, där löstes det med bullervall samt ombyggnad av banan som minskar gaspåslag med utblåset riktat mot klagande grannar. Inte lika lätt att bygga om en RR-bana men ska man få hålla på med en sport som stör omgivningen måste man bjuda till, det måste ju vara bättre att få köra under restriktoner än att inte köra alls.

Det där med ljud är lustigt. Inne i Anderstorp samhälle hörs banan riktigt tydligt på en del ställen medans närmre banan hörs det mindre på en del ställen.

Var själv och kikade på NEC-avslutningen 2006 och då hörde man hojarna tydligt inne i Anderstorp, då körs det ändå med 95db-gräns.

Aj då, där rök teorierna om att vi är oskyldiga som ERF:are. Och visst, hur det blåser och säkert andra luftförhållanden gör ju mycket för hur ljud transporteras. Vi får hoppas på att det finns lite ingenjörer på forumet som kan bringa lite klarhet i frågan. Fast ibland är det skönt att vila sig mot lite mer ovetenskapliga egna funderingar :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...