Olycksfallsförsäkring

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Tänkte höra med er hur ni är försäkrade med olycksfall. Vilket bolag, vad det täcker, gäller den även utomlands, vilka basbelopp har ni osv...

Har börjat kollat upp vad min nuvarande försäkring täcker och funderar på att eventuellt utöka det.
Är nu försäkrad hos Skandia genom arbetet med 20 basbelopp till en kostnad 252:-/år.
Försärkingen genom Svemo och licensen i Trygg Hansa verkar inte var mkt att hurra för...

Det verkar som att en försäkring "tar ut den andra", dvs om jag t ex har en försäkring hos Skandia och en annan hos Trygg Hansa så kan jag bara få ersättning vid skada från ETT bolag.
Är det någon som känner till detta?

Vet inte, men i försäkringsforumet kanske det finns någon som är en hejare på försäkringar, som inte håller på med RR :).

Åsa skrev:
Det verkar som att en försäkring "tar ut den andra", dvs om jag t ex har en försäkring hos Skandia och en annan hos Trygg Hansa så kan jag bara få ersättning vid skada från ETT bolag.
Är det någon som känner till detta?

Huvudprincipen är att ersättning endast kan utgå från en försäkring. Skadar du dig så illa, att du får bestående invaliditet, kan dock ersättning för lyte och men utgå från flera försäkringar. Detta undantag gäller dock endast ersättning för lyte och men vid invaliditet.

Jag är försäkrad genom länsförsäkringar värmland. Tror den kostar runt en tusenlapp per år och ger max 30 basbelopp. Gäller för allt utom boxning.

Re: Re: Olycksfallsförsäkring

Ankan skrev:
Huvudprincipen är att ersättning endast kan utgå från en försäkring. Skadar du dig så illa, att du får bestående invaliditet, kan dock ersättning för lyte och men utgå från flera försäkringar. Detta undantag gäller dock endast ersättning för lyte och men vid invaliditet.

Vid ett olycksfall ersätts väl bara kostnader från EN försäkring men bestående invaliditet från hur många som helst?

stavgren skrev:
Jag är försäkrad genom länsförsäkringar värmland. Tror den kostar runt en tusenlapp per år och ger max 30 basbelopp. Gäller för allt utom boxning.

Då får du passa dig för att börja med boxning då :D

Sorry, det bidde kanske fel forum detta inlägg hamnade i... postar den på rätt ställe i stället då...

Edit: Nu finns tråden här istället

Re: Re: Re: Olycksfallsförsäkring

Jalle skrev:
Vid ett olycksfall ersätts väl bara kostnader från EN försäkring men bestående invaliditet från hur många som helst?

Så ÄR det. Det var det jag försökte få fram. Att kostnader ersätts bara från en försäkring gäller också samtliga övriga ersättningsposter som kan vara aktuella. Invaliditet undantaget.

Åsa skrev:
Sorry, det bidde kanske fel forum detta inlägg hamnade i... postar den på rätt ställe i stället då...

Jaha, så du var inte nöjd med det uttömmande svar du fått här då eller...? :p

Ankan skrev:
Jaha, så du var inte nöjd med det uttömmande svar du fått här då eller...? :p

Absolut. Och när man ser statistiken för dom två olika postade trådarna så känns RR forumet som det rätta:

I Racingforumet: 64 som läst och 7 som svarat
I Försäkringsforumet: 12 som läst och 0 (noll) som svarat...

En fråga då. Vad har NI för försäkringar?

Åsa skrev:
Absolut. Och när man ser statistiken för dom två olika postade trådarna så känns RR forumet som det rätta:

I Racingforumet: 64 som läst och 7 som svarat
I Försäkringsforumet: 12 som läst och 0 (noll) som svarat...

En fråga då. Vad har NI för försäkringar?

Vi undrar också. Tydligen så gäller SVEMOS försäkring inte alls på Kinnekulle så nåt måste man komplettera med.

Jag har en försäkring (eller flera, mins ej) som dels ger ett engångsbelopp, dels en månatlig kompensation för inkomstbortfall till 65 års ålder (alltså försäkringsersättning istället för den lön jag haft om jag varit arbetsför). Den är dyr och bra, men jag vet faktiskt inte om den täcker skador som uppstår på tävling eller på träning inför tävling. Måste kolla nån dag.

En sak man bör tänka på i sammanhanget är det efterlevandeskydd man har. Särskilt viktigt för dem som har barn. Man vill ju inte skapa ekonomiska bekymmer åt sina anhöriga, om det går så illa. Jag har Länsförsäkringar men alla f-bolagen har liknande "produkter".

Lustigt nog så har just TH:s olyksfallsförsäkring (med sporttillägg) undantag för RR mfl motorsporter.

hajen5 skrev:
Vi undrar också. Tydligen så gäller SVEMOS försäkring inte alls på Kinnekulle så nåt måste man komplettera med.

Själv vurpade man ju just på Kinnekulle i höstas med en kvaddad axel som resultat. Har faktiskt inte anmält detta ännu. Har annars en synnerligen gedigen olycksfallsförsäkring med invaliditetskapital på 40 basbelopp. Det blir mycket intressant att höra hur Länsförsäkringar ställer sig till mitt kommande ersättningskrav. Enligt medicinska noteringar skedde skadan vid roadracingträning på bana...

Ankan skrev:
Själv vurpade man ju just på Kinnekulle i höstas med en kvaddad axel som resultat. Har faktiskt inte anmält detta ännu. Har annars en synnerligen gedigen olycksfallsförsäkring med invaliditetskapital på 40 basbelopp. Det blir mycket intressant att höra hur Länsförsäkringar ställer sig till mitt kommande ersättningskrav. Enligt medicinska noteringar skedde skadan vid roadracingträning på bana...
No probs. Jag kollade just deras villkor och de gör undantag enddast för boxning, kickboxning och thaiboxning. se: http://www.lansforsakringar.se/skane/villkor/02914.04.pdf sid 17.

Icke ett ord om motorcyklar eller roadracing :rock

Sådär, det känns skönt att veta att man inte behöver vinna MotoGP för att bli rik på roadracing. :rolleyes:

Bingo skrev:
No probs. Jag kollade just deras villkor och de gör undantag enddast för boxning, kickboxning och thaiboxning. se: http://www.lansforsakringar.se/skane/villkor/02914.04.pdf sid 17.

Icke ett ord om motorcyklar eller roadracing :rock

Sådär, det känns skönt att veta att man inte behöver vinna MotoGP för att bli rik på roadracing. :rolleyes:

Det tackar vi för. Å rik blir man garanterat. Tidigare erfarenheter å yrkets vägnar säger mig att jag kommer att få 2000 spänn för sveda och värk samt kanske, eventuellt, 2000 ytterligare för utseendemässig skadeföljd bestående i att nyckelbenet läkt ihop lite halvtaskigt. Fan, det räcker ju precis till en ny uppsättning däck. :D

Jag fick precis svar från LF och min gruppförsäkring för olyckan på Falkenberg, de tycker i brevet att trafikförsäkringen ska täcka det. Men ska ringa och höra med dem i morgon, har flera mail från en tant på LF som säger att den täcker alla farliga sporter.

Jag har en försäkring i Folksam genom en försäkringsmäklare.
Betalar 222:-/månaden och är försäkrad för ALLT för 50 basbelopp.

Étt gott råd är att ta hjälp av en F-mäklare, då de hjälper till vid ev. olyckor också

Catman skrev:
Jag har en försäkring i Folksam genom en försäkringsmäklare.
Betalar 222:-/månaden och är försäkrad för ALLT för 50 basbelopp.

Étt gott råd är att ta hjälp av en F-mäklare, då de hjälper till vid ev. olyckor också

Låter ju intressant med en egen man, f-låt försäkringsmäklare ;) Vet själv efter vinterns skada hur träligt det är att hålla reda på alla uppgifter, papper som skall skickas in, ringas och tjata, sammanställa osv....
Kan man få namnet till "din" man kanske?

nemas problemas.

Ring och snacka med honom bara:
Rejdemarks försäkringsbyrå
0587-15274
0708-115275

lycka till...
/Tom C

Catman skrev:
nemas problemas.

Ring och snacka med honom bara:
Rejdemarks försäkringsbyrå
0587-15274
0708-115275

lycka till...
/Tom C

Tack!

En fråga bara, har du behövt använda hans tjänster? Alltså har du blivit skada och behövt använda din försäkring. Kan ju vara intressant att veta....

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti