Olyckan igår kväll på slingerbulten.

Madhonda skrev:
:kocko

Läs om, läs rätt!!!

med lägga ner hojen antar jag att du lutar hojen mycket så att du klarar kurvan. eller menar du att du lägger omkull hojen och klarar dig på det sättet från att glida ut i periferin?
det jag skrev var lite menat som skämt, men med en smula allvar. om man kommer in i en kurva med för hög fart så kan man ju inte klara kurvan. så länge man klarar sig genom kurvan utan att flyga av vägen så har man ju inte haft för hög fart.

Tja hon kan ju ha menat att hon inte klarade kurvan med den hastighet och lutning hon hade på hojen just då, en nybörjare kanske då får panik och försöker styra med, då reser sig hojen och så ligger man där i diket o ser dum ut.
Medans hon då lutade sin hoj lite mer och på så sätt kunde klara kurvan i nuvarande hastighet.
Spekulation förstås, men eftersom det var viktigt så.

Silwer skrev:
Tja hon kan ju ha menat att hon inte klarade kurvan med den hastighet och lutning hon hade på hojen just då, en nybörjare kanske då får panik och försöker styra med, då reser sig hojen och så ligger man där i diket o ser dum ut.
Medans hon då lutade sin hoj lite mer och på så sätt kunde klara kurvan i nuvarande hastighet.

jo det är också så som jag tror att hon menar, men jag menar ju fortfarande det jag menar
:hihi

Hoppas på snabbt tillfrisknande av dom drabbade!

Ingen som tackar en för att kommit först vare sig på Bulten eller någon annanstans...

Madhonda skrev:
Känner mig lite skärrad fortfarande eftersom jag blev ögonvittne till olyckan :(

//Madelene

Men vännen, du skulle ju ha åkt med oss på Kolmårdenrundan i lungt :gnissla tempo ju...vi försökte ringa dig??
Du å Speedy skulle ju vara gemensamma guider?
Inte ska du vara där ut på Bulten å tramsa när du kan va med och ÅKA... :7peta :hihi :pannkyss

Tråkig läsning det här.
Visst slingerbulten och bogesundsvägen har gjorts till racerbana av många. Och många är vi som har kört den mycket för fort och VI bör nog helt klart skärpa oss på den sidan...
Nu är det ju så att det var en mc med 2 perosnern på. Och ingen försöker sätta något "rekord" med passagerare så med respekt för de skadade där ni dissar förarens omdömme, snälla lägg ner debatten. Olyckor händer tyvärr både i hög som i låg fart!

Hörde att det gått relativt bra iaf för de drabbade.
Krya på er.

Med Hälsningar
S-O

Ni som känner de inblandade kanske kan be dem att skriva en rad när de kan så vi andra kanske lär oss något av deras misstag (vad det nu var) :tummenupp

-PLM- skrev:
Inte ens min farmor gnäller lika mycket på fortkörare som i denna tråd. Lägg ner för fan, gör en egen gnälltråd!
Hoppas det går bra för alla inblandade!

Håller med!

Färre pekpinnar och fler morötter är vad som behövs!!!
Investera i utbildning i hur du blir bättre på att köra hoj!
För dig som inte kört på bana tidigare, anmäl dig till en bandag (helst med instruktörer som visar spår och kommer med råd och tips mm) eller en Broms- och kurvtagningskurs (SMC m.fl.).
Jag lovar att det kommer att ta din hojkörning till nya nivåer och
Aha-upplevelser!
Det är förmodligen det bästa och säkraste sättet att lära sig hur mycket man kan "ta ut svängarna" och samtidigt ha marginaler kvar.
Förutom att man på ett säkert sätt får möjlighet att öva upp sin kurvtagningsteknik (som fortfarande inte ingår i körkortsutbildningen av någon outgrundlig anledning) så får man samtidigt möjlighet att reflektera över hur man är/gör som förare.
Samspelet mellan människa och maskin.
:)

P-son skrev:
Ok sorry om jag utgick för att det var "tävling". Men defacto är att var och varannan dag läser man om att nån har satt nytt rekord eller att en olycka har hänt.

När en äldre kvinna säger samma sak kan man tro att det handla om omtanke/förnuftighet.
Men jag tror att du bara är avis på folket som kan köra så fort.

Haha, vem tror på gökursklockade tider :kocko

Nä fan, på med en laptimer och snacka sen :fakta

Och så kryar ni på er. Alla ni som blivit mörbultade på Slingerbulten :pannkyss

NATURLIGTVIS bryr jag mig om hur det gick för de inblandade!
Jag förstår också att man (förhoppningsvis i alla fall) inte riskerar livet med skjuts och att det var en tragisk singelolycka i detta fallet.
Jag bara kände rent spontant efter att det har hänt så mkt. avåkningar den senaste tiden att det kanske är dags att alla lugnar ned sig lite?? Inte alls för att vara moralkärring utan för att jag faktiskt bryr mig om folk! Svårt att vara oempatisk med det jobb jag har.Jag fick själv en rejäl tankeställare efter att ha varit med om Cl´s olycka i lördags. Det var inte kul att sitta där och hålla handen i 20 min. innan ambulansen kom och inte veta om han hade fått en allvarlig hjärnskada eller ej.
Den tonen ni använder här på SH ang. Bulten-körningarna kan säkert få många att hetsas att köra över sin förmåga, speciellt de som är lite yngre och så gärna vill "köra med de balla grabbarna"
Varsågod, fortsätt att riskera era egna liv, men skryt inte dagligen om det här på SH så är ni snälla! Och utsätt inte oss andra mc-förare för faror!
Det var det enda jag ville ha sagt, men som vanligt vill ni såklart missförstå mig!

Krya på er och hoppas att rehabiliteringen går fort ni som klotade!

Vill även jag flika in ett "krya på er" till de två berörda parterna.

Gällandes hela moradebatten säger jag bara, era hjärnor ni har för mycket fritid! Vill folk köra fort, låt dom köra fort. Vill folk krypa fram, håll undan så slipper ni bli nerdragna i fallet. Var man, har sitt öde. Punkt.

/F

Silwer skrev:

Vadå!? typ motstyrning eller.. Det funkar väl inte :va
Obs! Ovanstående innehåller ironi.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP