Olycka - vad händer nu?

ktmjacke skrev:
Det finns situationer i samband med vänstersväng där den påkörde faktiskt blir vållande till 50%.Var ett sånt fall som diskuterades på gamla goda trafikmagasinets tid en gång.Så det är inte alltid solklart att den påkörande blir ensam vållande.Men i detta fall verkar det ju helt solklart va bilisten som är vållande.

Är inne på samma spår. Jag har en polare som ansågs som helt vållande när han blev påkörd bakifrån vid vänstersväng. Jag var inte med på plats, så jag kan inte säga att det inte fanns andra faktorer som spelade in. Men jag vet att han var nykter, hade körkort, inga fel på bilen etc. Så man går ju inte alltid fri om man blir påkörd bakifrån som flera antyder.
Men det var uppenbarligen bilistens fel i detta fall.

Det är förbjudet att köra om ett annat fordon på ett oövervakat övergångställe så där gjorde du helt rätt.

Om den andra parten skulle hävda att du inte hade något fungerande baklyse så hjälper inte det. Lampan kan ha gått sönder under färden efter din säkerhetskontroll och om han körde på dig så att lampan gick sönder får han väldigt svårt att bevisa det.

SENSEI skrev:
Jo men samtidigt så har du stopplikt vid övergångställen. Och det ska även den bakomvarande planera för.

Stopplikt vid övergångställe var något nytt. Jag antar att du menar att man är skyldig att stanna för fotgängare som avser att gå över ett övergångsställe.

ktmjacke skrev:
Det finns situationer i samband med vänstersväng där den påkörde faktiskt blir vållande till 50%.Var ett sånt fall som diskuterades på gamla goda trafikmagasinets tid en gång.Så det är inte alltid solklart att den påkörande blir ensam vållande.Men i detta fall verkar det ju helt solklart va bilisten som är vållande.

Hade en kompis som råkade ut för för det ovannämnda. Killen panikbromsade framför för att svänga in på en väg till vänster medans min kamrat inte hann bromsa så han körde in i han bakifrån. Kan väl även nämnas att ingen höll nån hög hastighet.

Jag tror mer på att det är lite av ett "lotteri". Det beror helt enkelt på vem det är som handlägger saken.

enchanter skrev:
Hade en kompis som råkade ut för för det ovannämnda. Killen panikbromsade framför för att svänga in på en väg till vänster medans min kamrat inte hann bromsa så han körde in i han bakifrån. Kan väl även nämnas att ingen höll nån hög hastighet.

Jag tror mer på att det är lite av ett "lotteri". Det beror helt enkelt på vem det är som handlägger saken.

Praxis idag.

http://www.folksam.se/skador/vallande/index_vallande.htm

Vänstersväng
ex7.gif

Vänstersvängen orsakar cirka 15 procent av alla trafikolyckor med bil.

Trafikregler
Förare får svänga i vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra som färdas i samma riktning. Kontrollera alltid den bakomvarande trafiken innan svängen.

Praxis
Domstolarna lägger ett stort ansvar på svängande bilister och ju högre hastighet som tillåts, desto högre krav ställs på den svängandes försiktighet. Många gånger får den svängande ensam bära skulden.

Påkörning bakifrån
ex1.gif

B kör in i A bakifrån. Händelsen svarar för ungefär en fjärdedel av alla anmälda trafikolyckor med bil.

Trafikregler
Avståndet ska vara tillräckligt stort så att inte fara för påkörning uppstår om framförvarande fordon stannar eller sänker hastigheten.

Praxis
Föraren av det påkörande fordonet blir nästan alltid ensam ansvarig.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman