Omålning påverkar andrahandsvärde?

sentis

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2012
Hoj
Honda CB500 Four K3 -77
Hej!

Införskaffade nyligen en Suzuki GS 500 E -93. Skinande skick, skoj hoj men förjävulskt ful färg (lila grund blandat med rosa blixtar - hur tänkte de där?). Färgen är dock orginal och visar att hojen är i exemplariskt skick - inte en repa.

Men blev jäkligt sugen på att måla om den i någon färg som bättre uttrycker att jag inte är en femårig flicka som gillar 80-talsmode. Men blev orolig då jag har hört av andra att ommålade hojar kan tolkas som att de varit krashade = dåligt köp.

Frågan är allltså, skulle en ommålning påverka andrahandsvärdet även om det görs bra? Eller vägs det upp av att den blir mindre strykful?

/Nybliven hoj- och hojkortsinnehavare

ta många före och efter bilder för att bevisa att så är inte fallet, sen tycker jag att du inte ska bry dig egentligen om vad nästa ägare kan komma och tänka, det är din hoj nu och gör vad som du gillar

Du kan ju alltid foliera den så har du originallacken kvar intakt under filmen.
Det kan ju vara roligt:va att spara denna tidstypiska krigsmålning:zpy för eftervärlden.
Nån j__la ännu ofödd hipster:mad: kommer garanterat vara beredd att betala en snygg bunt av sina media:dödpengar nån gång i en inte alltför avlägsen framtid, säg runt Anno Domini 2030, för möjligheten att bestiga denna gatans krigare:arsele från det vilda 90-talet...

Generellt sett så innebär omlackning minskat värde. Men med en så billig och gammal hoj så borde inte skillnaden i värde bli så stor om du inte har betalat förhållandevis mycket för den. Det är inte som om du skulle gå på och lacka en två år gammal GSX-R 1000 från topp till tå med hammarlack.

Om vi säger att du t.ex. har betalat 12000kr för den, gör ett proffesionellt lackjobb i någon inte allt för udda färg och använder originalklistermärken (eller några som ser likadana ut) på tanken eller var de nu kan tänkas sitta, så kommer du nog få igen de 12000kr du gav för den. Fast då har det ju ändå kostat en hel del i arbete och material och det är pengar du inte kommer få igen vid en försäljning.

Det som Aquaman skriver om att ta bilder innan och efter skulle inte göra någon skillnad för mig som köpare. Man kan ju inte vara säker på om bilderna är tagna dagen innan hojen lackades om eller tre år innan och har varit med om tio krascher sedan dess.

Men varför lacka om den alls? Jag tycker det är himla uppfriskande med lite 90-talsfärger på hojarna nu när alla hojar går i gråskala, vinrött eller blått och ser ut att vara designade på ett ihopknycklat papper. Det finns någon tråd på forumet med härliga 90-talshojar, kolla in den :tummenupp
Edit: Här är tråden jag nyss nämnde http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?140357-Jag-%E4r-k%E4r-i-90-talet! :kär

-93:a... Vad pratar vi för pengar totalt sett? En nyare kanske det gör stor skillnad på men på en såpass gammal rör det sig nog inte om så många tusenlappar att det spelar roll... Lacka du. Tycker jag.

Edit: Esq hann före...

Vill du så kör på.
Men just jag skiter fullständigt i blank ostämplad servicebok.
Omlackning däremot.... vad har hänt här?

Hej!

Jag tror jag vet vilken färg din hoj har, och du har helt rätt - den var inte vacker, inte ens då! Nu vill jag fortsättningsvis inte vara elak och nedvärdera din cykel, men om en välvårdad GSX-R 1100 från -93 tappar värde på en icke-orginal-omlack? Svar: Absolut!
Tappar din hoj i värde? Svar: Nej! Jag menar att värdet har väl redan sjunkit färdigt?

Tack för inputen!
Lade 13 lakan på hojen, så hamnar ju inte i livslång skuld om den tappar några procent i värde. :tummenupp Men ändå intresserad av att den ska gå o sälja förr eller senare.

Men blev intresserad av foliering, som kapten kaos nämnde. Om det funkar bra kan man ju äta kakan och behålla den, så att säga! Eller finns det några större nackdelar med det?
Angående vad jag tänkte mig i utseende så tycker jag detta var löjligt snyggt: http://thebikeshed.cc/wp-content/uploads/2011/10/3trsipeside1.jpg
(Iom att min hoj ser rätt annorlunda ut än den där så blir det ju såklart inte samma stil rakt av direkt).

Hittade en bild på den:
152088899.jpg

Alltså, som Esquire säger så kan ju 90-talshojar vara lite ballt, men... vissa gränser finns ju. :näsblod

Mja, en hel bil kostar ju runt 12-15 tuss och uppåt. Skulle dock tro att 90:s-grisen landar på bara några tusen då det är karrén och baconsidan som blir det stora jobbet. Framläggen är väl frivilligt då den verkar klarat sig undan Crayolalådan med blotta förskräckelsen. Hur som helst är det billigare, och roligare för eftervärlden, än ett lackjobb - såvida inte rollern åker fram då'rå...:glömdet

Lacka om du vill, det påverkar inte så mycket i verkligheten. Något som jag tycker drar ner på priset är när man ser nyare sporthojjar med krashkåpor på. Det behöver inte betyda något men för mig är det en riktig varningssignal på att något kan vara fel eller körd av en mindre nogran ägare.

Det är ju ändå skicket förhållande till pris som avgör till slut.

Hittade en bild på den:
View attachment 371570

Alltså, som Esquire säger så kan ju 90-talshojar vara lite ballt, men... vissa gränser finns ju. :näsblod

Aha, men den ser väl inte så illa ut?!

Den fanns väl i nån ryslig mintgrön med rosa dekaler, trodde det var den du hade.

Låt den vara och köp ett matchande ställ. Det är mitt förslag. Allt mode kommer tillbaka, det är bara att vänta så kommer du att vara först med det senaste. Fast äldsta...

Våga vara anorlunda! Lägg inte ner en massa jobb--(om det inte är det du vill) blir sällan bra och kostar en massa , du kommer ändå att byta till något annat inom något år

Det är bara att slipa ner och lacka, om det görs fint så kommer ju du att bli skitnöjd och det är väl det som är det viktigaste, om det blir en värdesminskning, och? vad gör det?
Jag lackade om en av mina hojar, en 2011:a Aprilia Tuono V4 som bara hade 150 mil på mätaren. Jag blev skitnöjd så i mina ögon så har den ökat i värde och det är ju jag ska ska vara nöjd med min hoj...

Andrahandsvärdet sjunker ju generellt så fort man lackar om, men inte på en 20 år gammal hoj i en ful färg. Lacka om bara! :)

Skicka en beställning till PSI på ett matchande skinnställ och kör!
Tycker inte den där ser så farlig ut, väldigt diskret för de åren :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT