Olyckor

Ducati

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
Ett Monster
Fan, man sitter här och läser olyckstråden och ser att en kvinna har avlidit i dag. Man blir så jävla ledsen och då börjar mina tankar vandra om det är värt och åka hoj?
Tog körkoret för hoj föra året och tar det lugnt på vägen, men självklart gasar man på med (inte en jävel skal få mig att tror att DU inte gör det med). Det finns så många andra trafikkanter (IDIOTER) som skiter i oss på hoj, men den friheten som jag får när jag är ute och åker vinner över risken man tar när en tar en sväng med hojen.
Men självklart tänker jag på min dotter som är 1 1/2 år gammal och min fru.

Så för mig är det en tankeställare varje gång jag läser Olyckstråden.

Några tankar från en Norrbagge en fredags kväll..
Ursäkta mitt språk!!

/Torstein

Last edited:
Självklart ska du inte sluta köra hoj. Kör hoj som att du vore osynlig.

Sen finns det dom som inte gasar på ibland. Jag är inte en av dom dock.

Det är en kalkylerad risk för vissa, andra lever i det blå att det aldrig kommer hända mig något. Men att åka runt och tro att man ska bli invalid vid varje möte mm, då måste det vara bra tråkigt.

Dock förstår jag inte riktigt vart du vill komma med denna tråd. Eller kom det som en blixt från klar himmel att det inte är lika riskfritt som att leva i en vadderad bunker?

Klart du ska köra..!

Det är en risk, men hela livet är en risk om man ska se det så.
Bara välja sina ställen att åka på, och gasa.

Själv så kör jag mestadels någon form av banåkning nuförtiden alternativ kör på lågt trafikerade vägar.

Håller mig borta från t ex stadskörning så mkt det bara går.

Det handlar en hel del om filosofiska frågeställningar.
lite flummigt och rödvins bejakande med blommiga kalsonger osv kanske, men hur vill du leva ditt liv ?
Du nämnde din dotter och din fru.
om man skall dra detta till en ytterlighet, vill du att de skall se dig jagande varenda bakterie som eventuellt skulle kunna ha smitit in i den plastbubblan du har placerat dig i, du kan inte gå ut, du kan inte köra varesig bil eller ens vistas i trafiken utan sitter ensam i ditt superrena hem och för att du skall få ut så mkt tid av ditt liv som du kan.

Är det inte viktigare att få ut så mycket liv ur din tid som du kan ?

tror du att du sätter ett bra exempel på hur din dotter skall leva om du inte ens kan böja dig ner och ge henne en kram för att hon har varit ute o lekt i sandlådan och du såg nog fan katten som satt där några timmar innan.
så vilket exempel vill du vara för henne ?
med det sagt så behöver man ju inte ligga i 300 på närmsta väg för att sätta ett exempel på att man kan leva, men man kanske kan hitta det som man njuter av och göra det med lite eftertanke om vad man kan göra för att komma hem i samma skick man lämnade.

gör det du vill göra men använd huvudet, det är det det är till för.

Last edited:
Jag förstår dig helt och hållet, och speciellt när du har en liten dotter som väntar hemma på dig som du skrev.
Jag själv är 23 år och har självklart folk som bryr sig om mig och jag om dom.

Men risken att ens barn ska bli föräldralös för att man kört vårdslöst är bara fel.

Jag menar självklart inte att man ska låta hojjen stå parkerad för detta.
Bara tänka ett steg längre när man är ute och kör i trafiken.

Jag bevittnade själv en MC-olycka en gång där killen inte kunde röra benen i ambulansen. Sen vet jag inte hur det gick men..
Hur som helst så var det utanför Gasklockan på väg emot Götatunneln.
MCn ligger bakom en bil i cirka 40km/h och vill köra om.

När bilen väl svänger undan så laddar han fullt. 2 sekunder senare så svänger en bil ut rakt framför honom. Och han laddar in i honom i en bra bit över 100km/h.
Detta hade aldrig behövt hända om killen behållit lugnet och haft bättre uppsikt.

Olyckor kommer alltid att ske och dom kan ske överallt, dom kan till och med ske om du är ute och går på en gångbana. Det finns till och med folk som dött när dom varit ute och klippt gräsmattan. Så att ta bort en uppenbar risk gör det inte säkrare för det.

Åsa ligger väl mer eller mindre i banåka-centrum? Inte särskilt många allvarliga olyckor där inte!

Seså, ut och åk med dig.

Edit: nu va jag väl otydlig så det räckte och blev över - givetvis menade jag banåkning och inget annat.

Last edited:
Bara att du tänker sådär visar ju att du är riskmedveten, vilket är det bästa sättet att inte hamna i statistiken.

Som min körskolelärare sa varje gång "du skall tänka att alla andra i trafiken är dumma idioter"...har funkat hittils :tummenupp

Som min körskolelärare sa varje gång "du skall tänka att alla andra i trafiken är dumma idioter"...har funkat hittils :tummenupp

Eller tänka att du är helt osynlig och att ingen ser dig.
Folk kommer att byta fil in i din fastän du är där, åka ut framför dig i korsningar mm som att du inte fanns, se till att inte placera dig där du är åtkomlig och ligg steget före, lite som en hockey eller fotbollspelare läser av var motståndaren kommer skjuta bollen eller förflytta sig till.

Det finns så många andra trafikkanter (IDIOTER) som skiter i oss på hoj, men den friheten som jag får när jag är ute och åker vinner över risken man tar när en tar en sväng med hojen.

Jag har inte träffat på någon bilist som "skiter i oss på hoj" under 30 års körande i trafiken, olyckor beror ju oftast på missförstånd då man misstar MC för Moppe, eller missar MCn helt och hållet, att man gör det avsiktligt måste vara extremt ovanlig.

Visst finns det ouppmärksamma bilklantar men de kör ju inte bara på MC, utan andra bilar, cyklister och fotgängare ligger ju lika pyrt till.

Eller att bilen inte är beredd på att någon kommer farande i 3 ggr skyltad hastighet. Det farliga är om frihetskänslan är att brassa på.

Last edited:
nu när man precis fått a1 kortet och ute och kör mycket känns det som om folk bara ser en när man gasar men annars är man helt osynlig.

Det finns så många andra trafikkanter (IDIOTER) som skiter i oss på hoj, men den friheten som jag får när jag är ute och åker vinner över risken man tar när en tar en sväng med hojen.

Jag har inte träffat på någon bilist som "skiter i oss på hoj" under 30 års körande i trafiken, olyckor beror ju oftast på missförstånd då man misstar MC för Moppe, eller missar MCn helt och hållet, att man gör det avsiktligt måste vara extremt ovanlig.

Visst finns det ouppmärksamma bilklantar men de kör ju inte bara på MC, utan andra bilar, cyklister och fotgängare ligger ju lika pyrt till.

Eller att bilen inte är beredd på att någon kommer farande i 3 ggr skyltad hastighet. Det farliga är om frihetskänslan är att brassa på.

Var ute och åkte med 10-12 kompisar och vid ett tillfälle låg vi och brände i typ 160-170,,,,,,,,,,,,,,,, en traktor på väg ut från ett gärde bakom en kurva,,,,, det skulle kunna skett,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hur är det man säger på bilskolan: Man ska kunna överblicka och stanna, eller hur.

Vi väljer våra risker tyvärr.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...