Olycka med felförsäkrad motorcykel.

om ajg förstår det hela rätt så lånade du hans hoj..
Frågade du själv om det finns försäkring på den som täcker dig?
Om ja... då betalar du självrisken..
Om nej.. så är det ditt fel för du skulle frågat honom.... bara o betala

Fattar inte riktigt hur tänket går hos de som säger att trådskaparen har rätt i att inte behöva betala allt.
Tar man sönder något så betalar man det!

Eller ska du skylla på att du tex kraschade polarns RC-bil för att han aldrig talade om att den gick snabbt.
Vägra betala polarns skjorta då du spillde kaffe på den eftersom han aldrig talade om att den inte tålde kaffe.....etc

Sen så skulle jag även säga att de flesta har trafik alt halv försäkring på sina bågar pga kostnaden...så hur kan du utigå ifrån att det var helförsäkring på hojen innan lånet? Oavsett så är man skyldig att betala vad man skadar...försäkring eller inte försäkring.

Själv har jag ALDRIG provkört någons båge utan att vara beredd att betala ALLT ifall jag klotar...eller åtminstone ta reda på ifall han har helförs. och ifall den gäller på mig.

Last edited:
Jag vet inte vem man skall tycka mest synd om, trådskaparen, polaren eller polarens farsa. Sen vet jag inte heller vem som dummast är, trådskaparen, polaren eller polarens farsa?

Lycka till, hoppas ni kommer överens :tummenupp

Det finns ingen lag som säger att en person som lånar någon är skyldig att ersätta detta om det går sönder - om inte ett avtal har ingåtts mellan partnerna. Som fallet är vid t.ex. provkörning från handlare.

Det är alltså ett lån på "goodwill", inget juridiskt bindande.

Hur ofta har du ingått ett avtal vid provkörning av bil hos en handlare? Dom langar ju bara över nycklarna och säger att man ska ta en tur. Men händer det nåt så åker du i alla fall på att betala därför att du är skyldig att på egen hand ta reda på vad som gäller.

Ansvar/Betala

jag tycker som dom fleste redan tycker. Om man ger sig in i att låna en hoj, så har du som lånar den SKYLDIGHET att se till vad det är som gäller. Här i Sverige lever vi dess värre i ett sådant samhälle kan man tycka.
Jag menar det gäller det flesta saker, man får ingen ifo GRATIS utan man måste ta mej Faan fråga om ALLT. Vet man inte vad man ska fråga om så är man körd.

Det tycker jag i och för sig är fel. Jag tycker men det är jag det. Jag tycker att den som säljer något, jobbar inom den nischen det handlar om osv, bör upplysa om allt vad som är bra i och viktigt att veta. så som det är i USA.

Jag menar om man kommer in i Systemet vi säger en Trafik olycka som gör att
man blir förlamad. Inte Faan kommer dom inom Försäkrings branschen och säger hur du ska gå till väga med Kommuner, hjälpmedel, vad man har rätt till för stöd av samhället. Utan man får gräva efter all info själv. hur sjukt är inte det, har precis kanske blivit förlamad och man är tvungen att själv gå igenom all byråkrati. Jag känner en som gått igeom allt det där. Faan vad hemskt ingen HjÄlp av sammhället alls vid en sådan livskris.... Det är så man spyr. Så betala och se glad ut. Köper du en BIL SÅ ÄR DU SKYLLDIG till att se till att den inte är förlaggd med böter och är fullbetalt. Samma sak där. Missar du på det så kan du bli av med Pärlan fortare än ordet fort, om du inte kollar upp sådant. Samma sak där. Det BORDE VERKLIGEN LIGGA hos den nuvarande ägaren. Men icke sa nicke. Bit i det STORA SURA ÄPPLET.

Solklart fall, lånar man något och har sönder det så ersätter man det och känner man sig orolig för att axla ansvaret vid lånet är det upp till låntagaren att klara ut att man inte är beredd att ta konsekvenserna vid ev skada och då GARANTERAR jag att man inte heller behöver riskera att få låna saker heller:tummenupp

Att konstra i ditt läge och inte vilja ta ditt ansvar är ett oerhört svek mot din kompis farsa som var snäll och lånade ut sin hoj då han säkert har stort förtroende för dig som person (ännu), var rakryggad och visa dig beredd att göra rätt för dig på bästa sätt, då möjligen med otrolig tur så kan han ta någon del då du trodde att hojen hade en försäkring som skulle täcka men det beror ju på vilken ekonomisk status och vilken välvilja han har.

Hej. Lyckades för en tid sedan att köra i kull med en motorcykel jag lånad av en polares farsa. Den är värd ca 50 papp och är ej körbar. Går kanske rädda vissa delar. Då han hade 30plus försäkring gäller inga försäkringar mer än trafiken som borde täcka mina skador och min tid på sjukhus. Nu till min fråga. Hur mycket bör jag betala för hojen då han inte berättat för mig något om att den var "oförsäkrad". Jag räknade liksom inte med att krascha men sånt händer ju. Anser själv att han ska se sin del i det hela men han har inte sagt något än.

Tack på förhand

Tack för alla svar som jag har fått. Ville få en nyanserad bild av det hela, låta andra ögon och tanka gå igenom situationen.

Några tillägg för att förklara situationen ytterligare. Anledningen till lånet var att jag jobbat hårt en lång tid och inte hade så stora möjligheter till en semester. Då jag utfört en del byten av tjänster i form av att installera el i hans kåk. Ett jobb som senare även ska avslutas. Ingen betalning har förekommit tidigare från hans sida då jag varit vänlig (exrts pappa) ville han väldigt gärna att jag skulle låna motorcykeln. Bjuda igen lite för de arbeten jag gjort. När han propsat några gånger så började jag tycka att det var en bra idé. Han har det inte dåligt ställt ekonomiskt och är skötsam med allt. Var övertygad om att han hade en giltig försäkring. Situationen gjorde att jag inte hade någon som helst tanke på att det skulle kunna bli problem med en sådan bit.

Som svar till er som pratat om 50/50 och liknande så+ är det inte riktigt så jag tänkt utan mer funderat på om man ska värdera vad tjänsterna jag utfört och kommer utföra är värda istället för att jag ska punga ut 50 papp. Le lite och sen fortsätta jobba i kåken som om inget hade hänt.

kanske man kan dra av värdet på jobben och sen betala resten. Det har basra blivit så konstigt. Kom hem från sjukhuset för en vecka sen och han vill ha påskrifter på att hojen ska stå på mig innan vi ens fått svar från en handledare hos försäkringsbolaget. Känner att det ska vara koll på allt så att vi kan komma så nära konsensus som möjligt. En lösning vi båda kan vara nöjda med.

Avslutningsvis vill jag bara säga att det känns skönt att det finns så mycket folk på den här sidan som generaliserar och antar saker direkt. Jag kan meddela att jag sitter inte och gråter och mår dåligt över det här. Jag är heller ingen snålvarg. Känner bara att det kanske finns bättre lösningar på saker och ting som bör övervägas först innan man går in på banken och plockar ut alla pengar man sparat.

Last edited:
Kolla i avtalet vad gäller självrisk om föraren är under specad ålder. Hittar du något där finns det hopp att försäkringen gäller ändå. På min bilförsäkring står det dubbel självrisk i det fallet.

erbjud dig att köpa loss vraket! men svarar HAN att ni kan dela så behöver du ju inte tvinga på honom pengar

mosa på lite när du räknar ihop notan för jobbet och gör upp om resten. Fint med svartinstallation föresten sånt kan ju också bli billigt om jag fattat rätt.

Det är inte hojen som är felförsäkrad/"oförsäkrad", det är DU som har fel ålder!

Tyvärr :(

/S

Helt rätt. Det är jag som har fel ålder. Angående svartjobb så byter vi tjänster. Sen får man väl värdera tjänsterna. Blir väl svartjobb om man räknar om det i pengar på hojen skulle jag tro. Vraket har jag ordnat garage till så han ska slippa se den. När jag kommer på fötter ordentligt ska jag se om jag ska försöka göra något åt den eller om jag ska försöka sälja resterande delar. Den verkar ha klarat sig hyffsat i alla fall men det är stötdämpare med krona och annat skit som måste hittas först. Turen att fixa garage resulterade i att stygnen gick upp i benet och nu har jag fått en elak infektion så nu blir jag liggande några dagar igen.

Dubbel självrisk var inget som fanns i avtalet. Kan möjligtvis göra som en gamal ryss och ha så mycket kvinnligt könshormon i mig att de inte kan bestämma kön men vart fan får man tag på sånt S:. Försäkringen gällde i alla fall kvinnor som förklaring till varför jag skulle överväga det.

oavsett ålder

Last edited:
Anledningen till att han har en 30+ försäkring är antagligen att han ska komma billigare undan. Han lär således vara medveten om att INGEN under 30 får köra hojen, och då ska han inte låna ut den heller utan att upplysa om det.

Jag tycker att han får skylla sig själv till viss del i alla fall. Dela på kostnaderna, han lär sig att inte låna ut en oförsäkrad hoj och du lär dig att kolla upp vad du sätter dig på...

What the man said!

Trist att försäkringen inte gäller. Dock, har du/ni verkligen ringt försäkringsbolaget och frågat vad som gäller?

För övrigt, om hojen hade varit havlförsäkrad, hade du startat den här tråden då också?

Aj. Krya på dig.

You break it you buy it. Solklart fall tyvärr.
Är den värd 50papp skulle jag skämmas om jag inte gav minst 55 till ägaren. Han har ju fått vara utan hoj pga dig.

Hur mycket tror du man får för det som är kvar av hojjen? Ett alternativ är ju att köpa en likadan hojj till honom och på så sett försöka pruta så mycket som möjligt och få ner tusenlapparna den vägen. Många olika faktorer som spelar in i denna tråden. Jag hade aldrig lånat ut en hoj till nån som inte fått köra den pga försäkringen men så hade jag aldrig lånat en hojj heller som inte varit 100% försäkrad. Vill du låna hojjen? Den frågan gör honom delvis ansvarig anser jag då. mja många olika faktorer som sagt.

Du har lånat, du betalar. Är det inte en underförstått att man ersätter det man har förstört? Om snubben sen vill deala så fine men du måste erbjuda honom att betala hela skiten i vilket fall.

Fattar inte riktigt hur tänket går hos de som säger att trådskaparen har rätt i att inte behöva betala allt.
Tar man sönder något så betalar man det!

Självfallet så skall man stå för det man har gjort, hoppas det inte gick fram annat!
Dock så kunde ägaren av hojen stå för en symbolisk summa, som en gest av god vilja. Så skulle jag gjort om någon kvadda min hoj och man inte talat om exakt vad som gäller på förhand, så att det inte kommer som en chock efteråt.

Hur ofta har du ingått ett avtal vid provkörning av bil hos en handlare? Dom langar ju bara över nycklarna och säger att man ska ta en tur. Men händer det nåt så åker du i alla fall på att betala därför att du är skyldig att på egen hand ta reda på vad som gäller.

Det fungerar lite olika, ibland skriver man på ett papper - i andra fall går man automatiskt med på deras villkor när man startar skiten.
Har själv skrivit på papper vid provkörning av bil t.ex.

du måste ha många vänner !!!

speciellt efter denna fina historia,

vem fan vill ha dig som en vän,om du tänker som du redan gör....

killen trodde väl gott om dig men inte nu längre

hoppas han oxå hänger här på SH o själv läser vad du skriver

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP