Olycksfallsförsäkring

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Tänkte höra med er hur ni är försäkrade med olycksfall. Vilket bolag, vad det täcker, gäller den även utomlands, vilka basbelopp har ni osv...

Har börjat kollat upp vad min nuvarande försäkring täcker och funderar på att eventuellt utöka det.
Är nu försäkrad hos Skandia genom arbetet med 20 basbelopp till en kostnad 252:-/år.
Försärkingen genom Svemo och licensen i Trygg Hansa verkar inte var mkt att hurra för...

Det verkar som att en försäkring "tar ut den andra", dvs om jag t ex har en försäkring hos Skandia och en annan hos Trygg Hansa så kan jag bara få ersättning vid skada från ETT bolag.
Är det någon som känner till detta?

Bra frågor det undrar jag också.

Det är ju intressant för er som kör Rajsing och oss som vågar köra i trafiken också... vad händer när vi hittar ut på banan tex? O jag pratar inte vagnskada nu...

Känns som det verkar bäst att hålla sig på hjulen...

Jag vet så mkt att den försäkringen vi (du och jag kära korv me mos) har genom jobbet (Skandia grupp olycksfall alltså) har inga begränsningar vad gäller mc-åkning, varken på gata eller bana, så länge man inte får betalt. Sponsring räknas i detta falls om betalning.

Det var visst värre med kampsporter... Där gäller inte försäkringen.

Jag antar att du pratar om olycksfallsförsäkring när man tävlar i Roadracing och kör på en oförsäkrad hoj.

(Annars gäller ju förstås trafikförsäkringen)

När jag tävlade hade jag dels SVEMOS licens där det ingår en olycksfallsförsäkring. Den ger en del ersättning men jag tyckte inte den var tillräckligt bra. Jag undersökte därför marknaden och hittade en helt vanlig olycksfallsförsäkring hos Folksam där jag genom ett 80% påslag på premien valde att den även skulle täcka mina skador när jag tränade och tävlad inom roadracing. Den försäkringen kostade mig cirka 2200 kronor per år och hade ett maxtak på 50 Basbelopp, nästan 2 miljoner.

Du kan ha hur många olycksfallsförsäkringar som helst och alla ger dig ersättning. Du kan dock bara få ersättning 1 gång för kvitton och liknande.

När det gäller livförsäkringar tex så kan du dock bara få ersättning från 1 även om du har flera.

JohanFÖK skrev:
Jag antar att du pratar om olycksfallsförsäkring när man tävlar i Roadracing och kör på en oförsäkrad hoj.

Jag menar bara precis olycksfallsförsäkringen, och det oavsett om det är för bana eller gata. Trafikförsäkringen täcker (väl) aldrig personskador :confused:

Självklart täcker trafikförsäkringen personskador! Det är därför f-bolagen hela tiden beklagar sig för att de är de dyra personskadorna som skapar de dyra premierna...

Vad är det egentligen du frågar efter?

Har du en vanlig landsvägshoj och kör ibland på bana eller skall du tävla?

Kör bara bana. I år blir det mest träning, i dagsläget bara planerat in en tävling.

Om din hoj är oförsäkrad och du bara använder den för träning och tävling behöver du en olycksfallsförsäkring. Den som SVEMO har ingår i licensen och ger ett visst skydd. Jag rekommenderar dock starkt att teckna en egen privat olycksfallsförsäkring eftersom de oftast är bättre och dessutom kan du får ersättning från flera olycksfallsförsäkringar.

En olycksfallsföräskring täcker inga skador om du kör ditt fordon på allmän väg. Ditt fordon räknas då som obesiktigad, med körförbud och dessutom oförsäkrat. Förutom att det är olagligt kan du bli betalningsansvarig för de skador som du orsakar vid en eventuell krock. Skulle du alltså provköra din hoj på den lokala landsvägen och köra in i någon annan kan du alltså bli betalningsansvarig för den personens alla kostnader. Det kan alltså bli fråga om miljonbelopp!!!

Något annat som är bra att veta är att om du åker på en arrangerad banåkning för försäkrade hojar med din oförsäkrade hoj så räknas det passet som träning för tävling vilket gör att INGEN som kör det passet har en gällande trafikförsäkring. Har du roadracinglicens och kör på en tävlingshoj så skall du alltså inte köra tillsammans med landsvägshojar.

Är det lite klarare nu?

Åsa skrev:
Jag vet så mkt att den försäkringen vi (du och jag kära korv me mos) har genom jobbet (Skandia grupp olycksfall alltså) har inga begränsningar vad gäller mc-åkning, varken på gata eller bana, så länge man inte får betalt. Sponsring räknas i detta falls om betalning.

Det var visst värre med kampsporter... Där gäller inte försäkringen.

Okej, du kanske kan informera mig lite mer om den här då för som det är i dagsläget har jag ingen sådan vad jag vet iallafall.
Kanske över en fika?

CorbenDallas skrev:
Okej, du kanske kan informera mig lite mer om den här då för som det är i dagsläget har jag ingen sådan vad jag vet iallafall.
Kanske över en fika?

Sure, om du bjuder på kaffe så ;)

JohanFÖK skrev:

När jag tävlade hade jag dels SVEMOS licens där det ingår en olycksfallsförsäkring. Den ger en del ersättning men jag tyckte inte den var tillräckligt bra. Jag undersökte därför marknaden och hittade en helt vanlig olycksfallsförsäkring hos Folksam där jag genom ett 80% påslag på premien valde att den även skulle täcka mina skador när jag tränade och tävlad inom roadracing. Den försäkringen kostade mig cirka 2200 kronor per år och hade ett maxtak på 50 Basbelopp, nästan 2 miljoner.

Du kan ha hur många olycksfallsförsäkringar som helst och alla ger dig ersättning. Du kan dock bara få ersättning 1 gång för kvitton och liknande.

När det gäller livförsäkringar tex så kan du dock bara få ersättning från 1 även om du har flera.

Jag sökte i gamla trådar och vill bara påpeka att livförsäkringar inte tar ut varandra utan efterlevande får ersättning från alla man har haft.

Gixxer 1000 skrev:
Jag sökte i gamla trådar och vill bara påpeka att livförsäkringar inte tar ut varandra utan efterlevande får ersättning från alla man har haft.

Hur vet du det?
När jag har kollat upp med de som borde kunna har de inte sagt så? Detta för att man inte skall teckna 10 livförsäkringar på sig själv och sedan fejka ett självmord och dra till varmare länder och låta släkten skicka pengarna....

/ Johan

JohanFÖK skrev:
Hur vet du det?
När jag har kollat upp med de som borde kunna har de inte sagt så? Detta för att man inte skall teckna 10 livförsäkringar på sig själv och sedan fejka ett självmord och dra till varmare länder och låta släkten skicka pengarna....

/ Johan

försäkringen betalar väl inte ut vid självmord? Är jag helt ute och seglar nu?

//jaG

JohanFÖK skrev:
Hur vet du det?

/ Johan

Är du så säker på att släkten skickar några pengar.....
skämt åsido, du kan själv bestämma hur mkt din familj behöver utan dig och försäkra dig därefter, tidigare så var frun tvungen att äga försäkringen för att slippa skatta när det faller ut, men det försvinner väl nu från -05 iom nya arvs och gåvoregler. Beloppen rör sig om ca 40 kr/miljon och månad om man är 25 år och dyrare ju äldre du är.
Det är ganska billigt jmfr tex en husföräkring, om man vill sätta det i relation till ngt och hur man värderar saker, (hojförsäkring är inte med på samma planet i disskusionen)eller den försäkring du kan teckna via banken på huslånen där dom efterskänker hälften av lånen när ena parten dör, oftast 0,3 % av lånet, som inte är så förmånlig speciellt om du är ung.

JohanFÖK skrev:
Hur vet du det?

/ Johan

....men det är väl skillnad på livförsäkring (typ av sparande och med eller utan efterlevande skydd)och dödsfallförs. Försäkringen brukar gälla vid självmord om det gått mer än tre år från tecknaden. Men det kan ha ändrats och ev skiljer det sig mellan bolag

/N

Ett litet tips

Kolla era hemförsäkringar brukar gå att teckna en olycksfall i kombination med den i allafall om man har LF. Tror att min är på 20 basbelopp för ca 200:- /år. har dock inte koll på om den gäller för bana. :va

Om Ni ändå ska teckna försäkring ta inte en olycksfallsförsäkring. Denna täcker, ja just det, olycksfall. Problemet ör att de flesta handikapp uppkommer inte genom olycksfall utan genom sjukdom och då gäller inte en olycksfallsförsäkring. Alltså, när Ni tecknar försäkring se till att den gäller både olycksfall och skador uppkommna genom sjukdom.

Nysse skrev:
....men det är väl skillnad på livförsäkring (typ av sparande och med eller utan efterlevande skydd)och dödsfallförs. Försäkringen brukar gälla vid självmord om det gått mer än tre år från tecknaden. Men det kan ha ändrats och ev skiljer det sig mellan bolag

/N

Du tänker nog på pensionsförsäkring.....

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!