Olycksfalls försäkring?

sgadd

Drömkillen..
Gick med
27 Mar 2005
Hoj
CBR600 -92
Såg att det rekommenderas att man har en olycksfalls försäkring som gäller extremsporter när man kör på Sturup med www.sydskanesemse.nu även om man inte kör i licens grupp.

Vad har ni för försäkring (olycksfall) som brukar köra grön/gul/röd grupp på Sturup?

Jag la tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117612

men fick ont om svar från folk här nere som verkligen kör på sturup och har försäkring här nere...

sgadd skrev:
2116385 Såg att det rekommenderas att man har en olycksfalls försäkring som gäller extremsporter när man kör på Sturup med www.sydskanesemse.nu även om man inte kör i licens grupp.

Vad har ni för försäkring (olycksfall) som brukar köra grön/gul/röd grupp på Sturup?

Jag la tråden:

men fick ont om svar från folk här nere som verkligen kör på sturup och har försäkring här nere...

Jag har precis idag ringt mitt bolag(LF) för denna fråga. Ingen tilläggsförsäkring behövs, undantaget är boxning/kampsporter. Alltså räcker det med vanlig försäkring enligt henne/villkoren.

Ringde med runt härom dan.. de flesta visste inte vad man menade.. bana :va
men säger du olycksfalls försäkring så har alla en! med olika vilkor. folksam hade mest koll - med tillägg på 170% för just motor sport.. så det blev 443/ mån med högsta 52 basbelopp på invalid..
Men du kan teckna på både LF å TG för 81:- - 155:- / mån, de hade inga tillägg???
Trafik försäkringen täcker säkert hojen.. sen är resten +försäkring för dig.

Har själv LF å funderar på ngt tillägg.. men ej bestämt mig.. så skriv gärna om du hittar ngt bra..

/Robban ses på banan.

Enligt folksam´s försäkringsvillkor står det följande:

"Försäkringen gäller inte vid skada
som drabbar den försäkrade, efter
fyllda 25 år, under deltagande i sport
och idrott, äventyr, expedition eller
annan liknande riskfylld sysselsättning
som inte kan anses som motionseller
fritidssysselsättning i normal
omfattning och intensitet. Nedan gesexempel på sysselsättningar som i vissa
fall kan anses som riskfylld sysselsättning:
• kampsport samt annan sport med
kroppskontakt eller därmed jämförbar
utövning,
• fallskärmshoppning, glid- och
skärmfl ygning, ballong- och segelfl
ygning, bungyjump samt annan
fl ygning eller därmed jämförbar
utövning,
• dykning eller annan jämförbar vattensport,
• båt- eller brädsport eller därmed
jämförbar utövning,
• hästsport eller därmed jämförbar
utövning,
• skidsport eller därmed jämförbar
utövning,
• skytte med pistol, gevär, båge eller
motsvarande,
• cykelsport eller därmed jämförbar
utövning,
• motorsport eller därmed jämförbar
utövning,
• lagsporter, enskild bollsport eller
därmed jämförbar utövning dock
undantagen korporationsidrott,
• friidrott eller därmed jämförbar
utövning,
• dans, balett, gymnastik, skridskoåkning
eller därmed jämförbar utövning,
• expeditions- eller äventyrsverksamhet

Jag får betala 75% mer för denna försäkring för att den skall passa mig, och att jag verkligen får FULL ersättning vid eventuell olycka. Trafikförsäkringen betalar en del, men det är inga större summor.

Men det blir ändå bara 185:-/månad totalt.

Last edited:
Robbann skrev:
2118454 Ringde med runt härom dan.. de flesta visste inte vad man menade.. bana :va
men säger du olycksfalls försäkring så har alla en! med olika vilkor. folksam hade mest koll - med tillägg på 170% för just motor sport.. så det blev 443/ mån med högsta 52 basbelopp på invalid..
Men du kan teckna på både LF å TG för 81:- - 155:- / mån, de hade inga tillägg???
Trafik försäkringen täcker säkert hojen.. sen är resten +försäkring för dig.

Har själv LF å funderar på ngt tillägg.. men ej bestämt mig.. så skriv gärna om du hittar ngt bra..

/Robban ses på banan.

Du som också har LF, fanns det ngt tillägg?? Enligt damen i luren som jag språkade med fanns inget sådant...Annan tid, annan dam, annat läge=andra villkor...

Ni som har jobb eller har jobbat kan ta en titt på vad det finns för gruppförsäkringar via jobbet eller facket. Med lite tur så täcker den in vår lilla aktivitet o då blir det bra mkt billigare.

PGH skrev:
2118756 Du som också har LF, fanns det ngt tillägg?? Enligt damen i luren som jag språkade med fanns inget sådant...Annan tid, annan dam, annat läge=andra villkor...

Har inte riktigt koll på det.. men en olycksfalls försäkring är nog aldrig fel.
får väl ringa igen.. skriv om du hör ngt mer ..

Robbann skrev:
2130044 Har inte riktigt koll på det.. men en olycksfalls försäkring är nog aldrig fel.
får väl ringa igen.. skriv om du hör ngt mer ..

Det enda jag fått besked om är att inget tillägg finns samt att "vanlig" olycksfallsförsäkring täcker, allt enligt damen i luren. Plus att helförsäkring gäller med till dubbel vagnskadesjälvrisk.

sgadd skrev:
2116385 Såg att det rekommenderas att man har en olycksfalls försäkring som gäller extremsporter när man kör på Sturup med www.sydskanesemse.nu även om man inte kör i licens grupp.

Jag la tråden:

Jag klättrar oxå och har en livs/handikapsförsäkring hos trygg hansa som kostar 290:-/Månaden och den ger 3 mille till eftervarande eller, den lön du har när du blir oförmögen att arbeta, livet ut med inflation o allt.. ganska god men man måste gå och kolla sig,, asmånga tester för att få den,, men jag har den :tummenupp Jag har kollat och den täcker alla extremsporter men gäller inte för självmord eller naturkatastrof eller krig..

(Sen att K:s körning kan liknas med en naturkatastrof eller VV krigar om att vurpa igen är en tolkningsfråga för försäkringsbolaget :hihi )

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!