Olycka på Anderstorp

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Var på Anderstorp idag där de har mässa för olika företog som håller till i närheten
av Anderstorp. Då var det en som berättade för mig att en dansk RR förare avled
i helgen. Någon som hört något om det? Tycker normalt sett att vi klarar oss bra
från döds olycker i RR, men tydligen gick det snett här... :(

Hittade lite snabbt detta:
http://www.dn.se/sport/svar-mc-olycka-pa-anderstorp

http://www.hoglandsnytt.se/man-dod-i-mc-olycka/

Vad jag fick höra var att han hade trillat och något annan kört/krachat på honom,
men här står det annorlunda.

Oavsett, tråkigt som f*n... :(

Märklig info:

”Polisen misstänker att plötslig sjukdom kan ha orsakat kraschen och dödsfallet. Polisen hade under fredagskvällen svårigheter med att identifiera mannen eftersom han inte kom från Jönköpings län.”

Mkt tragiskt. Var ett bra tag sedan vi hade olyka.

Men enl en av tidningarna står

"Polisen misstänker att plötslig sjukdom kan ha orsakat kraschen och dödsfallet"

I mina öron låter det långsökt att skylla en avåkning på racerbana på en plötslig sjukdom (även om det såklart inte kan utelutas).

En kompis till mig som var där sade (från osäker källa) att föraren drabbades av en hjärnblödning, trillade och blev överkörd av föraren bakom över nacke och huvud.

Mkt tragiskt. Var ett bra tag sedan vi hade olyka.

Men enl en av tidningarna står

"Polisen misstänker att plötslig sjukdom kan ha orsakat kraschen och dödsfallet"

I mina öron låter det långsökt att skylla en avåkning på racerbana på en plötslig sjukdom (även om det såklart inte kan utelutas).
Du menar en fatal olycka? ;)

Jag pratade med en äldre man på en fest för några år sen, apropå att jag just då hade stödkrage från en vurpa. Han brukade köra hoj med sina polare och en dag hade en kille bak i ledet plötsligt slaigt på fullstumt och drog förbi alla och rakt ut i spenaten när vägen svängde. Han hade fått en stroke och svimmade sittandes på hojen. När han sjönk ihop vred han automatiskt på rullen. Idag (iaf vid tidpunkten för festen) var han dock pigg och kry igen :tummenupp

Var en 21-åring som dog i tävling i Tyskland i helgen och där skrev man liknande i tidningarna att man skulle utreda olyckan om något hänt innan kraschen. Så man gör väll kanske så vid alla olyckor för att fastsälla vad som hänt. Lite konstiga där var att han körde omkull under ett parti med gulflagg.

Var en 21-åring som dog i tävling i Tyskland i helgen och där skrev man liknande i tidningarna att man skulle utreda olyckan om något hänt innan kraschen. Så man gör väll kanske så vid alla olyckor för att fastsälla vad som hänt. Lite konstiga där var att han körde omkull under ett parti med gulflagg.

Måste inte polisen göra en utredning varje gång någon avlider och det inte är en "naturlig" död, även om utredningarna i många fall kan vara uppenbara och korta?

Enligt artikeln nedan åkte han av okänd anledning rakt fram i en kurva och in i en halmbal. Han blev sedan liggande på banan så det verkar inte ha varit någon vidare avåkningszon där.

http://www.finanznachrichten.de/nac...junger-mann-stirbt-bei-motorradrennen-003.htm

Edit; verkar vara någon form av gatulopp? Jag är inte säker på att det var gulflagg, i artikeln nedan står det att banan var markerad med gula sidomarkeringar och att föraren inte följde dessa utan åkte rakt fram istället, in i halmbalarna och utan att bromsa verkar det som.

http://www.radiobremen.de/sport/nachrichten/fischereihafenrennen116.html

I vilket fall som helst, 21 år. Fy fan... :(

Last edited:
Jag läste också det jag hittade och förundrades över en fras, citerad ur minnet:
"Vi såg på långt håll att det här inte skulle gå bra sade en deltagare på Anderstorp"

Vad såg man? Höll han stumt långt förbi normal bromspunkt?

Min länk funkade visst inte, provar igen.

http://www.expressen.se/kvp/60-arig-man-skulle-trana-pa-banan---dog/

Utdrag ur texten:

"Tillsammans med två andra män började de köra, innan något gick fruktansvärt snett.
– Mannen började bromsa kraftigt i en raksträcka. De andra två förstod att något var fel och stannade upp. Mannen föll då i asfalten och blev liggande, säger Bo Gunnarsson."

Så det låter ju faktiskt som sjukdomsfall ligger bakom, inte för att det blir mindre tragiskt av det...

Jag såg en text på Expressen förra helgen som jag inte kunde hitta igen! Gick in här på sporthoj för att se vad som hänt men här stod inget. När jag sen gick in på Expressen igen var texten borta! Men fritt ur minnet stod det att han tvärbromsat på en raksträcka och sedan trillat omkull.....!!??? Eftersom jag satt på jobbet fick jag annat att göra och forskade inte vidare, men kom på det nu när jag såg denna tråd.

Den som berätta om olyckan för mig pratade om att föraren fått hjärtinfarkt under körning. Men det kan ha varit hans egna spekulationer.

Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”