Olycksfallsförsäkring enduro?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hej
Någon som har koll på hur marknaden ser ut för att hitta en olycksfallsförsäkring för täcker om något händer vid träning enklare tävling i enduro?
 
De flesta försäkringar kommer inte täcka dig vid själva tävlingstillfället. Kolla med din klubb(?) och se om de har en försäkring till dig, det ingår nästan alltid vid sådana tillfällen.

Skulle du dra ut i skogen själv, alltså inte tävling så kommer alla de etablerade bolagen täcka dig, såvida du har en privat försäkring och inte någon gruppförsäkring vi jobbet. De kan täcka också, inte lika stor koll på dem dock.
 
Skulle nog rent av säga alltid, men Svemos försäkring är så usel att man lika gärna kan vara utan den.

Du har helt rätt, mins jag inte fel så har jag för mig att det är lag på att det måste finnas en gällande olycksfallsförsäkring vid organiserade tävlingstillfällen oavsett sport. Klart som korvspad att de är helt värdelösa när det är lag på dem, de täcker de som måste, inte det som de BÖR täcka.
 
Vid tävling, träning så ska Svemo via licensen finnas tror jag men jag ger inte så mycket för den. Tänkte det är bäst att se om jag kan ha en egen försäkring på något sätt.
 
Last edited:
Vid tävling, träning så ska Svemo via licensen finnas tror jag men jag ger inte så mycket för den. Tänkte det är bäst att se om jag kan ha en egen försäkring på något sätt.

De flesta etablerade bolag, TH, LF, Folksam, IF mm kommer täcka dig om du är ute och kör för att det är skoj, antagligen också på bana. Men inte om du gör det i tävlingssyfte.
 
Säger man "Enduro" så tänker ju i alla fall jag att det är tävling eller träning inför tävling och då skall man ha licens. licensförsäkringen kan man bättra på med en extra personlig olycksfallsförsäkring t.ex en gruppliv genom facket eller liknande.
Är man bara ute och kör på skoj och har hojen försäkrad så bör den försäkringen gälla. På en bana kan det dock bli diskussion om vad man verkligen håller på med...
 
Säger man "Enduro" så tänker ju i alla fall jag att det är tävling eller träning inför tävling och då skall man ha licens. licensförsäkringen kan man bättra på med en extra personlig olycksfallsförsäkring t.ex en gruppliv genom facket eller liknande.
Är man bara ute och kör på skoj och har hojen försäkrad så bör den försäkringen gälla. På en bana kan det dock bli diskussion om vad man verkligen håller på med...

Fast är det under tävling så kommer inte en gruppförsäkring med största sannolikhet inte täcka. Detta på grund av att man skall ha en försäkring via arrangören alt något förbund såsom svemo. Kör du bara ut i skogen och det händer något ger inte en mc försäkring ersättning för eventuella skador på kläder, eller dig själv som tex invaliditet eller liknade, där behöver du ha antingen en gruppförsäkring, eller en privat olycksfalls försäkring.
 
Är du på bana och kör som tillhör en klubb som du också betalt någon sorts medlemsavgift eller banavgift till för att köra där så brukar även dom ha någon försäkring som kan ge dig lite pengar när det går på tok.
 
trafikförsäkringen betalar alltid personskador om det inte är tävling eller träning inför tävling och därför skall täckas av licensförsäkringen. Både trafikförsäkringen och licensförsäkringen kan man bättra bå med andra olycksfallsförsäkringar, det gäller bara att läsa villkoren så man vet vad man köper.
När det gäller sönderrivna kläder osv vet jag inte hur det funkar men det lär väl inte handla om så stora summor.
 
Är du på bana och kör som tillhör en klubb som du också betalt någon sorts medlemsavgift eller banavgift till för att köra där så brukar även dom ha någon försäkring som kan ge dig lite pengar när det går på tok.

Så var det förr att det ingick en personskadedel i banlicensen men inte nu längre. Man skall ha en egen förarlicens när man kör på en bana.
 
trafikförsäkringen betalar alltid personskador om det inte är tävling eller träning inför tävling och därför skall täckas av licensförsäkringen. Både trafikförsäkringen och licensförsäkringen kan man bättra bå med andra olycksfallsförsäkringar, det gäller bara att läsa villkoren så man vet vad man köper.
När det gäller sönderrivna kläder osv vet jag inte hur det funkar men det lär väl inte handla om så stora summor.

Det går självklart att bättra på försäkringarna igenom att ha flera stycken. Dock är jag fotfarande övertygad om att om man kör i tävlingssyfte så kommer inte en privat och definitivt inte en gruppförsäkring att täcka utan där gäller den försäkring men får via licensen.

Enligt trafikförsäkringen har du helt rätt, fel av mig. Dock tror jag knappast den skulle gälla under en tävling.
 
Så var det förr att det ingick en personskadedel i banlicensen men inte nu längre. Man skall ha en egen förarlicens när man kör på en bana.
Ja det är mycket möjligt. Det fall jag vet var 2005 på crossbana så. Det var ju ett tag sen. :-)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Min gruppliv gäller i alla fall och plussar på svemoförsäkringen, din får du kolla själv.

Under en tävling? Jag förstår att den gör det när man kör bana eller ute i skogen, men inte under en organiserad tävling? Om det verkligen är så, så är jag intresserad av en själv.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top