Omålning påverkar andrahandsvärde?

Min första hoj var lila/rosa. Jag ville inte pilla på originallocken alltför mycket då jag tyckte de såg bra, men jag lackade fälgarna vita och det gjorde underverk. Mitt tips!

Edit;
Hittade några gamla bilder
Nu hade jag ingen bra före bild, men du förstår nog principen. Kostnaden var under en tusing, fick ut mer för hojen än vad jag köpte den för och ändå tyckte jag den kändes välbevarat i sitt originalskick.

Bifogat

• IMG_0014(copy).jpg
    IMG_0014(copy).jpg
    121.7 KB · Visningar: 140
  • IMG_0324(copy).jpg
    IMG_0324(copy).jpg
    185.1 KB · Visningar: 142
Last edited:
Skoj me mycket olika åsikter! :tummenupp

Prof. Kalkyls idé med matchande skinnställ skulle visserligen vara skoj, nåt sånt här kanske: img-thing.jpg :D
Men lutar mot att fixa om hojen på ett eller annat sätt, kanske mest för att ha ett lagom projekt att fixa med samt att göra den mer till "min egen". (Plus att få polarna att sluta retas :gråta )

Men angående att foliering ska vara så dyrt, har kollat lite på nätet och hittat exv http://www.foliepapper.se/produkt/folie___papper/helfoliering/supreme_wrapping_film
Verkar ju faktiskt vara rätt billigt, ifall sån där folie är allt som behövs. Lär ju räcka med typ 2 m^2, vilket skulle landa på nån hundralapp. Eller har jag missat nåt?
Nåt tips på nån källa där man kan läsa mer om hur det funkar och hur man gör?

Inte för att vara besvärlig, men andrahandsvärdet och dess eventuella minskning vid omlackning på en 500'a från 93 torde ju rimligtvis handla mer om att det inte är värt att lägga dom pengar som en omlackning handlar om på en så gammal och billig hoj överhuvudtaget eller?

Jag håller med. Byt hoj istället om färgen är så svår att leva med? Bevara klassikerna, de såg ut sådär på den tiden. :hihi

Håller också med, låt hojen vara, det är en perfekt förstahoj och tjejer gillar den säkert. Varför köpte du hojen om du inte gillar färgen? Köpte du hojen mitt i natten och märkte vilken färg den hade på morgonen dagen efter?

Säger som andra, låt färgen vara original när den ändå är fräsch!

Vill du lacka om den så borde en begagnad uppsättning tank och plast i skick som kräver ny lack inte kosta skjortan :)

Som sagt tidigare, kan jag rekommendera en foliering. Ny färg, skyddar originallacken, samt möjlighet att slita bort och få tillbaka originalet. Kostnaden är ju ungefär samma som att lackera hos normaldyr lackerare. Jag folierade själv en hoj i våras. Materialet kostade 1500:- + frakt.

Kan ju i och för sig vara svårt att få tag i en firma som kan göra det. Beroende på var i Sverige man bor...

Med all respekt för din hoj så är det knappast en modell som kommer att få klassikerstatus. Om du har kvar discolacken eller rollar den mintgrön kommer inte att slå särskilt mkt på andrahandsvärdet.

Annars är originallack i bra skick generellt högre värderat än omlackat.

Är inte de rosa fälten dekaler? Går det i så fall inte att bara plocka bort dem, och eventuellt ersätta med nya Suzuki-klibbor och sedan smaska på ett par vändor med klarlack. Borde ju göra att hojen fortfarande ser original ut, men du slipper det mest skrikiga.

Jo en omålad hoj faller nog snabbt i värde.

Men för att vara seriös. Det ser ut som att orginallacken är i bra skick och därmed kommer en ny lack sänka värdet på hojen. Men det är ju en gammal så ingen köpare kommer vara direkt förvånad över att den är omlackad.
Däremot så finns det oftast köpare som skulle ha uppskattat en fräsh orginallack och betalat extra för det.

Bifogat

• rat_bike.jpg
    rat_bike.jpg
    85.6 KB · Visningar: 121
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...