Omöjligt att få lägenhet i Göteborg...

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tja.
Jag och tjejen har fått jobb i Göteborg från 1 Augusti, men det verkar totalt omöjligt att få nån lägenhet där.

Har reggat mig på boplats och har ringt ca 10 bostadsförmedlingar idag, men det verkar helt kört. Nån som har några tips?

yonsson skrev:
2230629 Tja.
Jag och tjejen har fått jobb i Göteborg från 1 Augusti, men det verkar totalt omöjligt att få nån lägenhet där.

Har reggat mig på boplats och har ringt ca 10 bostadsförmedlingar idag, men det verkar helt kört. Nån som har några tips?

Förvänta dig inte att en lägenhet. Hyresköer har inte funkat i någon större stad de senaste 25 åren.
Har ni båda jobb är det betydligt lättare och även mer ekonomiskt att köpa en bostadsrätt istället.

Pendlade i fem år

När jag fick jobb så vart jag erbjuden en 1:a på 25 kvadrat för 850 000 :jisses , nejtack !
"sparar" hellre dem pengarna dvs behöll lägenheten i skövde och pendlade med tåg istället, är detta något alternativ för dig kanske? (vet inte hur tågförbindelserna ser ut från jönköping-göteborg)

Vi har varit på tre visningar än så länge och det blir nog att köpa en lägenhet, men man vill ju inte låna upp sig för en lägenhet som man inte vill ha till 100%.
Att betala 1.3 mille för en tvåa som inte är helt hundra känns ju helt sjukt.
Men men... Det får väl bli så.

Edit: Pendla är omöjligt då både jag och tjejen jobbar så tidigt att vi inte hinner från jönköping till göteborg på morgonen.

Fick tag på en lägenhet i Lövgärdet utan bekymmer, ligger totalt off från allt vad centrum heter, men 4min till jobbet och så veckopendlar jag till skåne och ger blanka fasen i hur de ser ut i och utanför lägenheten, rätt lungt område, mest invandrar familjer. 1888kr i månadshyra för 29kvadrat är ok :tummenupp

Det som gällde för att få lägenhet där var att man hade inkomst, samt hade haft det 2år tillbaka :rolleyes:

Skulle jag flytta hit permanent så får jag väl välja flicka efter boende, dvs lite mer centralt :D

I den här stan förtjänar man sin bostad.

Sitt på boplats och sök på alla bostäder med en hyra som ni kan betala. Detta för att kom in på bostadsmarknaden så att säga.

Bevaka boplats stenhårt om du hellre hyr.

Man kan ju sortera (kunde iaf förut) efter dom som har minst antal intresseanmälda. Blir du <5 så har du en god chans att få dig en lya. Att komma som 456789 är ingen ide då dom väljer dom 5 första (i regel). Jag hade förr ett jobb med inte så mkt att göra och hade då möjlighet att välja mellan 3 bostäder samtidigt.

Kör hårt och ge inte upp!

Back