Olycka med felförsäkrad motorcykel.

Jobbig sitts svårt att säg vad som e rätt & fel . Tycker helt klart farsan är deaktig till problemet som erbjuder sig att låna ut hojen . Själv skulle jag aldrig låna ut en till någon där inte försäkringen skulle gälla . För som i detta fall ifall det skulle hända något så skulle jag aldrig vilja sätta en person i den sittsen som du har hamnat i . Tycker det mkt oansvarigt man utsätter inte nära bekanta för sådant .

Jag vet inte hur ni andra skulle känna er om ni proppsade på en kompis , här testa min fina hoj & sedan händer en olycka & det visar sig att försäkringen inte gäller polarn . Själv skulle jag inte må bra . För som ägare av hojen så har man oxå ansvar .

Självklart har föraren det slutliga ansvaret att kolla så att allt är sjyst allt i från hoj , utrustning & försäkring . Men e det polarns pappa som erbjuder & proppsar på att man ska låna den så skulle jag oxå tro att allt e sjyst & man lånar väl inte ut en hoj som skulle vara oförsäkrad för det gör man väl inte till en nära bekant .

Nu har du ju inte berättat hur olyckan hända , men har du kört sjyst så tycker50/50 tycker jag kan vara en vettig lösning endå .

Har du därimot kört som en hojtjyv vid olycktillfället så vette fan .

Är den helförsäkrad borde försäkringen gälla fast med högre självrisk, Folksam tex. har sagt till mig att lånar jag ut hojen till ngn. under 35 så blir det högre självrisk men vagnskadan gäller ändå.

If you trasch it you cash it.:fakta

Det är helt absurt av dig att tvivla på om du ska betala för hela kalaset.:fatta!
Du kommer att få många i din bekantskapskrets som talar illa om dig och det rycktet kommer du att få leva med i många år.:arsele

Om jag lånar en polares hoj, båt, bil, cykel, skidor, kläder, verktyg eller vad fan som helst så kan jag inte börja tjata om hur lite jag ska ersätta eller om jag överhuvudtagaet ska betala något.:notme
Man ger helt enkelt fan i att låna saker om man inte tar ansvar för det, och det spelar ingen roll vad för slags försäkring som finns på det du lånat.

Har du någonsin lånat en motocrosshoj, var den försäkrad, skulle du skita i att betala om du körde sönder den????

Jag hoppas att du bara tänkte slarvigt när du skapade tråden, annars kan du räkna med att hamna på den dåliga listan hos många av oss.

Nåja, hoppas du löser detta på ett schysst sätt så du kan gå rakryggad och se folk i ögonen utan att skämmas. :tummenupp
Du vinner mycket på att lösa problemet så fort som möjligt, tänk på att din polares farsa faktiskt står utan hoj och för varje dag som går kommer han att tycka mer illa om dig.

Se till att din omgivning i fortsättningen tänker att DU är en reko kille som står för vad du gör och är en god medmänniska.;)

Många av er är inne på att föraren har ansvar att undersöka vilken försäkring som gäller. Det kan jag hålla med om. I detta fall anser jag dock att pappan gjort ett stort misstag. Kan inte komma ifrån att han har ett upplysningsansvar med tanke på omständigheterna. När han väljer att låna ut sin motorcykel till någon som är under 30 år gammal och vet om det så får han faktiskt ta på sig en stor del av ansvaret. I försäkringsvillkoren står vad som händer ifall de inte uppfylls. När det t ex gäller min bil så får igen under 25 köra den. Jag har själv valt att det ska vara så. Skulle det mot förmodan ändå hända så är självrisken dubbelt så dyr. Jag ser det som min skyldighet att upplysa om det om jag nu skulle välja att låta en person under 25 få låna min bil.

Om det är så att dubbel självrisk gäller så hade jag erbjudit mig att betala den kostnaden och tagit det som en läropeng.

Istället för att låna ut motorcykeln till trådskaparen så borde farsan låtit sonen köra hans motorcykel. Det är min spontana tanke om båda skulle ut och åka tillsammans. Så hade jag gjort ifall jag stod inför samma val och skulle välja att bryta mot mina försäkringsvillkor.

Du säger inte hur olyckan uppstått. Jag förutsätter givetvis att du följt de regler och normer som gäller i trafiken och har haft otur i samband med olyckan. Har du däremot kört som en galning så får du nog stå ditt kast.

Jag avundas inte din situation och hoppas att ni kan komma överens om hur ni ska lösa situationen så att alla parter blir nöjda.

Last edited:
Jag ser att det är lite kvar som jag måste berätta om för att bilden ska bli klarare. Min ålder är 21. Jag har haft körkort i 3 år och kört motorfordon länge. Hade jag kört en polares cross eller dylikt hade det inte varit något snack om att jag skulle betala. JAg vet att de är oförsäkrade. Jag vet också att om jag kör deras bilar har de en försäkring som täcker att jag kör den. Hade han meddelat innan att det var 30 plus hade jag aldrig satt mig på hojen. Möjligtvis uppförsäkra under den perioden som jag skulle låna motorcykeln.

Jag har inte kört som en galning. Olyckan inträffade i Gbg i en kurva som bara blev längre och längre. Tillslut var jag tvungen att fortsätta bromsa mitt i kurvan för att försöka klara den. Fastnade med framgaffeln i ett vägräcke och bröt sken och smalben i ena benet under motorcykeln. Hastigheten låg runt 30 km/h när själva smällen inträffade. Då det var en högt trafikerad väg så har jag många vittnen på att inga olagligheter har inträffat.

Ägaren meddelade att han varit snäll när han säger 50k för motorcykeln. Då har han backat 15k säger han. Han har heller inte skickat in några papper på att jag varit med om en olycka och vägrar göra det tills jag betalat.

Motorcykelns värde efter jag kollat runt lite på blocket ligger i min mening runt 35-40k i bra skick. Det var en långmilare han hade med glapp i styrningen. Trots att jag hade styret stilla började hjulet vobbla vid inbromsningen innan olyckan.

Vännen jag har är min förra flickvän. Pappan har sagt åt henne att välja sida och så vidare. Jag vill inte att det ska bli problem mellan oss men jag förstår att det blir jävligt jobbigt för henne.

Kan inte komma ifrån att han har ett upplysningsansvar med tanke på omständigheterna.

Vad det där nånting du kom på själv nyss? Jag provade att söka lite, men hittade ingenting som stöder ditt påstående.
Du kanske kan länka till nån lagtext eller så?

1: Låna aldrig ut en motorcykel
2: Låna aldrig en mc
2b: Undersök vad det kan kosta = försäkring/självrisk
2c: Kom överrens innan ansvar/kostnad
Man kanske tillochmed skall skriva juridisk lånedokument
Annars :::: if you break it you pay it

Det mesta här är antingen en bortförklaring eller har ingenting att göra med saken.

När det gäller priset på hojen kan man väl i så fall köpa en från blocket i så fall som ersättning.

Lämna tillbaks

Om man lånar nåt så lämnar man tillbaks det i samma skick!
Eller kontant ersättning för skadan.

Upp med plånboken

Om ni inte kan komma överens om priset så är det ju en likvärdig hoj som måste skaffas bara ju. Tyvärr åker du på att betala den skulle jag tro. Du har inte funderat på att tala med nån typ av trafikjurist? En sån borde kunna klargöra vad som gäller i sånna här fall...

ps jag undrar hur många av som som skriver crash you chash som tänker sig in i hur det är att va den som krashat och inte är den som får sin hoj krashad av nån annan........

Det är bara betala och se glad ut,
Tycker du att det är rimligt att han ska betala alls?

jag har en gång bråkat med mitt försäkringsbolag om värdet på min hoj som jag smällde med. då tog vi in en opartisk värderings man.

Så om nu han har saltat på och kanske inte har koll på hur mycket hans hoj är värd så kan den kostnaden vara en strunt summa i detta fallet. be även det bolag som har tagit hand om hojen att inspektera de olika lagerna på chassit. och ha det som grund för en värdering.

Vist håller jag med de som säger att har du sönder den så får du betala. men inte vad som helst heller. sedan om du hade ställt frågan till honom om den var försäkrad och han då bara hade sagt ja och utelämnat att det bara var en 30+ försäkring då är det en annan sak.

Självklart ska du betala allt!
edit: Alternativt fixa fram en motsvarande hoj.

Last edited:
Tråkig situation du har hamnat i. Hoppas allting läker fort, fysiskt som relationer.

Jag måste tyvärr instämma med många innan här: You break it, you buy it!

Men dock tycker jag du ska kolla upp med hans försäkringsbolag själv, stämmer verkligen dessa uppgifter du har fått, lite svårt att ta sånt här på nätet eftersom många missuppfattningar ofta uppstår.

1: Ring hans bolag, och be att få bli kopplad till skadehandläggaren i ärendet.
2: Berätta som det är och fråga om inte försäkringen täcker ändå, med högre självrisk eller nåt
3: Gå in på bolagets hemsida och printa ut försäkringsvilkoren och läs igenom "ALLT" glöm ej tillägg och dyl.
4: Har du någon egen ansvarsförsäkring eller liknande som du skulle kunna få några pengar på.
5: Om det i slutändan skulle visa sig att du pyntar för hojen, så varför inte ta in en oberoende värderingsman, just för att ni båda ska känna att ni inte blir lurade.

Lycka till //H

Hej. Lyckades för en tid sedan att köra i kull med en motorcykel jag lånad av en polares farsa. Den är värd ca 50 papp och är ej körbar. Går kanske rädda vissa delar. Då han hade 30plus försäkring gäller inga försäkringar mer än trafiken som borde täcka mina skador och min tid på sjukhus. Nu till min fråga. Hur mycket bör jag betala för hojen då han inte berättat för mig något om att den var "oförsäkrad". Jag räknade liksom inte med att krascha men sånt händer ju. Anser själv att han ska se sin del i det hela men han har inte sagt något än.

Tack på förhand

Tack för alla svar som jag har fått. Ville få en nyanserad bild av det hela, låta andra ögon och tanka gå igenom situationen.

Några tillägg för att förklara situationen ytterligare. Anledningen till lånet var att jag jobbat hårt en lång tid och inte hade så stora möjligheter till en semester. Då jag utfört en del byten av tjänster i form av att installera el i hans kåk. Ett jobb som senare även ska avslutas. Ingen betalning har förekommit tidigare från hans sida då jag varit vänlig (exrts pappa) ville han väldigt gärna att jag skulle låna motorcykeln. Bjuda igen lite för de arbeten jag gjort. När han propsat några gånger så började jag tycka att det var en bra idé. Han har det inte dåligt ställt ekonomiskt och är skötsam med allt. Var övertygad om att han hade en giltig försäkring. Situationen gjorde att jag inte hade någon som helst tanke på att det skulle kunna bli problem med en sådan bit.

Som svar till er som pratat om 50/50 och liknande så+ är det inte riktigt så jag tänkt utan mer funderat på om man ska värdera vad tjänsterna jag utfört och kommer utföra är värda istället för att jag ska punga ut 50 papp. Le lite och sen fortsätta jobba i kåken som om inget hade hänt.

kanske man kan dra av värdet på jobben och sen betala resten. Det har basra blivit så konstigt. Kom hem från sjukhuset för en vecka sen och han vill ha påskrifter på att hojen ska stå på mig innan vi ens fått svar från en handledare hos försäkringsbolaget. Känner att det ska vara koll på allt så att vi kan komma så nära konsensus som möjligt. En lösning vi båda kan vara nöjda med.

Avslutningsvis vill jag bara säga att det känns skönt att det finns så mycket folk på den här sidan som generaliserar och antar saker direkt. Jag kan meddela att jag sitter inte och gråter och mår dåligt över det här. Jag är heller ingen snålvarg. Känner bara att det kanske finns bättre lösningar på saker och ting som bör övervägas först innan man går in på banken och plockar ut alla pengar man sparat.

Pengar bland bekanta krånglar alltid till saker. Där är enda grejen att vara helt rak. Jobbet och hojen är två helt separata frågor. Håll dem separerade, så slipper du dålig eftersmak och behöver inte förvänta dig eller ens acceptera pikar om händelsen i efterhand.

Jag hade betalat/erbjudit mig att köpa loss hojen rakt upp och ner till tidigare marknadsvärde, även om jag så hade varit tvungen att ta upp ett lån för att kunna göra det. Hade det visat sig att det "bara" var dubbel självrisk och han gick med på att köra en kvaddad och återupplivad hoj, hade ju det varit bra, men jag hade absolut inte tagit det för självklart.

Som tidigare påpekats i tråden. Man står för dom skador man har orsakat.

Men det verkar vara lite luddigt från ägaren...

1. Flera gånger erbjudit trådskaparen att låna motorcykeln.
2. Ej påtalat att försäkringen EJ gäller för förare under 30år.
3. Ägaren värderar hojen till 65´ medan trådskaparen 35´-40´.
4. Ägaren vägrar skicka in olycksrapport fören motorcykeln är betald.
5. Ägaren kräver påskrift om ägarbyte.

Vad är det för motorcykel det handlar om?

Du skulle ha gjort en Poll omröstning i tråden...:näsblod

Personligen så lånar jag aldrig hoj, eller lånar ut. pga sånt här tjafs kan uppstå.

Farsgubben där förlorar väl också bonus på hojen om det går att ta på försäkringen?

Hur går det med försäkringen? Har du ringt försäkringsbolaget än och frågat om den gäller med dubbel självrisk eller inte?:va

Ägaren meddelade att han varit snäll när han säger 50k för motorcykeln. Då har han backat 15k säger han. Han har heller inte skickat in några papper på att jag varit med om en olycka och vägrar göra det tills jag betalat.

Motorcykelns värde efter jag kollat runt lite på blocket ligger i min mening runt 35-40k i bra skick. Det var en långmilare han hade med glapp i styrningen. Trots att jag hade styret stilla började hjulet vobbla vid inbromsningen innan olyckan.

Vännen jag har är min förra flickvän. Pappan har sagt åt henne att välja sida och så vidare. Jag vill inte att det ska bli problem mellan oss men jag förstår att det blir jävligt jobbigt för henne.

Skulle gissa att gubben ljuger om försökringen för att slippa förlora bonus. Ta rätt på fakta om det så du vet var du har honom!
Sedan tycker jag du ska köpa en hoj som är likvärdig eller något bättre på blocket. Om dom ligger i 35-40 prutar du lätt ner nån av dom till 30k nu när hösten är nära. Sedan byter du hoj med gubben.

Säger han att hojen är värd 50k för att han försöker utnyttja situationen eller för att han inte vet bättre?

Sedan har du ju jobbet du gjort åt gubben och du bestämmer ju priset på det jobbet! Försök helst se till att få betalt för det jobbet omgående, skyll på att du ju behöver cash för att köpa gubben en ny hoj. Räkna inte med att få färdigställa jobbet du påbörjat åt honom. Och räkna med att han kan börja strula med betalningen för ditt jobb.

Några punkter får mig att tvivla på exsvärfaderns egen moral.
1.) Han anger värdet 50% högre än du anser.
2.) Ljuger han om försäkringen?
3.) Han kräver att dottern ska ta hans parti.
4.) Varför proppsade han på att du skulle låna hojen? Kanske hoppades han att nåt skulle gå sönder?

Jag tycker också han ska ha full ersättning för sin hoj men det ingår ju inte att han ska nyttja situationen till att nulla dig i prutten. Men spela hans spel, be honom om ursäkt osv och förklara att du naturligtvis ska se till att han inte drabbas ekonomiskt av missödet. Sedan löser du problemet på billigaste sätt som han inte kan argumentera emot.

...Ägaren meddelade att han varit snäll när han säger 50k för motorcykeln. Då har han backat 15k...

...Motorcykelns värde efter jag kollat runt lite på blocket ligger i min mening runt 35-40k i bra skick. Det var en långmilare han hade med glapp i styrningen...

Då borde en hoj i samma skick som hans (enligt din beskrivning) gå att pruta till sig för ~30k på Blocket?

Fråga om han är intresserad av att få en annan likadan hoj istället och köp en billigt åt honom.
Sen kan du sälja delar från den kraschade och få tillbaka lite pengar så kanske det inte blir så dyrt i slutändan.

Äsch, Skriver för sakta...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP