Olycka..

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Var i Ulricehamn i helgen med en busslast av kompisar. Vi åkte upp i fredags och självklart blev det en hel del festande den kvällen. I lördags var det sedan dags att åka bräda. Bakfull som man var så ramlade jag på fjärde åket i snowboardlandet. Boarderslidade ett rail och när jag skulle hoppa av så fick jag rotation bakåt och drog huvudet och axeln i backen => blåtira och uttänjt ledband i axeln. Inget mer åkande för mig på lördagen alltså.
På kvällen tog vi det lite lugnare för att vara i bättre form på söndagen.
Vi var i backen vid tolv och jag åkte några åk innan det smärtade för mycket i axeln..så jag gick o satte mig i värmestugan och slappade..
Lite senare bestämde jag mig för att strunta i axeln och gå ut o ha roligt i snowboardlandet (som för övrigt var riktigt fint!).
Så jag hoppade och stimmade, tog railet som jag ramlat på under lördagen och livet lekte.
Framåt eftermiddagen öppnade dom upp det största bigjumphoppet och tittade på det med förundran (bara kicken var ca 3,5 m)..
När klockan började närma sig fyra (då bussen skulle ta oss tillbaka till skåneland) så bestämde jag och en kompis oss för att hoppa där ändå.
Vi tog fart, hoppade och allt gick fint. Fick till ett riktigt fint hopp vilket gjorde att jag o kompisen bestämde oss för att ta det en gång till.
När vi åkte upp i liften så sa jag:
- Vi tar detta nu och sen åker vi ner och byter om.
Då sa min kompis:
- Säg inte så, det för otur med sig.
(Här ifrån kommer jag inte ihåg något utan har fått det återberättat)

Vi begav oss bort till hoppet och bestämde oss för att jag skulle köra sist av oss två. Så min kompis hoppade först och klarade det galant.
Sedan kom jag..tog lagom fart och när jag kom fram till kicken så fick jag ett sneskär => att jag låg raklång i luften och landade, efter ett fall på 4-5 meter, rakt på bröstet och dunkade huvudet rakt ner i backen.
Jag tumlade runt lite och det bildades en 10 meter lång blodstrimma efter huvudet på mig..sedan låg jag avsvimmad samtidigt som det forsade blod ur munnen och näsan på mig.
Som tur är så hade jag många kompisar på plats som hämtade liftvakter, skoterfolk och ringde ambulansen.
Så jag blev transporterad med blåljus till sjukhuset i Borås där dom konstaterade att jag fått en lungkontusion, alltså en blödning i lungorna, och en lätt hjärnskakning.

Så söndag => tisdag har jag legat med dropp i båda armarna, syrgas i näsan och ekg över hela kroppen.

Nu är jag äntligen hemma och kan röra mig lite..känns som jag har blivit överkörd av en ångvält..är öm i precis hela kroppen, har en nedrans huvudvärk och kan inte röra axeln.. :(

Jag som skulle mönstra på måndag och hade planer på att skriva in mig på körskolan för A-kort nästa vecka :4skrika

Var det någon som befann sig i Ulricehamns skidbacke i söndags?

Var tvungen att ventilera lite...
Tack för mig

// Henke

ajajaj..... koppas du blir bättre snart!

God Damn

Låter som någon av mina jätte-vurpor :huvet

Smärtan går över så småningom, och då är det bara att börja om.

Krya på dig. :sjuk

Darned, har alltid sagt att all form av kroppsaktivitet är farligt för hälsan Här är bara ännu ett bevis på det. Krya på dig iaf! :)

Ouff... Tur att det inte gick värre än vad det gjorde!

Hoppas du står på brädan nästa vinter trotts detta?

krya på dig!

//@

Självklart står jag på brädan nästa vinter..dock med detta i åtanke då jag ska försöka mig på något nytt, stort..

Tack alla för omtanken!

Fy fan!! Hoppas du kryar på dig!!
Var o åkte nere i Val Thorens i januari, en tjej som jag åkte ramlade efter ett misslyckat blått hopp. Satte sig upp, varerfter där kom en annan o landade med sin snowboard på hennes nacke/rygg... En jävla tur hade hon, klarade sig med sträckning..

heinz_p skrev:
Självklart står jag på brädan nästa vinter..dock med detta i åtanke då jag ska försöka mig på något nytt, stort..

Åker själv bräda men har drabbats av lite dåliga knän av alla smällar man får av hockey, snowboard osv, därav har jag faktiskt tankarna på att skaffa mig en carvingbräda. Tror faktiskt det kan vara riktigt kul iom att jag mer och mer börjat åka fort istället för hoppandet.

Hur som, snowboard är en drog, jäkligt svårt att vara utan!

//@

heinz_p skrev:
Nu är jag äntligen hemma och kan röra mig lite..känns som jag har blivit överkörd av en ångvält..är öm i precis hela kroppen, har en nedrans huvudvärk och kan inte röra axeln.. :(

..Lider med dig! Hoppas du kryar på dig snabbt! Själv åker jag alltid med hjälm, handledsskydd och ryggskydd..

Bifogar ett kort taget förra veckan... Jag skulle ju kunna hävda att jag försöker göra någon fräck flip med grab men med tanke på den här tråden får jag väl bekänna att jag efterlämnade en krater när jag landade efter 9 meters flygtyr med helt fel delar av kroppen i färdriktningen... Den landningen hade inte varit skön om jag varit i en isig svensk park...

Bifogat

• IMGP1078.jpg
    IMGP1078.jpg
    74.2 KB · Visningar: 180
korvgubbe skrev:
..Lider med dig! Hoppas du kryar på dig snabbt! Själv åker jag alltid med hjälm, handledsskydd och ryggskydd..

Bifogar ett kort taget förra veckan... Jag skulle ju kunna hävda att jag försöker göra någon fräck flip med grab men med tanke på den här tråden får jag väl bekänna att jag efterlämnade en krater när jag landade efter 9 meters flygtyr med helt fel delar av kroppen i färdriktningen... Den landningen hade inte varit skön om jag varit i en isig svensk park...

Åker också alltid med hjälm. Var antagligen det som räddade mig..annars hade jag nog inte suttit här idag!
Att köpa ett ryggskydd verkar vara en bra investering..har funderat på det länge! Lär bli till nästa säsong.

Angående bilden..ett par sådana har man ju gjort :) ..dock med mjuk landning i lössnö!

fyfan! Tur att du klarade dig såpass bra iaf! Jag är också rätt tokig i backen, men har haft tur med mina vurpor, än så länge iaf :) *ta i trä*

heinz_p skrev:
Åker också alltid med hjälm. Var antagligen det som räddade mig..annars hade jag nog inte suttit här idag!
Att köpa ett ryggskydd verkar vara en bra investering..har funderat på det länge! Lär bli till nästa säsong.

Angående bilden..ett par sådana har man ju gjort :) ..dock med mjuk landning i lössnö!

Där bilden togs var det turligen 4 dec lössnö... Ang. ryggskydd så anser jag det vara en överlägsen investering. Använder mitt Dainese-ryggskydd som jag har när jag åker hoj. Tipset är Halvarssons nya... Tösen har det och det verkar jäkligt bra.

Min polare var också med på den resan, känner du Henrik Gertzell, går NV första året.
(unke_b på sporthoj.com)

korvgubbe skrev:
Tipset är Halvarssons nya... Tösen har det och det verkar jäkligt bra.

Är det Halvarsson Track du menar? Det använder jag också dock när jag åker hoj. Tycker att det är mycket komfort i det eftersom det är så pass mjukt men skyddande.

Krya på dig Henke!

Last edited:
Fy tusan!
Hur många dar tappade du ur minnet?
Jag fick ett jäkla problem med minnet en gång när jag smällde i huvudet.
Sen att man betedde sig som om man vore hög på sjukhuset är en annan historia:)

kaZmur skrev:
Min polare var också med på den resan, känner du Henrik Gertzell, går NV första året.
(unke_b på sporthoj.com)

Tror jag vet vem det är..han var med på Val Thorens - resan också va?

sEiKo skrev:
Fy tusan!
Hur många dar tappade du ur minnet?
Jag fick ett jäkla problem med minnet en gång när jag smällde i huvudet.
Sen att man betedde sig som om man vore hög på sjukhuset är en annan historia

Kommer ihåg när vi åkte upp i liften...sen har jag en liten flashback då jag ligger på marken och tittar mig omkring, när jag åker skoter och när jag sitter i ambulansen..
Var inte mer än 30 minuters minneslucka..

Tack alla för all omtanke!

// Henke

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage